eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Czas na marketing mobilny

Czas na marketing mobilny

2014-08-05 13:46

Czas na marketing mobilny

Czas na marketing mobilny ©  tashatuvango - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wiele firm, które zbudowały swój biznes na początku ery dot-com, często odnosi się dość sceptycznie do marketingu mobilnego. Już od początku XXI wieku można było przecież usłyszeć, że każdy kolejny rok przyniesie niesamowite zmiany w tym zakresie. W ciągu ostatniego roku pojawiło się jednak wiele danych, które radykalnie zmieniły nasz pogląd na to, co w rzeczywistości dzieje się na rynku. W tym artykule dowiesz się, dlaczego należy zwracać coraz większą uwagę na zjawiska związane z marketingiem mobilnym.

Przeczytaj także: Marketing SMS skutecznym narzędziem w kampaniach firm

Google skłania się w stronę mobile

Działania prowadzone przez Google są widoczne dla wszystkich użytkowników sieci. Kiedy gigant z Montain View wprowadziło re-design wyszukiwarki w marcu 2014, Jon Wiley - jeden z głównych inżynierów najpopularniejszej wyszukiwarki opublikował następujący wpis na swoim koncie na Google+:

"Pod koniec ostatniego roku wprowadziliśmy spore zmiany designu wyszukiwarki dla tabletów i urządzeń mobilnych ("mobile first!"). Dzisiaj, wprowadziliśmy kilka zmian dla desktopów."

W ciągu ostatnich dwóch lat, Google coraz częściej wprowadzało najważniejsze zmiany najpierw dla platform mobilnych, a dopiero później dla desktopów (np. nowy format reklam w Google oraz najnowszą wersję Google Maps).

Wieloekranowy świat Google

W 2012 roku, Google opublikowało fascynujące badania na temat aktywności użytkowników na wielu różnych urządzaniach. Badania pokazały, w jaki sposób przeglądamy sieć, wykorzystując do tego kilka ekranów i dokonując często przejść pomiędzy tabletami, telefonami i desktopami. Google zakończyło ten raport, podając osiem głównych wniosków. Ostatni z nich brzmiał:

"Smartfony stanowią trzon naszej codziennej aktywności medialnej. Są urządzeniami, które w ciągu dnia wykorzystujemy najczęściej. Są one punktem startowym wielu najpopularniejszych aktywności w sieci. Przystosowanie się do urządzeń mobilnych stało się koniecznością."

fot. tashatuvango - Fotolia.com

Czas na marketing mobilny

Smartfony stanowią trzon naszej codziennej aktywności medialnej. Są urządzeniami, które w ciągu dnia wykorzystujemy najczęściej. Są one punktem startowym wielu najpopularniejszych aktywności w sieci. Przystosowanie się do urządzeń mobilnych stało się koniecznością.


Co skłoniło Google do wyciągnięcia takich wniosków? Kilka statystyk daje całkiem ciekawy obraz tego, w jaki sposób urządzenia mobilne oddziałują na wyszukiwarki. Po pierwsze, Google przyznało, że 6% wszystkich wyszukiwań rozpoczyna się przy wykorzystaniu smartfonów. Po drugie, okazało się (co teraz wydaje się dość oczywiste), że najczęściej sięgamy po "ekran", który znajduje się najbliżej. Jeśli zobaczysz coś interesującego w telewizji, usłyszysz o czymś w radio lub przeczytasz artykuł w gazecie, w celu zdobycia większej ilości informacji sięgniesz po swój telefon (chyba, że akurat siedzisz przy komputerze).

Więcej trendów mobilnych

Całkiem niedawno, na rynku pojawił się nowy raport Mary Meeker dotyczący aktywności użytkowników w sieci. Można w nim znaleźć wiele ciekawych danych na temat rynku mobilnego. Nasycenie smartfonami sięga zenitu, a sprzedaż tabletów jest ogromna. Chcielibyśmy się jednak skupić na jednym wykresie, który w znakomity sposób opisuje obecną sytuację:

fot. mat. prasowe

Aktywność mobilna jako % ogólnej aktywności w sieci

Globalnie, odsetek odwiedzin na stronach, pochodzących z urządzeń mobilnych znacznie wzrósł w ciągu ostatniego roku. Jak widać, w Europie, smartfony i tablety są odpowiedzialne już za 16% całego ruchu na stronach internetowych.


Globalnie, odsetek odwiedzin na stronach, pochodzących z urządzeń mobilnych znacznie wzrósł w ciągu ostatniego roku. Jak widać, w Europie, smartfony i tablety są odpowiedzialne już za 16% całego ruchu na stronach internetowych.
Znajdzie się wielu krytyków twierdzących, że ilość czasu spędzana przy desktopach nie uległa większej zmianie. Tak, to prawda. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że rynek desktopów znajduje się w stagnacji, a rynek mobilny rozwija się bardzo dynamicznie.

Załóżmy, że Twoją stronę odwiedza 1000 użytkowników miesięcznie (i każdy z nich korzystał z desktopa). A teraz pomyśl o tym, że ruch z laptopów utrzymał się na tym samym poziomie, jednak oprócz tego, urządzenia mobilne odpowiadają za 16% całkowitej liczby odwiedzających.
Jeśli spojrzysz wyłącznie na 1000 odwiedzin, wygląda na to, że nic się nie zmieniło. W rzeczywistości, odsetek odwiedzających wykorzystujących desktopy uległ jednak zmniejszeniu. Jeśli zignorujesz urządzenia mobilne, zignorujesz 160 użytkowników (co daleko odbiega od optymalnego podejścia do marketingu w sieci).

Dlaczego jest to tak ważne?

Google opracowuje technologię wyników wyszukiwania nastawioną głównie na "mobile". Liczba wyszukiwań przeprowadzanych dzięki urządzeniom mobilnym będzie cały czas rosła, a "mobile" we wszystkich znanych formach może szybko stać się pierwszym wyborem dla konsumentów starających się odnaleźć informacje w sieci.

Jak na razie, najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie czujności i śledzenie trendów rynkowych. Zachęcamy do skorzystania z własnego smartfona i wcielenia się w rolę konsumenta. Jakie są Twoje doświadczenia ze stronami mobilnymi? Co należy jeszcze ulepszyć?

Jeśli Twój biznes działa lokalnie lub jest nastawiony na zakupy impulsywne, to już najwyższy czas na wprowadzenie mobilnej strategii marketingowej. Dla całej reszty, rozwój rynku urządzań mobilnych może mieć duże znaczenie.

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: