eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Czy organizacje pozarządowe potrzebują PR?

Czy organizacje pozarządowe potrzebują PR?

2014-02-02 00:45

Przeczytaj także: Jak zrozumieć organizacje pozarządowe?


Gdy pracownicy i pozostałe osoby bezpośrednio zaangażowane w działalność organizacji są na bieżąco informowani o sprawach mających kluczowe znaczenie dla działania podmiotu, to łatwiej zaangażować ich w realizację celów (także biznesowych). Przykładem może być kwestia ekologii. Jeśli zarząd firmy podejmuje decyzję o redukcji zanieczyszczeń, która poprzez pewne nakłady oraz późniejsze zyski bezpośrednio wpływa na wyniki finansowe firmy, to dobrze, aby dbanie o ekologię nie kończyło się na przykład tylko na wyposażeniu linii produkcyjnych w instalacje odzyskujące odpady. Warto zaangażować pracowników w programy segregacji odpadów na terenie zakładu, ale także uświadomić ich o potrzebie takiego zachowania w swoim gospodarstwie domowym. To również świetna okazja do zaproszenia dzieci pracowników i pokazania im, jak firma, w której zatrudnieni są ich rodzice dba o ekologię. Odpowiednio zorganizowany event zapewne przyciągnie też dziennikarzy z lokalnych mediów, a to pozwoli na nagłośnienie działania w społeczności lokalnej. Tym samym organizacja dając przykład godny naśladowania, pozytywnie oddziałuje na otoczenie.

Wpływające na społeczeństwo działania, które są podejmowane przez firmy wspólnie z pracownikami i pozostałymi interesariuszami pozwalają na jeszcze ściślejszą identyfikację tych podmiotów z organizacją czy marką. Podobna sytuacja pozytywnie wpływa na jakość relacji pomiędzy pracownikami, którzy dobrze czują się wśród osób, z jakimi dzielą nie tylko wspólną przestrzeń w biurze czy hali produkcyjnej obowiązki pracownicze, ale także mają wspólne cele. Doskonałym narzędziem jednoczącym zespół, a do tego pozytywnie wpływającym na wizerunek organizacji jest chociażby wolontariat pracowniczy. Osoby biorące udział w tego rodzaju projektach jednoczą się pomagając innym. W tym miejscu spotykają się NGO i przedsiębiorstwa. Wsparcie, zarówno obejmujące zasoby finansowe, jak i kapitał ludzki, to wkład odpowiedzialnej firmy. Wiedza na temat tego, jak i komu pomóc oraz wypracowane narzędzia to domena organizacji pożytku publicznego. Wspólnie mogą budować swój wizerunek. Nie zapominajmy, że NGOs też powinny być postrzegane przez fundatorów jako wiarygodny partner biznesowy, który jest w stanie profesjonalnie rozliczyć się ze swojej działalności.

Narzędzia

Oprócz aktywności na tak oczywistych w obecnych czasach polach jak relacje z mediami czy komunikacja w mediach społecznościowych, organizacje III sektora powinny brać pod uwagę także raportowanie społeczne czy na przykład akcje wykorzystujące ambient marketing, czy czerpiące inspirację od innych w ramach działań crowdsourcingowych.

Zanim jednak organizacja zacznie, sama czy z pomocą profesjonalnych partnerów, wykorzystywać poszczególne narzędzia znane PR-owcom, powinna samodzielnie wykonać wiele pracy. Wysiłek związany chociażby ze stworzeniem corporate identity (CI), na pewno nie pójdzie na marne. Warto przecież wiedzieć: co składa się na tożsamość danej organizacji? Kim są ludzie ją tworzący? Co i dlaczego robią? Jak można odróżnić tę organizację od pozostałych tego typu? Jak wygląda obraz danego NGO w otoczeniu? Szczegółowa analiza i szczera odpowiedź na te pytania to pierwszy poważny krok do budowy strategii PR. W niej znajdą się nie tylko odpowiedzi na to, jak na co dzień dbać o swój wizerunek, ale także plan zarządzania sytuacją kryzysową, czyli „koła ratunkowe” na wypadek nieprzewidywalnych wydarzeń bezpośrednio i pośrednio związanych z działalnością organizacji.

Na pytanie czy podobne działania i ich planowanie jest proste oraz dostępne dla każdej organizacji, trzeba uczciwie odpowiedzieć, że nie. Budowa dobrze przygotowanej strategii działań public relations, która obejmuje wszystkie aktywności oraz kanały, jakimi będzie płynął strumień komunikacji, wymaga wiele pracy i profesjonalnej wiedzy. Wiedzy, którą można posiąść na szkoleniach dedykowanych dla NGO, ale także poznać z rąk specjalistów, z jakimi organizacja będzie miała okazję współpracować. Pracownicy i wolontariusze nawet tych najmniejszych organizacji pozarządowych to z reguły grupa kreatywnych, pozytywnie nastawionych do życia osób, którzy wspólnie potrafią przenosić góry. Dlatego też warto o ich wspaniałej pracy mówić jak najwięcej i jak najgłośniej, w czym bez wątpienia pomogą narzędzia public relations.

Michał Grzebyk,

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: