eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Tydzień 20/2006 (15-21.05.2006)

Tydzień 20/2006 (15-21.05.2006)

2006-05-21 15:40

Przeczytaj także: Tydzień 19/2006 (08-14.05.2006)

  • PKB Francji wzrósł w I kw. 2006 roku o 0,5% kw/kw i o 1,5% r/r ( w IV kw. odpowiednio 0,3% kw/kw i 1,1% r/r).
  • Wg prognoz Komisji Europejskiej deficyt budżetowy Grecji w 2006 roku wyniesie 3% PKB, a w 2007 roku może wzrosnąć do 3,7% PKB.
  • Bundestag podniósł z 1.01.2007 podatek vat z 16% na 19%. To jeden z najważniejszym składników zestawu ustaw oszczędno­ściowych uzdrawiających budżet. Cały program do 2009 r. ma ograniczyć wydatki budżetowe o 117 miliardów euro.
  • PKB Słowacji wzrósł w I kwartale 2006 o 6,3% r/r (w IV kw. 2005 roku wzrost ten wyniósł 7,4%).
  • Według Centralnego Urzędu Statystycznego (KSH) PKB Węgier wzrósł w I kw. o 4,5% r/r (w IV kw. 2005 r. wzrost ten wyniósł 4,3% r/r).
  • Mittal Steel przystapił do ostatecznej rozgrywki z największym swoim rywalem - Arcelorem i podwyższył poprzenią ofertę jego przejęcia o 35% do 37,40 EUR z 19 do 25,8 mld EUR. Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaproponował, by Komisja Europejska udzielając zgodę na fuzję zażądała od Mittal Steel sprzedanie w Polsce będących teraz w rękach Arcelora Huty War­szawa.
  • Decyzją KE Słowenia wejdzie do strefy euro z 1.01. 2007 r. a Litwa nie uzyskała takiej zgody.
  • Według Eurostatu produkcja przemysłowa w „25” wzrosła w marcu 2006 roku o 3,7% r/r. Największe wzrosty uzyskały: Słowacja (15,2 %), Polska (14,1%), Litwa (12,8%) i Łotwa ((10,0%), a najmniejsze - Wielka Brytania (0,4%) i Szwecja (1%.).
  • Jeszcze dwa lata temu Fiat był bliski zakończenia swojej światowej kariery, a większość z jego fabryk wykorzystywała tylko połowę mocy. Dziś Fiat jest jednym z najszybciej inwestujących koncernów motoryzacyjnych, a w latach 2005 – 2008 planuje wydać 17,7 mld euro na zwiększenie produkcji i wprowadzenie 20 nowych modeli (przy czym 1 mld euro zamierza zainwestować w nowe in­westycje w Polsce). Jego hitami sa dziś Grande Punto i Panda. Punktem zwrotnym było wynegocjowanie od GM 2 mld USD za wy­cofanie sie Amerykanów z zaplanowanego mariażu.
  • PSA Citroen Peugeot jest drugim po Volkswagenie koncernem samochodowym Europy. Fiat i PSA Peugeot Citroen uruchomiły na południu Włoch produkcję furgonetki X250 (następca Fiata Ducato), Citroena Boxer i Peugeota Jumper, na co wydano 1,1 mld euro. To dziś największa w Europie fabryka tego typu pojazdów.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

UNIJNE PROGNOZY, BIAŁORUSKIE RUROCIĄGI I UPADEK BRYTYJSKIEGO PRZEMYSŁU SAMOCHODOWEGO

Komisja Europejska przedstawiła aktualne prognozy ekonomiczne dla „25” unijnych krajów. W 2006 r. wzrost gospodarczy Unii powi­nien wynieść 2,3%, czyli o 0,7 pkt proc. więcej niż w 2005 roku, chociaż już w 2007 może być tylko 2,2%. Średnia stopa bezrobocia ma w Unii spaść do 8,2% mimo, że powstanie co najmniej 3,5 mln nowych miejsc pracy. Według KE nie uda się nam utrzymanie deficytu budżetowego poniżej planowanego poziomu 2,6% (liczonego wg metodologii GUS, odmiennej od zasad obliczeniowych Eurostat-u).

Unia ma też wąt­pliwości co do obniżenia bezrobocia do 16% (o 2 pkt. procentowe). KE zwraca nam uwagę na „zbyt optymistycznie zaplanowane wpły­wy z niektórych podatków”. Wskazuje też na ryzyko wzrostu wydatków socjalnych pod presją koalicjantów, albo w sytuacji wcześniejszych wyborów parlamentarnych. Pozytywnie jesteśmy oceniani przez KE za wysoki wzrost gospodarczy (4,5% w 2006 i 4,6% w 2007 roku. W tym zakresie wg KE w 2006 roku liderami będą Estonia (8,9%) i Litwa (6,5%).

Rosja osiągnęła swój cel. Białoruś ogłosiła gotowość wymiany z Gazpromem za połowę udziałów w swojej firmie Biełtransgaz (jest dy­sonentem białoruskich rurociągów) chce dostępu do złóż gazu w Rosji. Do zmiany dotychczasowego stanowiska skłoniło ją żądanie przez Gazprom zgody na podwyżkę cen gazu z 46,7 do 145 USD za 1000 m sześc. Te gazociągi transportują rosyjski gaz do Kalinin­gradu, państw nadbałtyckich i Polski, a ponadto łączą się z rurociągami ukraińskimi.Gazprom kontroluje już białoruską część gazociągu jamalskiego, który transportuje rosyjski gaz do Niemiec oraz Polski.

Wielka Brytania nie będzie produkowała aut? W 2002 r. Ford i GM zamknęły swoje najstarsze brytyjskie fabryki ( Forda w Dagenham -li­kwidacja1,1 tys. miejsc pracy, a GM w Luton - 1,9 tys.). W 2005 roku zbankrutował MG Rover i pracę straciło 6 tys. pracowników. Na­leżąca do Forda firma Jaguar w 2005 r.ogłosiła, że zamknięcie tej fabryki i zlikwidacje 1 1 tys. osób miejsc pracy. Latem GM zwolni 900 z 3,2 tys. robotników brytyjskiej fabryki w Ellesmere Port (30% załogi). Również w kwietniu firma TVR (producent sportowych aut, za­powiedziała zamknięcie fabryki w Blackpool. W kwietniu francuski koncern Peugeot-Citroen (PSA) ogłosił, że do połowy 2007 r. za­kończy produkcję aut w fabryce w Ryton. Pracę straci 2,3 tys. osób.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: