eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Modelowanie biznesowe czyli pilnowanie hochsztaplerów

Modelowanie biznesowe czyli pilnowanie hochsztaplerów

2005-09-12 12:55

Modelowanie biznesowe czyli pilnowanie hochsztaplerów

© fot. mat. prasowe

Jeżeli czegoś nie można narysować to znaczy, że to nie istnieje! To dewiza, która przyświeca mi w pracy jako doradcy. Model firmy powinien w sposób jasny i zrozumiały dla pracowników firmy opisywać firmę, jej cel rynkowy oraz wszelkie jej wewnętrzne i zewnętrzne zachowania oraz reakcje. Poza tym, jest niezbędny do przewidywania zachowań firmy w tym także do przygotowania jej do wdrożenia systemów informacyjnych.

Przeczytaj także: Procesy biznesowe ograniczają procesy decyzyjne

Wiele firm doradczych i informatycznych pod pojęciem mapy i modelu procesów biznesowych dostarcza nieprzydatne, utrwalone na dziesiątkach diagramów opisy czynności realizowanych przez ankietowanych pracowników, które nie wiele mają wspólnego z planowanymi zmianami na lepsze.

Większość modeli firm jakie widziałem to obrazki nie mające wiele wspólnego z procesami. Zdarza mi się otrzymywać zlecenia, których głównym celem jest ocena cudzej dokumentacji przedwdrożeniowej. Bardzo często jest to sieczka w postaci udokumentowanych życzeń i wyobrażeń ankietowanych pracowników firmy, w której to wdrożenie ma nastąpić. Jeżeli ktoś potem nazywa to mapą procesów biznesowych to kręci sznur na własny kark bo jest to tylko opis tego co się w firmie aktualnie dzieje. Czemu to jest złe? Wyobraźmy sobie, że chcemy zaprojektować skuteczny system wynagrodzeń a zacna firma, która ma go wdrożyć ankietuje w tym celu pracowników firmy pytając jak są wynagradzani i jak chcą być wynagradzani. Życzę powodzenia tak przygotowywanemu projektowi.

Często firmy oferują jako usługę Model (mapę) Procesów Biznesowych. Co dają? Dają nieudolnie zrobiony opis procedur, niesłusznie nazwanych procesami. Setki schematów obrazujących kto, co i jak robi. A po co to robi? Tego tam z reguły nie opisano! Dziesiątki i setki stron diagramów, które lądują na półce i nie są używane podczas wdrożenia. Powstaje opracowanie, które jest niezrozumiałe przez zarząd firmy zlecającej tę pracę. Zarząd nie przyzna się, że nie rozumie bo podobno to znana firma doradcza lub wdrożeniowa opracowała. A moim zdaniem, jeżeli Zarząd nie potrafi zrozumieć udokumentowanego obrazu własnej firmy to dokument jest do kitu a nie Zarząd.

Procesy

Proces: zbiór działań wzajemnie powiązanych lub wzajemnie oddziałujących, które przekształcają wejścia w wyjścia (wg. PN-EN ISO 9000:2000, p.3.4.1). Rozszerzając to na procesy biznesowe można powiedzieć:

Proces (definicja ICOM): zespół czynności lub działań, których celem jest osiągnięcie oczekiwanego rezultatu. Rezultat ten jest osiągany poprzez przetworzenie stanu wejścia procesu w stan wyjściowy. Przetworzenie to sterowane jest za pomocą z góry ustalonych reguł. Do osiągnięcia tak określonego rezultatu wymagane określone zasoby. (ICOM: Input, Controll, Output, Mechanizm).

fot. mat. prasowe


 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: