Szkodliwe oprogramowanie a utrata danych firmowych
2013-01-16 12:52
Bezpieczeństwo IT © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Cyberbezpieczeństwo w firmach: brakuje spójności
Najważniejsze dane liczboweBadanie przeprowadzone przez B2B International i Kaspersky Lab w lipcu 2012 objęło 3 300 starszych specjalistów IT z 22 państw.
Najpowszechniejsze zewnętrzne przyczyny utraty danych to infekcja szkodliwym oprogramowaniem (35%), ataki za pośrednictwem poczty e-mail (21%) oraz phishing (17%). 25% specjalistów IT wskazuje na luki w zabezpieczeniach zainstalowanych aplikacji jako najczęstszą wewnętrzną przyczynę utraty danych.
Firmy tracą informacje dotyczące klientów (36%), dane finansowe (36%) oraz dane dotyczące pracowników (31%).
Wyniki badania
Możemy wyróżnić wiele zewnętrznych i wewnętrznych przyczyn wycieku danych. Według badania B2B International, 35% specjalistów IT przyznaje, że ich firma utraciła dane wskutek infekcji szkodliwym oprogramowaniem – która stanowi najczęstsze zagrożenie zewnętrzne. Następne w kolejności najczęstsze przyczyny to ataki wykorzystujące pocztę e-mail (21%) oraz phishing (17%).
Jeżeli chodzi o zagrożenia wewnętrzne, najczęstszą przyczyną utraty ważnych danych jest występowanie luk w zabezpieczeniach oprogramowania firmy (25%), które cyberprzestępcy wykorzystują w celu zainfekowania komputerów ofiar. Tego rodzaju ryzyko można wyeliminować poprzez implementację wszechstronnego systemu ochrony, który zapewnia kontrolę nad potencjalnie podatnym na ataki oprogramowaniem, oraz poprzez szkolenie pracowników w zakresie ryzyka związanego z pobieraniem nieznanych aplikacji.
fot. mat. prasowe
Bezpieczeństwo IT
Wysoki odsetek wycieków danych miał miejsce z urządzeń mobilnych: 23% respondentów wskazało na utratę, a 15% na kradzież urządzenia mobilnego jako przyczynę naruszenia ochrony danych. W 13% przypadków istotne informacje wpadają w niepowołane ręce w wyniku niedbalstwa, na przykład, wysłania wiadomości na zły adres e-mail.
Jakiego rodzaju dane tracą firmy? Najczęściej są to informacje o klientach i dane finansowe (w obu przypadkach 36%). Tuż za nimi znajdują się dane dotyczące pracowników – które są tracone lub kradzione w 31% przypadków. Niezależnie od przyczyn, utrata danych uderza we wszystkich: w firmę, pracowników oraz jej klientów.
„Wachlarz cyberzagrożeń, które mogą doprowadzić do utraty danych, pokazuje, jak istotne znaczenie dla każdej firmy ma zaimplementowanie wielopoziomowej ochrony w infrastrukturze IT” – komentuje Petr Merkulow, dyrektor ds. produktu Kaspersky Lab. „Korporacyjne rozwiązanie bezpieczeństwa musi zapewniać ochronę zarówno przed zewnętrznymi, jak i wewnętrznymi zagrożeniami przy użyciu odpowiednich do tego celu narzędzi: technologii antywirusowych, korporacyjnych polityk bezpieczeństwa, metod zapobiegania wyciekom danych itd. Wszystkie te środki bezpieczeństwa i wiele więcej można znaleźć w rozwiązaniach biznesowych firmy Kaspersky Lab”.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Cyberbezpieczeństwo w I połowie 2022 wg ekspertów
-
Utrata danych Jak to się robi w MŚP?
-
Cyberbezpieczeństwo 2016. Podsumowanie Deloitte
-
Oszustwa finansowe online gorsze niż cyberszpiegostwo
-
Zagrożenia internetowe: cyberprzestępcy lubią Twoją firmę
-
Utrata danych: najczęściej winny personel
-
Bezpieczeństwo informacji: priorytety zależą od branży
-
Jak ochronić firmowy smartfon przed cyberatakami?
-
Na czym polega atak APT? Jak się obronić?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)