eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Jak wykorzystać live streaming w biznesie?

Jak wykorzystać live streaming w biznesie?

2018-11-07 10:11

Jak wykorzystać live streaming w biznesie?

Live streaming © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com

Jeszcze w 2016 roku transmisje na żywo w „polskim” Internecie należały do rzadkości. Komercyjne transmisje online w sieci uchodziły za swego rodzaju „egzotykę”, a dostępność oprogramowania do live streamingu dla zwykłych użytkowników Internetu była ograniczona. Niszę tę postanowił zagospodarować Facebooku i YouTube, wdrażając Facebook Live oraz YouTube Live.

Przeczytaj także: Social commerce: transmisje live na Facebooku coraz popularniejsze

Łatwy dostęp do technologii sprawił, że ta bardzo szybko zyskała pokaźne grono wielbicieli wśród twórców internetowych, a dzięki nim technologię poznali także zwykli użytkownicy sieci. Przejrzysty dostęp do technologii sprawił, że także w Polsce pozostający dotąd w niszy rynek live streamingu zaczął rozwijać się w bardzo szybkim tempie. W USA, kraju najbardziej płodnych umysłów, przewiduje się, że wartość rynku live streamingu na przestrzeni najbliższych 3 lat urośnie dwukrotnie, do 70 miliardów dolarów.

Dziś każdy z nas, za pośrednictwem kont na Facebooku czy YouTube, może zorganizować swoją transmisję live. Wideo transmitowane na żywo za pośrednictwem Internetu, to obecnie jeden z najbardziej autentycznych kanałów marketingowych, a tym samym także sposobów na nawiązanie kontaktu z odbiorcami. Nic więc dziwnego, że po live streaming coraz częściej sięga także biznes, zarówno na potrzeby wewnętrzne, promocyjne jak i sprzedażowe.

Jak wykorzystać live streaming w biznesie


Możliwości zastosowania live streamingu w biznesie ogranicza na tę chwilę jedynie wyobraźnia przedsiębiorców. Jednak nawet w ramach naszego rodzimego rynku wyróżnić możemy kilka absolutnie innowacyjnych firm, które od lat wykorzystują live streaming w promocji swojej działalności, niejednokrotnie opierając na nim całą swoją działalność.

fot. Kaspars Grinvalds - Fotolia.com

Live streaming

Możliwości zastosowania live streamingu w biznesie ogranicza na tę chwilę jedynie wyobraźnia przedsiębiorców.


KSW


Konfrontacja Sztuk Walki, czyli polska federacja KSW. Jej gale początkowo transmitowane były przez telewizję Polsat Sport. Finalnie w 2012 roku 20 gala KSW była pierwszą galą emitowaną wyłącznie w sieci w systemie pay per view, przy wykorzystaniu technologii live streamingu. Widzowie, którym nie udało się kupić biletu na trybuny mogli wykupić płatny dostęp do transmisji wideo, która emitowana była na specjalnie stworzonej w tym celu platformie live streamingowej.

TheMuBa


Pierwszy w Polsce teatr, który oglądać możemy na żywo, ale tylko i wyłącznie w Internecie. Teatr został założony przez Borysa Szyca, Marka Maślankę i Jarosława Kuźniara. Za sobą ma już pierwszy premierowy spektakl. Jak do tej pory na platformie live streamingowej należącej do teatru zarejestrowało się ponad 2300 osób. Docelowo na internetowych deskach teatru transmitowane mają być także koncerty muzyki poważnej oraz przedstawienia baletowe.

Męskie Granie


Ogólnopolska trasa koncertowa, w ramach której – nieprzerwanie od 2010 w największych miastach Polski – odbywają się koncerty czołowych polskich muzyków. Koncert finałowy w Żywcu od 2013 roku transmitowany jest na żywo w Internecie.

Uniwersytet Medyczny w Poznaniu


W 2010 roku lekarze z Kliniki Otolaryngologii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu jako jedni z pionierów przeprowadzili operację raka krtani, która transmitowana była za pomocą Internetu. Transmisję można było obejrzeć na stronie internetowej Kliniki. Live stream oglądało około 1000 osób, a w trakcie zabiegu widzowie mogli zadawać pytania lekarzom prowadzącym operację. Klinika Otolaryngologii UM w Poznaniu stale wykorzystuje live streaming, prowadząc transmisje prosto z bloku operacyjnego. Ich celem jest przede wszystkim edukacja lekarzy specjalistów.

PZPN


Live streaming niemalże masowo wykorzystywany jest dziś w branży konferencyjnej. Dziś widzowie zasiadają nie tylko na trybunach, ale także przed ekranami swoich tabletów, komputerów, a nawet telefonów. Szczególnie popularne ostatnimi laty stały się transmisje na żywo z konferencji branżowych. Dziś każda licząca się konferencja w branży medycznej, czy marketingowej obecna jest także w sieci, a odbiorcy, którzy z różnych powodów nie mogli uczestniczyć w niej bezpośrednio, mogą śledzić ją przed ekranami swoich komputerów. Transmisje online pozwoliły organizatorom na niemożliwe do tej pory zwiększenie zasięgu swoich eventów, ale przede wszystkim na samodzielną organizację transmisji na żywo, która do tej pory możliwa była tylko poprzez telewizję.

Trend zauważył także Polski Związek Piłki Nożnej, który konferencję ogłoszenia kadry na Mistrzostwa Świata w Rosji transmitował również na swoim kanale „Łączy nas piłka” na portalu YouTube.

Zastosowanie live streamingu nie kończy się jedynie na ogólnopolskich transmisjach sportowych, muzycznych czy branżowych. To także mniejsze, kameralne transmisje online, realizowane na potrzeby wewnętrzne przedsiębiorstw. Nikogo dziś nie dziwią prywatne transmisje live z wewnętrznych spotkań projektowych czy z zebrania zarządu spółki, który na co dzień przebywać może w różnych miejscach w kraju i na świecie.

Nowe wyzwania


Wraz z popularyzacją technologii live streamingu twórcy rozwiązań stanęli przed nowymi wyzwaniami. Organizatorzy eventów transmitowanych w sieci oczekują jak najlepszych możliwości na monetyzację transmisji. Dostawcy technologii muszą oferować kompleksowe rozwiązania, które nie ograniczają się wyłącznie do płatnego dostępu do sygnału wideo, ale na wzór telewizji, oferują także sprzedaż czasu reklamowego. Ogólnopolskie transmisje online, organizowane w systemie pay per view, borykają się natomiast z problemem nielegalnych streamów.

Indywidualny player wideo


Indywidualny player wideo, osadzony na własnej stronie internetowej, spięty z systemem pay per view, to dziś absolutna podstawa każdej komercyjnej transmisji online. Widzowie płacąc za transmisję, oczekują szybkiej rejestracji, minimum formalności i natychmiastowego dostępu do sygnału wideo.

Nieograniczony transfer


Z punktu widzenia organizatora, który często do samego końca nie wie, jak duże będzie zainteresowanie transmisją, na wagę złota jest możliwość elastycznego zarządzania przepustowością łącza, na którym transmitowany jest sygnał wideo. Sytuacja, w której potencjalni widzowie nie mogą uzyskać dostępu do sygnału z powodu zbyt dużego obciążenia łącza, jest w obecnych realiach nie do zaakceptowania.

Animacje w czasie rzeczywistym


Dynamiczne czołówki jak i animacje renderowane w czasie rzeczywistym to rozwiązanie powszechnie wykorzystywane przez producentów programów telewizyjnych, a tym samym oczekiwane również przez organizatorów wydarzeń transmitowanych na żywo. Animacje dynamizują obraz, a wszelkie wizualizacje, tabele i wykresy, pojawiające się na ekranie, dodają atrakcyjności transmisji.

Bezpieczeństwo sygnału


Odpowiednie zabezpieczenie sygnału wideo szczególnie ważne jest podczas prywatnych transmisji biznesowych, w ramach których niejednokrotnie podejmowane są tematy leżące w obszarze objętym tajemnicą przedsiębiorstwa. Ich ujawnienie może narazić interes całego przedsiębiorstwa.

Transmisje live dostępne na YouTube dały osobom, którym niekoniecznie po drodze z prawem, możliwość nielegalnego udostępniania sygnału. Dziś wystarczy dobrze poszukać, by bez trudu znaleźć na YouTube użytkowników, którzy na swoich kontach za darmo udostępniają transmisję z wydarzeń sportowych realizowanych w systemie pay per view. Mimo, że tego rodzaju zachowania są potępiane przez Google, jej twórcy wciąż nie znaleźli skutecznych rozwiązań na to, by na bieżąco radzić sobie z tym problemem. Na całe szczęście w naszym kraju są już firmy świadczące usługi transmisji online, które w czasie rzeczywistym monitorują sygnał, blokując dostęp osobom udostępniającym go bez zgody organizatora.

Monetyzacja


Organizatorzy płatnych transmisji online nastawieni są na osiągnięcie jak największych zysków. Stale poszukują rozwiązań, które umożliwiają im generowanie dodatkowego przychodu. Dobry player wideo, na którym ma odbyć się transmisja online, powinien dziś poza systemem pay per view, posiadać także systemy umożliwiające czerpanie zysków z reklam, zarówno wideo – emitowanych w przerwach transmisji, jak i graficznych – pojawiających się w obrębie playera i platformy.

W obliczy wszystkich tych faktów, planując transmisję online, warto poszukiwać firmy, która jest w stanie zrealizować ją kompleksowo, posiada niezbędną technologię – własne, bezpieczne, rozwiązania technologiczne oraz doświadczenie w obsłudze transmisji nie tylko dla tysięcy, ale i milionów widzów. To właśnie te dwie rzeczy mogą dać organizatorom realnie największe bezpieczeństwo i zapewnić sukces każdej realizacji.

Adam Kuśmierczyk, Dyrektor marketingu

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: