eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak szkoły zawodowe współpracują z biznesem?

Jak szkoły zawodowe współpracują z biznesem?

2015-04-20 12:22

Jak szkoły zawodowe współpracują z biznesem?

Staż © industrieblick - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Przedsiębiorczość dyrektora w istotny sposób przekłada się na kondycję i wyniki szkoły zawodowej. To jeden z głównych wniosków, jakie przynosi zrealizowane na zlecenie Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców badanie „Bariery i możliwości współpracy między szkołami zawodowymi, a firmami. Perspektywa dyrektorów szkół i przedsiębiorców”.

Przeczytaj także: Praktyki i staże studenckie = wyzysk + brak wynagrodzenia?

– Okazuje się, że, jak to w życiu – najważniejsze to poznać się i zacząć razem działać – mówi Jerzy Garlicki, prezes WSiP. – Bo, gdy przedsiębiorcy i dyrektorzy podejmują współpracę, to są z niej w zdecydowanej większości zadowoleni. Przeważająca większość dyrektorów (85%) oraz przedsiębiorców (89%) uważa, że praktyki i staże w zawodzie zapewniają uczniom i absolwentom perspektywy zawodowe.

Reforma szkolnictwa zawodowego trwa od 2012 roku. Wprowadzono nową podstawę programową. Doświadczenie podpowiada, że jednym z kluczowych elementów umożliwiających osiąganie celów reformy jest współpraca szkoły z firmami. Ważne jest więc, aby poznać bariery i możliwości takiej współpracy.

Dlatego Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne we współpracy ze Związkiem Przedsiębiorców i Pracodawców uruchamiają program pn. „Dyrektorzy zawodowcy”, w ramach którego przeprowadzili badanie dyrektorów i przedsiębiorców, a także zorganizują debatę ekspertów na bazie badania oraz e-szkolenia dla dyrektorów z zakresu przedsiębiorczości. Program wpisuje się w założenia Roku Szkół Zawodowych MEN, dlatego otrzymał patronat Ministra Edukacji Narodowej.

fot. mat. prasowe

Wizerunek szkolnictwa zawodowego

Negatywne podejście do szkolnictwa zawodowego deklaruje ponad połowa polskich przedsiębiorców.


– Z badania wynika m.in., że dyrektorzy wskazują potrzebę i chęć do rozwoju swoich umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i zarządzania szkołą – mówi Cezary Kaźmierczak, prezes ZPP. – 76% dyrektorów deklaruje, że potrzebuje wsparcia w zarządzaniu szkołą, a 69%, że nie dokształca się z przedsiębiorczości i zarządzania.

Omówienie kluczowych wyników badania
„Bariery i możliwości współpracy między szkołami zawodowymi a firmami. Perspektywa dyrektorów szkół i przedsiębiorców”


Bariery


Podjęcie współpracy napotyka na kilka barier. Główną przyczyną braku współpracy zarówno w przypadku dyrektorów, jak i przedsiębiorców jest wzajemna bierność (ponad 1/3 dyrektorów oraz przedsiębiorców wskazuje jako przyczynę braku współpracy to, że nikt się do nich nie zgłosił). Jest to równocześnie przerzucanie odpowiedzialności za taka współpracę na drugą stronę. Ponadto blisko 1/3 dyrektorów szkół zawodowych uważa, że brak współpracy wynika z tego, że uczniowie wolą sami znaleźć pracę, co jest kolejnym przykładem przerzucania odpowiedzialności na innych.

fot. mat. prasowe

Postrzegana łatwość i możliwość zatrudnienia po szkole zawodowej

42 procent przedsiębiorców uważa, że znalezienie zatrudnienia po szkole zawodowej jest trudne.


Dodatkowo można zauważyć specyficzne powody braku współpracy wskazywane przez przedsiębiorców. Wskazują oni zarówno na nieodpowiedni dla nich rodzaj kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych (14% z nich przyznaje, że mają oni kwalifikacje niedostosowane do potrzeb firm, a 16%, że są one nieodpowiednie) oraz przekonania o trudności biurokratycznych zawiązanych z taka współpracą (15% przedsiębiorców przyznaje, że nie wie jak załatwić współpracę, 17% uważa, że wymaga to dużo biurokracji).

Przedsiębiorcy przyznają, że nie mają wiedzy na temat szkół zawodowych funkcjonujących w regionie – aż 3/4 przedsiębiorców negatywnie ocenia poziom swojej wiedzy na temat lokalnych szkół zawodowych – co jednak połączone jest z przekonaniem, że inicjatywa w sprawie nawiązania współpracy ze szkołą zawodową nie leży po ich stronie.

Dodatkowo – prawie połowa dyrektorów i przedsiębiorców uważa, że szkolnictwo zawodowe ma negatywny obraz w społeczeństwie.

Potencjał


Ponad 4/5 dyrektorów szkół zawodowych oraz 3/4 przedsiębiorców jest zainteresowanych współpracą w zakresie bezpłatnych staży, bądź praktyk zawodowych. Nieco ponad połowa dyrektorów szkół oraz 2/3 przedsiębiorców przyznaje, że byłaby skłonna podjąć się takiej współpracy w przypadku staży płatnych. Warto zauważyć, że większą chęć do współpracy w zakresie płatnych staży/praktyk wyrażają przedsiębiorcy niż dyrektorzy szkół.

Jeśli zaś chodzi o potencjał zatrudnienia w poszczególnych branżach, przedsiębiorcy często oceniają go lepiej w porównaniu z dyrektorami. Obydwie grupy badanych zgadzały się, że branżami o dużym potencjale są budownictwo, mechanika, gastronomia, handel. Przedsiębiorcy dużo pozytywniej niż dyrektorzy oceniają też szanse zatrudnienia w takich branżach jak murarstwo, czy stolarstwo. Za branże o najmniejszym potencjale uznawane są grafika oraz ochrona środowiska.

Informacje o badaniu
Badanie „Bariery i możliwości współpracy między szkołami zawodowymi a firmami. Perspektywa dyrektorów szkół i przedsiębiorców” zostało przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison na zlecenie Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych oraz Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Badanie zostało zrealizowane we współpracy z Ogólnopolskim Panelem Badawczym Arianda. Wzięło w nim udział 532 przedsiębiorców oraz 382 dyrektorów szkół. Każda z osób wypełniała kwestionariusz dotyczący szkolnictwa zawodowego odpowiednio przystosowany do danej grupy.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: