eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka III 2006

Koniunktura konsumencka III 2006

2006-04-02 01:39

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2006


Nieco większe wahania w skali miesięcznej wykazały w marcu oba wskaźniki opinii na temat zmian sytuacji ekonomicznej w Polsce. Saldo ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) zmalało dość wyraźnie do –28,1 (o 5,8 pkt. procentowego względem lutego). Pomimo tego utrzymała się wysoka i korzystna różnica zarówno w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku (16,0 pkt. procentowego), jak i 2004 r. (30,9 pkt. procentowego). Podobna rozpiętość charakteryzuje wyniki kwartalne.

Zdecydowanemu pogorszeniu uległo natomiast nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen przyjął wartość -12,4, tj. o 9,1 pkt. procentowego niższą niż w ubiegłym miesiącu. Nadal utrzymuje się korzystny dystans pomiędzy obecnym notowaniem a wynikami sprzed roku oraz dwóch lat, wynoszący odpowiednio 8,8 pkt. procentowego (względem marca 2005 r.) oraz 31,2 pkt. procentowego (w odniesieniu do marca 2004 r.). Obserwacja danych kwartalnych wskazuje analogiczny przebieg zmian, wyrażający się różnicą 12,9 pkt. procentowego w stosunku do I kwartału 2005 r. oraz 34,8 pkt procentowego w porównaniu do tego samego okresu 2004 r.

Niewielkiej zmianie uległy konsumenckie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wartość tego wskaźnika wynosi aktualnie –14,5, jest więc o 1,8 pkt. procentowego niższa od notowanej w lutym. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat wykazuje przy tym poprawę rzędu 4,9 oraz 6,4 pkt. procentowego (w relacji do analogicznego miesiąca); jak również 6,0 oraz 7,7 pkt. procentowego, przyjmując za podstawę notowania z I kwartału.

Obawy społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia były w marcu większe w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wartość wskaźnika wzrosła o 3,5 pkt. procentowego i wynosi obecnie 16,2. Nie wpłynęło to jednak w sposób istotny na przebieg zmian w dłuższej perspektywie czasowej. W stosunku do marca 2005 r. zaobserwowano spadek obaw wyrażający się różnicą 12,2 pkt. procentowego, z kolei względem tego samego miesiąca 2004 r. - o 28,1 pkt. procentowego. Notowania kwartalne dzieli podobny dystans.

W odniesieniu do lutego b.r. przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy prawie się nie zmieniły (wartość wskaźnika zmalała o 0,2 pkt. procentowego i wynosi obecnie -50,7). Obecne notowanie jest tym samym korzystniejsze od wyników uzyskanych w analogicznym miesiącu 2005 oraz 2004 roku i zamyka się różnicą odpowiednio 2,7 oraz 11,5 pkt. procentowego. Zmiany w zakresie wyników kwartalnych charakteryzuje podobny przebieg.

poprzednia  

1 2

oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: