eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Centra handlowe w Europie w II poł. 2015 r.

Centra handlowe w Europie w II poł. 2015 r.

2016-04-21 10:44

Centra handlowe w Europie w II poł. 2015 r.

Centrum handlowe © St22 - Fotolia.com

Według najnowszych informacji międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield, europejski rynek centrów handlowych będzie nabierał tempa. Prognozy przewidują, że w latach 2016-2017 łączna podaż nowej powierzchni sięgnie nawet 9,1 mln m kw. Z raportu wynika również, że polskiemu rynkowi handlowemu udaje się utrzymywać drugie miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej.

Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie

W skrócie

  • Największym potencjałem dla rozwoju centrów handlowych cechują się Londyn, Edynburg, Bristol i Barcelona
  • W drugiej połowie 2015 r. do użytku oddano ponad dwukrotnie więcej nowej powierzchni handlowej niż w pierwszej
  • Wartość transakcji inwestycyjnych zawartych na rynku centrów handlowych w II półroczu 2015 r. sięgnęła 15,5 mld euro (wzrost 16,6% rok do roku)

Raport poświęcony rozwojowi centrów handlowych w Europie (European Shopping Centre Development Report) dowodzi, że ubiegłoroczna podaż nowej powierzchni była daleka od rekordów i okazała się jedną z najniższych w całej, minionej dekadzie. Z danych Cushman & Wakefield wynika, że w 2015 r. oddano do użytkowania zaledwie 4,6 mln m kw., a więc o niemal 16% mniej niż rok wcześniej, przy czym warto podkreślić, że w drugim półroczu powstało ponad dwukrotnie więcej nowej powierzchni niż w pierwszym (3,3 mln m kw.). Pod koniec grudnia 2015 roku łączne zasoby powierzchni w europejskich centrach handlowych Europy zdołały osiągnąć 156 mln m kw.

Jednak po słabszym 2015 r. tempo rozwoju centrów handlowych przyspieszy w najbliższych dwóch latach, w których na rynek europejski może trafić łącznie 9,1 mln m kw. powierzchni będącej obecnie w przygotowaniu.

Z kolei na rynku inwestycyjnym odnotowano wzrost aktywności inwestorów, którzy w drugiej połowie 2015 r. zawarli transakcje o wartości 15,5 mld euro, czyli o 16,6% więcej rok do roku. Najbardziej atrakcyjnymi rynkami centrów handlowych są nadal Wielka Brytania i Niemcy, na które przypadło ponad 45% łącznego wolumenu obrotów.

Z opublikowanego raportu wynika, że najlepsze perspektywy rozwoju centrów handlowych ma nadal Londyn, który może liczyć na największy wzrost aktywności deweloperskiej. Sprzyja temu niski wskaźnik nasycenia powierzchnią w centrach handlowych wynoszący 231,2 m kw. na 1000 mieszkańców oraz wysoka dynamika sprzedaży detalicznej, której wartość może wzrosnąć do 2020 r. o 15,8%.

fot. St22 - Fotolia.com

Centrum handlowe

Największym potencjałem dla rozwoju centrów handlowych cechują się Londyn, Edynburg, Bristol i Barcelona.


Atrakcyjne warunki dla nowych inwestycji będą oferować także inne miasta Wielkiej Brytanii, takie jak Edynburg, Manchester, Birmingham, Leeds, Glasgow i Bristol, które w najbliższych pięciu latach mogą odnotować duży wzrost sprzedaży detalicznej.

Z kolei w Madrycie i Barcelonie łączna wartość sprzedaży detalicznej do 2020 r. może wzrosnąć o 12%, co w dużej mierze przełoży się na wynik całej Europy. Natomiast w przypadku miast w Niemczech i Francji prognozy na kolejne pięć lat wskazują na niższą dynamikę wzrostu sprzedaży detalicznej w tym okresie – odpowiednio o 6% i 7,5%.

W najbliższych latach na wysoki wzrost podaży centrów handlowych mogą liczyć miasta w Europie Środkowo-Wschodniej, między innymi Ankara, Stambuł, Sofia, Praga i Ryga. W drugiej połowie 2015 r. powstawały w tym regionie głównie duże nowe centra handlowe takie jak Zelenopark o powierzchni 110 tys. m kw. w Rosji, Podium Ankara w Turcji (61,5 tys. m kw.) i Zielone Arkady w Polsce (51 tys. m kw.). Rozbudowy istniejących obiektów stanowiły tylko 12% łącznej nowej podaży. Według prognoz trend ten utrzyma się i w 2017 r. rozbudowy będą stanowić zaledwie 9% nowej powierzchni dostarczonej na rynek.

Justin Taylor, dyrektor działu powierzchni handlowych w regionie EMEA w firmie Cushman & Wakefield, powiedział:
„Obserwujemy wyraźne zróżnicowanie trendów na europejskim rynku centrów handlowych. Na tradycyjnych silnych rynkach Europy Zachodniej realizowanych jest coraz więcej projektów rozbudowy istniejących obiektów niż budowy nowych. Ze względu na często ograniczoną podaż gruntów pod budowę nowych centrów handlowych lub trudności z ich scaleniem, dobrym rozwiązaniem są modernizacje lub rozbudowy. Przewidujemy, że ten trend się utrzyma, ponieważ w warunkach rosnącej konkurencji wynajmujący są zmuszeni stale podnosić atrakcyjność oferowanej powierzchni.

Z kolei na innych rynkach mamy do czynienia z odmienną sytuacją. Na przykład w krajach nordyckich i Europy Środkowo-Wschodniej utrzymuje się popyt na duże nowe centra handlowe, a dostępność gruntów pozwala realizować nowe inwestycje”.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: