Rynek pracy: pracownicy 50+ przed szansą
2016-07-08 10:47
Przeczytaj także: Gospodarka nie da sobie rady bez pracowników po 50-tce
Mocne strony, jakie dojrzały pracownik powinien podkreślać, zarówno w rozmowie z nowym jak i obecnym pracodawcą to:
Doświadczenie życiowe i zawodowe – zupełnie inne oczekiwania mają pracownicy na początku swojej drogi, inne w jej rozkwicie, a jeszcze inne zbliżający się do emerytury. Na każdym etapie kluczowe są jednak szanse rozwoju.
- Szczególnie wartościowy może być wewnątrzorganizacyjny coaching i mentoring – podkreśla Michał Gołgowski – Doświadczeni pracownicy w roli niekoniecznie zwierzchnika, ale właśnie mentora nowego pokolenia mają szansę przekazać swoje, bezcenne dla organizacji doświadczenia i know-how. Jednocześnie będzie to dla nich ciekawe wyzwanie.
Wiarygodność – dojrzały pracownik, zwłaszcza w takich branżach jak ubezpieczenia, bankowość czy służba zdrowia, odbierany jest przez klienta jako bardziej wiarygodny oraz godny zaufania. Jednocześnie klienci, między innymi ze względu na zakorzeniony w naszej kulturze szacunek do ludzi starszych, są znacznie mniej chętni do kłócenia się z dojrzalszym przedstawicielem firmy.
Dyspozycyjność – paradoksalnie, dojrzały pracownik, którego dzieci są dorosłe, jest znacznie bardziej dyspozycyjny niż młodsi koledzy, którzy, na przykład, mają małe dzieci i są mniej skłonni poświęcić wieczór czy weekend na pracę.
Odpowiedzialność – badanie przeprowadzone przez Society For Human Resource Management wskazuje, że dojrzały pracownik jest nawet 68 proc. bardziej odpowiedzialny, 69 proc. bardziej etyczny i 77 proc. bardziej oddany swojej pracy niż pracownik przed trzydziestką.
- Odpowiedzialność wynika z doświadczenia. Dojrzały pracownik doskonale już wie, jak funkcjonuje biznes i zdaje sobie sprawę, że jeśli on nawali, odczuje to cała firma – komentuje Michał Gołgowski.
Lojalność – dojrzali pracownicy 88 proc. rzadziej zmieniają pracę niż ich młodsi koledzy, co wobec nadchodzącego rynku pracownika i coraz trudniejszej sytuacji pracodawców poszukujących utalentowanych ludzi, jest niebagatelną przewagą.
- Mitem jest także, że dojrzali pracownicy nie chcą się rozwijać. Wręcz przeciwnie. Widzą, że świat się zmienia i nie chcą pozostać w tyle. To od pracodawcy zależy, czy woli stosunkowo niedużym kosztem doszkolić doświadczonego pracownika, czy też całkowicie wdrażać w pracę nowego, młodszego – podsumowuje Michał Gołgowski.
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Pracownicy 50+ już na wagę złota?
-
Rynek pracownika potrzebuje osób 50+
-
Czas na pokolenie 50plus?
-
Praca po 50-tce. To nie 50plus jest problemem, ale wykształcenie
-
5 powodów, dla których warto postawić na pracowników 50+
-
Osoby 50+ zdominują rynek pracy tymczasowej?
-
GUS: osoby 50plus na rynku pracy
-
Praca na emeryturze: rząd ma pomysł na aktywizację zawodową seniorów
-
Rynek potrzebuje seniorów, a oni potrzebują aktywizacji zawodowej
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)