eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka I 2006

Koniunktura konsumencka I 2006

2006-02-01 00:47

Wyraźna i konsekwentna poprawa nastrojów społecznych w obszarze konsumpcji indywidualnej, obserwowana w ciągu całego drugiego półrocza 2005 r., wystąpiła w styczniu w jeszcze większej skali. Analiza wskaźników ufności konsumenckiej (bieżącego oraz wyprzedzającego) prowadzi do stwierdzenia, że równie zdecydowana zmiana notowań (w skali miesięcznej) miała ostatni raz miejsce ponad półtora roku temu, tj.w maju 2004 r. - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2005

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł względem grudnia o 4,2 pkt. procentowego, do poziomu –13,2. Tak dobrego wyniku nie odnotowano w ciągu całego okresu realizacji badania, a porównanie do analogicznego miesiąca 2005 oraz 2004 roku obrazuje skalę tej poprawy, z różnicą wynoszącą odpowiednio 10,8 oraz 19,9 pkt. procentowego.

Podobna sytuacja kształtuje się w obszarze wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej. W bieżącym miesiącu przyjął on wartość –17,1; jest to zatem najlepszy obserwowany dotąd wynik. Korzystny dystans widoczny jest zarówno w odniesieniu do grudnia 2005 r. (z różnicą 5,6 pkt. procentowego), jak też z perspektywy ostatnich dwóch lat, tj. w relacji do stycznia 2005 r. (10,1 pkt. procentowego) oraz stycznia 2004 r. (24,4 pkt. procentowego).

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w styczniu 2006 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła w styczniu wartość –22,0 (poprawa o 3,1 pkt. procentowego względem grudnia). W stosunku do analogicznego miesiąca 2005 oraz 2004 roku kształtuje się więc w dalszym ciągu pomyślnie, z przewagą 6,3 oraz 9,9 pkt. procentowego.

Pomyślnym przebiegiem charakteryzuje się też ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach). Poziom notowań uległ od grudnia poprawie o 3,0 pkt. procentowe i wynosi obecnie –5,9. Jest więc o 8,8 pkt. procentowego wyższy niż przed rokiem oraz o 18,8 pkt. procentowego, w porównaniu z wynikiem zaobserwowanym przed dwoma laty.
Znacznie bardziej zdecydowany wzrost charakteryzuje oba wskaźniki opinii na temat zmian sytuacji ekonomicznej w Polsce. W styczniu saldo ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) wzrosło do –22,9 (o 7,3 pkt. procentowego względem grudnia). Oznacza to wysoką i korzystną różnicę zarówno w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku (17,6 pkt. procentowego), jak i względem stycznia 2004 r. (27,7 pkt. procentowego).

Jeszcze większej poprawie uległo nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen przyjął wartość –2,1, tj. o 9,4 pkt. procentowego wyższą niż w ubiegłym miesiącu. Tym samym umacnia się korzystny dystans pomiędzy obecnym notowaniem a wynikami sprzed roku oraz dwóch lat, wynoszący odpowiednio 16,0 pkt. procentowych (względem stycznia 2005 r.) oraz 36,2 pkt. procentowego (w odniesieniu do stycznia 2004 r.).

Konsumenckie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów to jedyny wskaźnik, który uległ w styczniu pogorszeniu (w skali miesięcznej). Jego wartość wynosi aktualnie –13,3, jest więc o 2,2 pkt. procentowego niższa od notowanej w grudniu. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat (w relacji do analogicznego miesiąca) wykazuje przy tym dalszą poprawę rzędu 5,4 oraz 6,7 pkt. procentowego.

W styczniu, podobnie jak to miało miejsce w całym drugim półroczu 2005 r., zmalały obawy społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wartość wskaźnika obniżyła się tym razem dość znacznie o 5,7 pkt. procentowego (w odniesieniu do poprzedniego miesiąca) i wynosi obecnie 10,8. Widoczna jest również bardzo istotna poprawa wyniku w stosunku do stycznia 2005 r. – o 10,7 pkt. procentowego oraz względem tego samego miesiąca 2004 r. – o 31,8 pkt. procentowego.

Przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, choć nie podlegają zazwyczaj zbyt dużym wahaniom, pozostając najbardziej stabilnym wskaźnikiem koniunktury konsumenckiej, osiągnęły w styczniu najwyższy notowany dotąd poziom –49,2. Poprawa ta zamyka się wartością 4,2 pkt. procentowego, jeśli odnieść ją do wyniku z grudnia oraz odpowiednio 4,8 i 10,4 pkt. procentowego w porównaniu z analogicznym miesiącem 2005 i 2004 roku.

Przedstawione powyżej obserwacje pozwalają stwierdzić, że w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, a także roku 2004, nastroje społeczne mierzone wartością wskaźników koniunktury konsumenckiej uległy daleko idącej poprawie. Jest to najlepiej widoczne w przypadku obydwu wskaźników oceny zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, jak również w odniesieniu do obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Cztery z wymienionych sald ocen kształtują się na poziomie najkorzystniejszym od początku realizacji badania.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: