eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Inflacja II 2015

Inflacja II 2015

2015-03-16 14:35

Przeczytaj także: Inflacja I 2015


Opłaty związane ze zdrowiem były wyższe niż w styczniu br. o 0,1%. Więcej należało zapłacić za usługi lekarskie (o 0,3%), stomatologiczne (o 0,2%), a także wyroby farmaceutyczne (o 0,1%). Usługi szpitalne i sanatoryjne pozostały na poziomie notowanym w styczniu br. Potaniały natomiast urządzenia i sprzęt terapeutyczny (o 0,2%).

Ceny w zakresie transportu były niższe niż w styczniu br. o 1,0%, głównie w wyniku obniżek cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 2,2%, w tym gazu ciekłego – o 13,0%, benzyny – o 1,2%, a oleju napędowego – o 0,1%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za usługi transportowe (o 1,2%) i samochody osobowe (o 0,3%).
Opłaty związane z łącznością pozostały na poziomie zbliżonym do obserwowanego w styczniu br. Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 1,4%).

Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w lutym br. wzrosły przeciętnie o 0,2%. Nowe oferty wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i cyfrowych przełożyły się na wzrost cen usług związanych z kulturą (o 1,3%). Więcej niż przed miesiącem płacono także za książki (o 0,6%) oraz usługi w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,1%, w tym za granicą – o 0,2%, przy utrzymujących się na poziomie obserwowanym w styczniu br. cenach turystyki zorganizowanej w kraju). Ceny artykułów piśmiennych, malarskich i kreślarskich pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Mniej niż w styczniu br. płacono natomiast za gazety i czasopisma (o 1,3%) oraz sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,4%).

W lutym br. opłaty dotyczące edukacji oraz ceny w restauracjach i hotelach pozostały na poziomie obserwowanym w styczniu br.

Spośród innych towarów i usług, w lutym br. więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za ubezpieczenia oraz artykuły papierniczo-higieniczne i pozostałe (po 0,3%). Wzrosły także ceny w zakresie usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych (o 0,2%) oraz opieki społecznej (o 0,1%). Potaniały natomiast środki kosmetyczne i higieniczne (o 0,4%).

Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 1,6%. Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały obniżki opłat związanych z transportem (o 11,6%), niższe ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,7%), oraz odzieży i obuwia (o 5,3%), które obniżyły wskaźnik o 1,05 p. proc., 0,93 p. proc. i 0,28 p. proc. Wzrosty cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,8%), a także związanych z łącznością (o 2,4%) oraz rekreacją i kulturą (o 1,9%), podniosły ten wskaźnik po 0,12 p. proc.

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Handel zagraniczny I 2015

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: