eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Koniunktura przemysłowa XI 2017

Koniunktura przemysłowa XI 2017

2017-11-23 12:27

Koniunktura przemysłowa XI 2017

Budownictwo tym razem pesymistyczne © francis bonami - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (9)

Główny Urząd Statystyczny opublikował właśnie listopadowe dane na temat koniunktury w przemyśle, budownictwie, handlu i usługach. Przedsiębiorcy z większości badanych branż oceniają ją korzystnie, podobnie jak przed miesiącem. Po raz pierwszy od marca 2017 pesymistyczne oceny sformułowali badani z sekcji Budownictwo.

Przeczytaj także: Koniunktura przemysłowa X 2017

Na skróty

  • Przetwórstwo przemysłowe ocenia koniunkturę optymistycznie, podobnie jak w październiku.
  • Budownictwo po raz pierwszy od marca 2017 r. ocenia koniunkturę pesymistycznie. Ocena ta i tak jest lepsza niż w listopadzie ostatnich ośmiu lat.
  • Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie handlu hurtowego są optymistami, a ich oceny są lepsze niż w listopadzie ostatnich sześciu lat.
  • Optymistyczne oceny formułuje także handel detaliczny. Są one nieco lepsze niż w październiku i lepsze niż w listopadzie ostatnich siedemnastu lat.
  • Podmioty należące do sekcji transport i gospodarka magazynowa oceniają koniunkturę pozytywnie, choć w sowich ocenach są nieco ostrożniejsze niż w październiku. Oceny są lepsze niż w analogicznym miesiącu ostatnich dziewięciu lat.
  • Jednostki z sekcji zakwaterowanie i gastronomia oceniają koniunkturę podobnie jak przed miesiącem - pozytywnie. Oceny są lepsze niż w listopadzie ostatnich dziewięciu lat.
  • Przedsiębiorstwa prowadzące działalność w zakresie informacji i komunikacji oceniają koniunkturę pozytywnie, podobnie jak w październiku br. i lepiej niż w listopadzie ostatnich ośmiu lat.
  • Najbardziej optymistyczne oceny wśród badanych rodzajów działalności zgłaszają jednostki należące do sekcji finanse i ubezpieczenia. Opinie te są podobne do formułowanych przed miesiącem i przed rokiem.

Przetwórstwo przemysłowe


W listopadzie ogólny klimat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym kształtuje się na poziomie plus 4,6, podobnie jak w październiku. Poprawę koniunktury sygnalizuje 15,2% badanych przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 10,7% (przed miesiącem odpowiednio 15,6% i 11,1%). Pozostałe przedsiębiorstwa uważają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym

W listopadzie ogólny klimat koniunktury w przetwórstwie przemysłowym kształtuje się na poziomie plus 4,6.


W listopadzie utrzymują się pozytywne oceny produkcji, ale opinie dotyczące portfela zamówień są mniej korzystne od zgłaszanych przed miesiącem. Odpowiednie prognozy są optymistyczne, ale ostrożniejsze od formułowanych w październiku. Sytuacja finansowa oceniana jest nieznacznie pozytywnie, jej przewidywania wskazują na możliwość poprawy w najbliższych trzech miesiącach, choć mniej znaczącej niż zapowiadano w październiku. Opóźnienia płatności za sprzedane produkty rosną podobnie jak przed miesiącem. Stan zapasów wyrobów gotowych nieznacznie przekracza poziom uznawany przez przedsiębiorców za wystarczający w stosunku do zapotrzebowania. Przewidywany jest nadal niewielki wzrost zatrudnienia. Dyrektorzy przedsiębiorstw zapowiadają, że ceny wyrobów przemysłowych mogą rosnąć, podobnie jak prognozowano przed miesiącem.

Przedsiębiorstwa ze wszystkich klas wielkości oceniają koniunkturę podobnie jak przed miesiącem, najlepiej – firmy duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób). Najmniej korzystne opinie w zakresie koniunktury zgłaszają podmioty o liczbie pracujących od 10 do 249 osób.

W większości działów przetwórstwa przemysłowego oceny koniunktury są pozytywne. Najbardziej optymistyczne opinie dotyczące koniunktury formułują producenci mebli (plus 15,9 w listopadzie, plus 16,2 w październiku), pojazdów samochodowych, przyczep i naczep (plus 14,7 w listopadzie, plus 15,4 w październiku), pozostałego sprzętu transportowego (plus 14,2 w listopadzie, plus 15,7 w październiku), pozostałych wyrobów (plus 14,0 w listopadzie, plus 18,5 w październiku), chemikaliów i wyrobów chemicznych (plus 13,1 w listopadzie, plus 8,4 w październiku), gumy i wyrobów z gumy (plus 12,6 w październiku i listopadzie), wyrobów farmaceutycznych (plus 12,4 w listopadzie, plus 16,3 w październiku), papieru i wyrobów z papieru (plus 12,4 w listopadzie, plus 19,5 w październiku). Negatywne oceny koniunktury sygnalizują jedynie producenci odzieży (minus 6,3 w listopadzie, minus 6,4 w październiku) oraz metali (minus 3,2 w listopadzie, minus 0,9 w październiku).

Budownictwo


W listopadzie ogólny klimat koniunktury w budownictwie kształtuje się na poziomie minus 1,9 (przed miesiącem plus 0,4). Poprawę koniunktury sygnalizuje 14,4% przedsiębiorstw, a jej pogorszenie – 16,3% (przed miesiącem odpowiednio 15,5% i 15,1%). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w budownictwie

W listopadzie ogólny klimat koniunktury w budownictwie kształtuje się na poziomie minus 1,9.


Oceny portfela zamówień i produkcji budowlano-montażowej są nieznacznie negatywne po raz pierwszy od maja br. Bieżąca sytuacja finansowa oceniana jest niekorzystnie. Odpowiednie oczekiwania są bardziej pesymistyczne od przewidywań formułowanych w październiku. Nadal sygnalizowany jest wzrost opóźnień płatności za wykonane roboty budowlano-montażowe. Listopad jest drugim z kolei miesiącem, w którym prognozowane jest niewielkie ograniczenie zatrudnienia. Zapowiadany jest nieznaczny wzrost cen robót budowlano-montażowych.

Spośród badanych podmiotów 30,3% (przed rokiem 24,3%) planuje prowadzenie prac budowlano-montażowych za granicą. Dyrektorzy tych przedsiębiorstw spodziewają się nieznacznego spadku portfela zamówień na roboty budowlano-montażowe na rynkach zagranicznych, zbliżonego do prognozowanego przed miesiącem.

W listopadzie oceny ogólnego klimatu koniunktury są pozytywne jedynie w jednostkach najmniejszych (o liczbie pracujących do 9 osób) i dużych (o liczbie pracujących 250 i więcej osób). Diagnozy portfela zamówień, produkcji budowlano-montażowej i sytuacji finansowej w przedsiębiorstwach dużych są pozytywne, podobnie jak oceny jednostek średnich (o liczbie pracujących od 50 do 249 osób) w zakresie portfela zamówień i produkcji budowlano-montażowej. Prognozy portfela zamówień, produkcji budowlano-montażowej i sytuacji finansowej formułowane przez jednostki o liczbie pracujących do 249 osób są pesymistyczne, gorsze od przewidywań zgłaszanych przed miesiącem, natomiast prognozy dyrektorów przedsiębiorstw dużych (o liczbie pracujących 250 i więcej osób) są pozytywne.

W listopadzie br. 5,4% przedsiębiorców deklaruje, że nie napotyka na bariery w prowadzeniu bieżącej działalności (4,2% przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające bariery związane są z kosztami zatrudnienia (60,2% w listopadzie br., 60,9% przed rokiem). Stopniowo zwiększające się od połowy 2013 r. znaczenie bariery związanej z niedoborem wykwalifikowanych pracowników od czterech miesięcy utrzymuje się na zbliżonym poziomie (w porównaniu z listopadem 2016 r. wzrosło w największym stopniu – z 28,3% do 44,7%). Mimo że bariera związana z konkurencją na rynku wskazywana jest wciąż przez duży odsetek respondentów, jej znaczenie od kilku miesięcy maleje i w skali roku uciążliwość tej bariery spadła najbardziej (z 51,6% do 39,7%). Zmniejszające się od początku roku trudności wynikające z niedostatecznego popytu utrzymują się od sierpnia br. na podobnym poziomie (w skali roku znaczenie tej bariery spadło w istotnym stopniu – z 28,9% do 17,7%).

Od 2013 r. zwiększa się stopniowo wykorzystanie mocy produkcyjnych (75,5% w listopadzie 2013 r., 79,0% w listopadzie 2014 r.). W listopadzie br. kształtuje się ono na poziomie 84,0%, wyższym od odnotowanego w analogicznym miesiącu ostatnich dwóch lat (80,0% przed rokiem, 78,9% w listopadzie 2015 r.).

W bieżącym miesiącu 7,5% przedsiębiorstw budowlanych ocenia swoje aktualne moce produkcyjne (przy posiadanym portfelu zamówień i przewidywanych zmianach popytu) jako zbyt duże, 79,6% jako wystarczające, a 12,9% jako zbyt małe (przed rokiem odpowiednio: 14,6%, 74,3%, 11,1%).

Handel hurtowy


Ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym kształtuje się w listopadzie na poziomie plus 9,1 (plus 9,5 w październiku).

Poprawę koniunktury sygnalizuje 18,2% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 9,1% (przed miesiącem odpowiednio 18,4% i 9,0%). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym

Ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym kształtuje się w listopadzie na poziomie plus 9,1.


Oceny sprzedaży są optymistyczne i lepsze od zgłaszanych w ostatnich sześciu miesiącach. Utrzymują się pozytywne diagnozy sytuacji finansowej. Korzystne przewidywania w tym zakresie są nieco ostrożniejsze od formułowanych przed miesiącem. Stan zapasów towarów jest nadal uznawany przez przedsiębiorców za nadmierny, w związku z tym wzrost zamówień towarów u dostawców może być mniejszy niż zakładano w październiku. Planowane jest zwiększenie zatrudnienia, nieco bardziej znaczące od prognozowanego w październiku. Przedsiębiorcy przewidują, że ceny towarów będą rosnąć nieznacznie wolniej niż przewidywano przed miesiącem.

Spośród badanych jednostek, w listopadzie br. 5,8% podmiotów (5,6% przed rokiem) nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności. Największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających bariery związane są z konkurencją na rynku (58,4% w listopadzie br., 59,5% w analogicznym miesiącu ub. r.). Od początku 2015 r. firmy zgłaszają stopniowy wzrost odczuwania trudności związanych z niedoborem pracowników – jest to również bariera, której znaczenie najbardziej wzrosło w ujęciu rocznym (19,1% w listopadzie br., 11,6% przed rokiem). Barierami, których znaczenie w skali roku spadło w największym stopniu są niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej (z 41,7% do 36,0%), wysokie obciążenia na rzecz budżetu (z 42,1% do 36,6%) oraz niedostateczny popyt (z 29,6% do 24,3%).

Handel detaliczny


Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w listopadzie na poziomie plus 11,2 (plus 10,3 w październiku). Poprawę koniunktury sygnalizuje 18,5% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 7,4% (przed miesiącem odpowiednio 17,7% i 7,3%). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym kształtuje się w listopadzie na poziomie plus 11,2.


Diagnozy i prognozy sprzedaży są bardziej korzystne od zgłaszanych w ostatnich sześciu miesiącach. Utrzymują się pozytywne oceny i przewidywania dotyczące sytuacji finansowej. Stan zapasów towarów jest nadal uznawany za nadmierny. W związku z bardziej optymistycznymi prognozami sprzedaży, możliwy jest dalszy wzrost zamówień towarów u dostawców. Prognozy zwiększenia zatrudnienia są zbliżone do formułowanych w październiku. Dyrektorzy firm przewidują wzrost cen, choć nieco mniejszy od planowanego w październiku.

W bieżącym miesiącu w większości prezentowanych branż handlowych oceny koniunktury są pozytywne: tekstylia, odzież, obuwie (plus 24,2 w listopadzie, plus 25,0 w październiku), pojazdy samochodowe (plus 12,5 w listopadzie, plus 11,4 miesiąc wcześniej) oraz żywność (plus 8,8 w listopadzie, plus 6,4 w październiku). Jako jedyne koniunkturę negatywnie oceniają jednostki z branży artykuły gospodarstwa domowego ogółem (minus 4,2 w listopadzie, minus 1,5 przed miesiącem).

Przedstawiciele wszystkich klas wielkości w listopadzie oceniają ogólny klimat koniunktury optymistycznie, poza jednostkami małymi (o liczbie pracujących od 10 do 49 osób), które zgłaszają mniej pesymistyczne niż w październiku oceny w tym zakresie. Najbardziej korzystne i nieco lepsze niż przed miesiącem oceny koniunktury formułują jednostki duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób).

Spośród badanych jednostek, w listopadzie br. 6,7% podmiotów (6,0% przed rokiem) nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności. Wciąż największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (63,7% w listopadzie br., 64,9% w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz kosztami zatrudnienia (53,5% w listopadzie br., 56,0% przed rokiem). Od połowy 2015 r. firmy zgłaszają wzrost trudności związanych z niedoborem pracowników, jest to także bariera, której uciążliwość najbardziej wzrosła w skali roku (24,3% w listopadzie br., 15,4% przed rokiem). Barierą, której odczuwanie w ujęciu rocznym zmniejszyło się najbardziej jest niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej (z 33,8% do 28,2%).

Usługi


W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie plus 8,8 (przed miesiącem plus 10,3). Poprawę koniunktury odnotowuje 16,8% badanych firm, a jej pogorszenie – 7,9% (w październiku odpowiednio 18,5% i 8,2%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa

W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie plus 8,8.


Mimo niewielkiej poprawy diagnoz popytu, sprzedaży i sytuacji finansowej odpowiednie przewidywania są gorsze od zgłaszanych w październiku (prognozy popytu i sprzedaży są pozytywne, a sytuacji finansowej – nieznacznie negatywne). Odnotowywany jest niewielki wzrost opóźnień płatności za wykonane usługi. Kierujący jednostkami planują wzrost zatrudnienia, podobny do prognozowanego w październiku. Ceny usług w najbliższych trzech miesiącach mogą nieznacznie rosnąć.

Odsetek przedsiębiorców nieodczuwających żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności kształtuje się na poziomie 8,4% (przed rokiem 6,6%). Największe trudności wskazywane przez firmy zgłaszające bariery związane są z kosztami zatrudnienia (54,6% w listopadzie br., 53,1% przed rokiem) oraz konkurencją firm krajowych (47,8% w listopadzie br., 51,7% przed rokiem). Od 2014 r. rośnie uciążliwość bariery związanej z niedoborem wykwalifikowanych pracowników – jej znaczenie w skali roku wśród wszystkich barier wzrosło w największym stopniu (z 24,5% do 33,8%). Rzadziej niż w listopadzie ub. r. kierujący jednostkami wskazują barierę związaną z niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (z 30,2% do 24,9%).

W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie plus 3,6 (przed miesiącem plus 3,8). Poprawę koniunktury odnotowuje 15,0% badanych firm, a jej pogorszenie – 11,4% (w październiku odpowiednio 15,7% i 11,9%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia

W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji zakwaterowanie i gastronomia kształtuje się na poziomie plus 3,6.


Bieżący popyt i sprzedaż są oceniane negatywnie, podobnie jak przed miesiącem. Przewidywania w tym zakresie są mniej pesymistyczne od zgłaszanych w październiku. Diagnozy sytuacji finansowej są niekorzystne po raz pierwszy od lutego br., a odpowiednie prognozy – negatywne, zbliżone do sygnalizowanych przed miesiącem. Zgłaszany jest nieznaczny spadek opóźnień płatności za wykonane usługi. Dyrektorzy jednostek przewidują mniejsze niż planowano w październiku redukcje zatrudnienia. W najbliższych trzech miesiącach można spodziewać się nieznacznego spadku cen usług, mniejszego niż w październiku.

Odsetek przedsiębiorców nieodczuwających żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności kształtuje się na poziomie 10,2% (przed rokiem 7,2%). Największe trudności napotykane przez jednostki zgłaszające bariery związane są z kosztami zatrudnienia (63,9% w listopadzie br., 69,7% przed rokiem). W porównaniu z listopadem ub. r. w największym stopniu wzrosło znaczenie barier związanych z niejasnymi i niespójnymi przepisami prawnymi (z 26,9% do 33,3%) oraz z niedoborem wykwalifikowanych pracowników (z 26,6% do 32,7%), a spadło – bariery związanej z niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (z 35,0% do 23,7%).

W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji informacja i komunikacja kształtuje się na poziomie plus 17,1 (przed miesiącem plus 17,3). Poprawę koniunktury odnotowuje 22,4% badanych firm, a jej pogorszenie – 5,3% (w październiku odpowiednio 22,8% i 5,4%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w sekcji informacja i komunikacja

W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji informacja i komunikacja kształtuje się na poziomie plus 17,1.


Od września br. diagnozy popytu i sprzedaży są coraz bardziej korzystne. Bieżąca sytuacja finansowa oceniana jest nieco bardziej pozytywnie niż przed miesiącem. Prognozy popytu i sprzedaży są nieznacznie mniej optymistyczne od zgłaszanych w październiku. Przewidywania dotyczące sytuacji finansowej są korzystne i zbliżone do sygnalizowanych przed miesiącem. Odnotowywany jest niewielki wzrost opóźnień płatności za wykonane usługi. Kierujący jednostkami planują wzrost zatrudnienia. W najbliższych trzech miesiącach można spodziewać się spadku cen usług.

Odsetek przedsiębiorców nieodczuwających żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności kształtuje się na poziomie 11,4% (przed rokiem 10,3%). Największe trudności sygnalizowane przez firmy zgłaszające bariery związane są z konkurencją firm krajowych (43,9% w listopadzie br., 44,4% przed rokiem) oraz kosztami zatrudnienia (42,3% w listopadzie br., 44,5% przed rokiem). Od 2012 r. rośnie uciążliwość bariery związanej z niedoborem wykwalifikowanych pracowników – jej znaczenie wzrosło w istotnym stopniu w stosunku do listopada 2016 r. (z 25,6% do 30,7%). Nieco bardziej znaczący wzrost w skali roku odnotowano także dla bariery związanej z niejasnymi i niespójnymi przepisami prawnymi (z 32,3% do 38,0%).

W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa kształtuje się na poziomie plus 28,8 (przed miesiącem plus 30,5). Poprawę koniunktury odnotowuje 32,5% badanych firm, a jej pogorszenie – 3,7% (w październiku odpowiednio 33,6% i 3,2%). Pozostałe jednostki uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

fot. mat. prasowe

Ogólny klimat koniunktury w sekcji finanse i ubezpieczenia

W listopadzie wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa kształtuje się na poziomie plus 28,8.


Bieżący popyt i sytuacja finansowa oceniane są nieco bardziej optymistycznie niż przed miesiącem, diagnozy sprzedaży są korzystne i zbliżone do odnotowanych w październiku. Odpowiednie prognozy są pozytywne, ale gorsze od zgłaszanych przed miesiącem. Sygnalizowany jest zmniejszenie się opóźnień płatności za wykonane usługi. Dyrektorzy jednostek zapowiadają nieco większe niż planowano przed miesiącem redukcje zatrudnienia. Prognozowany jest niewielki spadek cen usług.

Odsetek przedsiębiorców nieodczuwających żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności kształtuje się na poziomie 4,3% (przed rokiem 3,3%). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające bariery związane są z konkurencją firm krajowych (68,6% w listopadzie br., 69,7% przed rokiem). W skali roku w największym stopniu spadła uciążliwość barier związanych z konkurencją firm zagranicznych (z 53,6% do 45,3%) oraz niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (z 50,2% do 43,1%).

Ogólny klimat koniunktury według województw (dane wg siedziby przedsiębiorstwa)


Przetwórstwo przemysłowe
Jednostki ze wszystkich województw oceniają koniunkturę pozytywnie. Najbardziej korzystne oceny formułują podmioty prowadzące działalność w zakresie przetwórstwa przemysłowego z województw mazowieckiego, opolskiego, małopolskiego, warmińskomazurskiego, kujawsko-pomorskiego.

Budownictwo
W listopadzie najbardziej pozytywne, choć gorsze niż przed miesiącem oceny koniunktury formułują przedsiębiorstwa z województwa podlaskiego. Najbardziej pesymistyczne oceny zgłaszają jednostki z województw kujawsko-pomorskiego, dolnośląskiego i lubelskiego.

Handel hurtowy
Przedstawiciele firm z większości województw zgłaszają korzystne oceny koniunktury. Najbardziej optymistycznie koniunkturę w handlu hurtowym oceniają jednostki z województw świętokrzyskiego, opolskiego oraz podkarpackiego. Negatywne oceny w tym zakresie zgłaszają tylko jednostki z siedzibą w województwie lubuskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim.

Handel detaliczny
Przedstawiciele firm z większości województw zgłaszają korzystne oceny koniunktury. Najbardziej optymistycznie koniunkturę w handlu detalicznym oceniają przedsiębiorstwa, których siedziba znajduje się w województwie wielkopolskim i małopolskim. Jako jedyne negatywnie koniunkturę oceniają jednostki z województw opolskiego i lubelskiego.

Transport i gospodarka magazynowa
Podmioty z większości województw należące do sekcji transport i gospodarka magazynowa oceniają w listopadzie koniunkturę korzystnie. Najbardziej optymistyczne oceny koniunktury formułują jednostki mające siedzibę w województwie mazowieckim. Najbardziej negatywnie oceniają koniunkturę podmioty z województw łódzkiego oraz podkarpackiego.

Zakwaterowanie i gastronomia
Podmioty z większości województw prowadzące działalność związaną z zakwaterowaniem i gastronomią oceniają w listopadzie koniunkturę pozytywnie. Najbardziej korzystne oceny koniunktury, lepsze od zgłaszanych w październiku, formułują jednostki z województw śląskiego oraz podlaskiego. Podmioty z województwa lubelskiego oceniają koniunkturę najbardziej negatywnie i gorzej niż przed miesiącem.

Informacja i komunikacja
Jednostki ze wszystkich województw należące do sekcji informacja i komunikacja (z wyjątkiem przedsiębiorstw z województw kujawsko-pomorskiego, łódzkiego oraz lubuskiego) oceniają koniunkturę w listopadzie korzystnie. Najbardziej optymistyczne opinie w zakresie koniunktury odnotowują podmioty z województw opolskiego, dolnośląskiego oraz podkarpackiego.

Wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej


Wskaźnik syntetyczny koniunktury gospodarczej (SI) kształtuje się w listopadzie na poziomie nieco niższym od notowanego przed miesiącem, ale wyższym niż przed rokiem (od grudnia 2016 r. jego wartości kształtują się powyżej średniej długookresowej).

Składowe dotyczące przetwórstwa przemysłowego i handlu detalicznego spadły w stosunku do odnotowanych w październiku, odnosząca się do budownictwa – wzrosła, a do usług – kształtuje się na zbliżonym poziomie. Wartości wszystkich składowych są wyższe w porównaniu do sygnalizowanych w listopadzie ub. r.

Wskaźnik ocen diagnostycznych jest niższy od zgłaszanego przed miesiącem, prognostycznych – nieznacznie wyższy. W skali roku wartości obu składowych wzrosły.

Informacje o badaniu
Metodologia badań koniunktury gospodarczej prowadzonych z wykorzystaniem testu koniunktury polega na zbieraniu opinii przedsiębiorców na temat bieżącej i przyszłej sytuacji kierowanych przez nich jednostek w zakresie takich elementów prowadzonej działalności gospodarczej jak portfel zamówień, produkcja, sytuacja finansowa, zatrudnienie, ceny, działalność inwestycyjna, napotykane bariery. Udzielając odpowiedzi na ankietę koniunktury, respondenci powinni opierać się na swych ogólnych odczuciach dotyczących bieżącej i przyszłej sytuacji przedsiębiorstwa, bez odwoływania się do zapisów księgowych.

Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury gospodarczej jest wskaźnikiem złożonym. Obliczany jest jako średnia arytmetyczna sald odpowiedzi na pytania z ankiety miesięcznej dotyczące bieżącej i przewidywanej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa. Gdy wskaźnik jest większy od zera odnotowywany jest "dobry" klimat koniunktury. W przeciwnym wypadku klimat jest oceniany jako "zły".
Ze względu na zaokrąglenia danych, w niektórych przypadkach obliczone wskaźniki złożone mogą nieznacznie różnić się od składających się na nie wariantów odpowiedzi.
W przetwórstwie przemysłowym oraz inwestycjach w przemyśle badaniem objęte są podmioty o liczbie pracujących 10 i więcej osób. W pozostałych badaniach (budownictwo, inwestycje w budownictwie, handel hurtowy i detaliczny, usługi) uczestniczą również podmioty o liczbie pracujących do 9 osób (w budownictwie – od 2006 r.). Wyniki badań prezentowane są według następujących klas wielkości: mikro (o liczbie pracujących do 9 osób), małe (o liczbie pracujących od 10 do 49 osób), średnie (o liczbie pracujących od 50 do 249 osób), duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób).

Badanie inwestycji w przemyśle i budownictwie jest przeprowadzane w marcu i październiku.

Badaniem usług objęte są następujące sekcje: H – Transport i gospodarka magazynowa, I – Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, J – Informacja i komunikacja, K – Działalność finansowa i ubezpieczeniowa, L – Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości, M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca, P – Edukacja, Q – Opieka zdrowotna i pomoc społeczna, R – Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją, S – Pozostała działalność usługowa.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Produkcja w Polsce XI 2017

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: