eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2016

Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2016

2016-07-13 10:32

Polski rynek nieruchomości handlowych I poł. 2016

Centrum handlowe © worldwide_stock - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Firma JLL dokonała podsumowania I półrocza na polskim rynku nieruchomości handlowych. Z analizy wynika, że w badanym okresie do użytku oddano 115 800 mkw. powierzchni, co sprawiło, że całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w naszym kraju zdołała dosięgnąć pułapu 13,07 mln mkw., z czego ponad 71% to, powstające najczęściej w głównych aglomeracjach, centra handlowe.

Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych I kw. 2016

W I półroczu polski rynek nieruchomości handlowych powiększył się o 115 800 mkw. nowej powierzchni. Największe inwestycje, które oddano do użytkowania w tym okresie to Galeria Glogovia w Głogowie i Galeria Karuzela we Wrześni. Zdecydowana większość tej podaży (ok. 91 300 mkw.) przypadła na II kwartał, kiedy to otworzono wspomnianą już Galerię Karuzela (12 000 mkw.) we Wrześni, a także Galerię Awangarda (6 000 mkw.) w Bartoszycach, Galerię Zaspa (8 800 mkw.) w Gdańsku czy rozbudowy Moreny (+6 000 mkw.) i Auchan (+3 000 mkw.), również w Gdańsku. Do tego otwarcia doczekały się trzy sklepy budowlane Leroy Merlin (ok. 39 000 mkw.) we Wrocławiu, Jeleniej Górze i Koninie, salon Agata Meble (10 000 mkw.) w Częstochowie oraz park handlowy przy Galerii Leszno (6 500 mkw.) w Lesznie. Jednocześnie po raz pierwszy w historii z rynki zniknęło jedno centrum handlowe - CH Sosnowiec (16 700 mkw.).

Ponad 610 000 mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów jest w budowie, z czego połowa oczekiwana jest jeszcze w tym roku. Większość powierzchni w budowie przypada na centra handlowe.

65% tegorocznej nowej powierzchni w ramach centrów handlowych już oddanej do użytku lub przewidywanej do ukończenia w II półroczu przypada na główne aglomeracje, a 35% - na miasta poniżej 100 000 mieszkańców.

Wraz ze starzeniem się istniejących centrów handlowych, rośnie liczba obiektów poddawanych modernizacji i/ lub rozbudowie. Jednym z ostatnich tego typu przykładów jest centrum handlowe Galeria Zaspa w Gdańsku, zmodernizowane i ponownie otwarte w II kw.

fot. mat. prasowe

Największe centra handlowe w budowie

Największym budowanym centrum (niemal 100 tys. mkw) jest Posnania.


Popyt


„Polski rynek, z uwagi na swoją wielkość, wciąż jest atrakcyjnym miejscem do ekspansji dla zagranicznych sieci. W II kw. 2016 r. swój pierwszy monobrandowy salon otworzył amerykański U.S. Polo Assn. Z kolei, globalny gigant odzieżowy Hennes & Mauritz zapowiedział uruchomienie w grudniu 2016 r. pierwszego w Polsce sklepu & Other Stories. Pod koniec roku planowane są również otwarcia pierwszych monobrandowych butików marki Steve Madden”, wymienia Mariusz Czerwiak, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

W tym samym czasie francuska marka Celio, zgodnie ze swoją międzynarodową strategią, zamknęła sklepy w Polsce.
Rynek handlowy w Polsce czekają w najbliższych miesiącach zmiany legislacyjne. Oczekuje się, że jesienią wejdzie w życie podatek od handlu, obciążający przychód ze sprzedaży detalicznej (bez VAT). Projekt nie przewiduje opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez internet. Bazując na informacjach rządowych, podatek będzie dotyczyć ok. 100 głównych sieci działających w Polsce”, informuje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Czynsze


Czynsze “prime”, które dotyczą najlepszych lokali handlowych o powierzchni 100 mkw. przeznaczonych dla branży moda i dodatki, w wiodących centrach handlowych, są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (130 euro za mkw. miesięcznie). W innych głównych aglomeracjach miesięczne stawki kształtują się w przedziale 45 – 55 euro za mkw.

Rynek inwestycyjny


Agnieszka, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL, komentuje:
„Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie nieruchomości handlowych wyniosła ok. 893 milionów euro w II kwartale 2016 r. To aż osiem razy więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Należy zauważyć, że tak wysoka wartość jest przede wszystkim efektem finalizacji historycznie rekordowej transakcji - kupna przez Redefine 75% udziałów w portfelu nieruchomości komercyjnych Echo Investment w Polsce, obejmującym takie obiekty handlowe jak Amber w Kaliszu, Galaxy w Szczecinie, Galeria Echo w Kielcach, Galeria Olimpia w Bełchatowie, Outlet Park Szczecin, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, CH Echo w Przemyślu i Bełchatowie, Galeria Sudecka w Jeleniej Górze oraz Galeria Veneda w Łomży. Łącznie, w I półroczu na polskim rynku nieruchomości handlowych zrealizowano transakcje o wartości ponad miliarda euro”.

W II kw. zrealizowano jeszcze kilka mniejszych transakcji – Union Investment kupił centrum handlowe Ferio Konin (wartość poufna), a CBRE Global Investors centrum Jantar w Słupsku (za 92 mln euro).
„Inne transakcje są na zaawansowanym etapie z finalizacją spodziewaną jeszcze w tym roku. Dodatkowo, na rynku pojawiło się wiele nowych możliwości inwestycyjnych - zarówno portfeli, jak i pojedynczych nieruchomości. Wynik procesów sprzedaży będzie znany w nadchodzących miesiącach, jednak biorąc pod uwagę popyt na obiekty handlowe, spodziewamy się, że aktywa te znajdą nabywców”, dodaje Agnieszka Kołat.

Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: