eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka II 2006

Koniunktura konsumencka II 2006

2006-03-01 01:15

Obecne notowania obu wskaźników ufności konsumenckiej (bieżącego oraz wyprzedzającego) świadczą o tym, że w lutym 2006 r. poziom nastrojów społecznych w obszarze konsumpcji indywidualnej jest znacznie korzystniejszy niż przed rokiem czy dwoma laty. Nie zaobserwowano natomiast istotnych zmian wartości wskaźników porównując wyniki z ostatnich dwóch miesięcy - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2006

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, który osiągnął w styczniu najwyższy poziom w ciągu całego okresu realizacji badania, wzrósł w obecnym miesiącu o dalsze 0,9 pkt. procentowego, przyjmując wartość -12,3. W porównaniu do analogicznego miesiąca 2005 oraz 2004 roku nastąpiła więc znaczna poprawa - odpowiednio o 12,1 oraz o 23,7 pkt. procentowego.

Wartość wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej uległa w lutym tylko nieznacznemu pogorszeniu (o 0,5 pkt. procentowego w stosunku do wyniku z poprzedniego miesiąca) i wynosi -17,6. Z perspektywy ostatnich dwóch lat oznacza to konsekwentny wzrost notowań - o 10,8 pkt. procentowego w relacji do lutego 2005 r. oraz o 24,8 pkt. procentowego względem lutego 2004 r.

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w lutym 2006 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła w lutym wartość -19,4, poprawiła się więc o 2,6 pkt. procentowego względem stycznia. W stosunku do analogicznego miesiąca 2005 oraz 2004 roku kształtuje się w dalszym ciągu bardzo pomyślnie, z przewagą 11,4 oraz 17,1 pkt. procentowego.

Korzystnym przebiegiem charakteryzuje się też ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach). Wysoki styczniowy poziom notowań uległ w obecnym miesiącu dalszej poprawie (o 2,3 pkt. procentowego) i wynosi -3,6. Jest więc o 9,8 pkt. procentowego wyższy niż przed rokiem oraz o 21,1 pkt. procentowego, w porównaniu z wynikiem zaobserwowanym przed dwoma laty.

Nieco mniejsze wahania w skali miesięcznej wykazały w lutym oba wskaźniki opinii na temat zmian sytuacji ekonomicznej w Polsce. Saldo ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) wzrosło nieznacznie do -22,3 (o 0,6 pkt. procentowego względem stycznia). Oznacza to wysoką i korzystną różnicę zarówno w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku (18,3 pkt. procentowego), jak i względem lutego 2004 r. (33,5 pkt. procentowego).

Pogorszeniu, choć niezbyt dużemu, uległo natomiast nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen przyjął wartość -3,3, tj. o 1,2 pkt. procentowego niższą niż w ubiegłym miesiącu. Nadal utrzymuje się korzystny dystans pomiędzy obecnym notowaniem a wynikami sprzed roku oraz dwóch lat, wynoszący odpowiednio 13,7 pkt. procentowych (względem lutego 2005 r.) oraz 36,9 pkt. procentowego (w odniesieniu do lutego 2004 r.).

Niewielkiej zmianie uległy konsumenckie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wartość tego wskaźnika wynosi aktualnie -12,7, jest więc o 0,6 pkt. procentowego wyższa od notowanej w styczniu. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat (w relacji do analogicznego miesiąca) wykazuje przy tym dalszą poprawę rzędu 7,7 oraz 10,0 pkt. procentowych.

Obawy społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia były w lutym nieco większe w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wartość wskaźnika wzrosła o 1,9 pkt. procentowego i wynosi obecnie 12,7. Nie wpłynęło to jednak w sposób istotny na przebieg zmian w dłuższej perspektywie czasowej. W stosunku do lutego 2005 r. zaobserwowano poprawę o 14,8 pkt. procentowego, z kolei względem tego samego miesiąca 2004 r. - o 31,6 pkt. procentowego.

W odniesieniu do stycznia b.r. pogorszyły się też przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy. Wartość wskaźnika zmalała o 1,3 pkt. procentowego i wynosi obecnie -50,5. Notowanie to wykazuje jednak korzystny dystans w porównaniu z analogicznym miesiącem 2005 oraz 2004 roku, zamykający się różnicą odpowiednio 4,6 oraz 9,1 pkt. procentowego.

Przedstawione powyżej obserwacje pozwalają stwierdzić, że w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, a także rokiem 2004, nastroje społeczne mierzone wartością wskaźników koniunktury konsumenckiej wykazują dalszą poprawę. Jest to najlepiej widoczne w przypadku obydwu wskaźników oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. W skali miesięcznej stwierdzono niższe niż to miało miejsce w styczniu b.r. wahania wartości wskaźników, przy czym w przypadku trzech z nich - oceny oczekiwanych zmian sytuacji gospodarczej kraju (w najbliższych 12 miesiącach), obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia oraz oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy - zaobserwowano pogorszenie wyników w zakresie od 1,2 do 1,9 pkt. procentowego.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Poparcie dla polityki Unii

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: