eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Elektroniczna obsługa celna bardziej przyjazna dla przedsiębiorców

Elektroniczna obsługa celna bardziej przyjazna dla przedsiębiorców

2014-01-30 00:20

Elektroniczna obsługa celna bardziej przyjazna dla przedsiębiorców

Elektroniczna obsługa celna bardziej przyjazna dla przedsiębiorców © Elnur - Fotolia.com

Moment, kiedy celnicy pożegnają się z papierową dokumentacją staje się coraz bliższy. Postęp technologiczny wyznacza kolejne kierunki dla gospodarki, a Służba Celna - jeśli chce za nimi nadążyć - musi wkraczać odważnie w świat cyfryzacji. Wykorzystanie Internetu daje nie tylko możliwość skuteczniejszych kontroli, ale także ma ułatwić przedsiębiorcom komunikację z urzędem.

Przeczytaj także: Do urzędu przez internet

Próby zinformatyzowania Służby Celnej były podejmowane już od 1990 roku, a więc od początku okresu transformacji ustrojowej i gospodarczej, kiedy to cło stało się instrumentem polityki gospodarczej państwa na arenie globalnej. Jednak działania w tym zakresie przyniosły pożądane efekty dopiero wówczas, gdy nadany im został wymiar strategiczny, co było fundamentalnym wymaganiem unijnym.

Pomimo zachodzących od tego czasu wielu zmian organizacyjnych i prawnych, niedostatków finansowania oraz wynikających z tego ograniczeń, również kadrowych, wprowadzona wówczas kultura organizacyjna w zakresie budowy, utrzymania i rozwoju środowiska informatycznego okazuje się nadal skuteczna. Potwierdzeniem tego jest zadowalający użytkowników poziom funkcjonowania Systemu Informacyjnego Służby Celnej, który dostarcza stopniowo coraz większej liczby usług elektronicznych uwzględniających najnowsze rozwiązania technologiczne.

E-cło to korzyść dla firm?

Środowisko systemów informatycznych budowane w czasie przygotowań do wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i rozbudowywane w czasie późniejszym starzeje się technicznie i moralnie, a tym samym staje się niewydajne. Od początku jego eksploatacji dokonał się ogromny postęp w dziedzinie technologii teleinformatycznych, co umożliwia eliminację występujących wcześniej problemów. Równocześnie wzrosły wymagania i oczekiwania interesariuszy w zakresie sprawności i jakości obsługi środowiska operatorów handlu na świecie, w tym w Unii Europejskiej.

Aby sprostać rosnącym wymaganiom, Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej w Komisji Europejskiej (DG TAXUD) podjęła inicjatywę „e-Customs”, która na gruncie krajowym znalazła odbicie jako „Program e-Cło” Jego celem, wynikającym ze wspólnotowej inicjatywy e-Customs, jest wdrożenie elektronicznych usług w zakresie obsługi celnej, a tym samym zapewnienie jak najlepszych warunków funkcjonowania przedsiębiorstw w ramach Unii Celnej poprzez stworzenie podstaw skutecznej, bezpiecznej i efektywnej wymiany danych z przedsiębiorcami, a także z administracjami celnymi innych państw członkowskich oraz z Komisją Europejską.

Program jest pakietem działań, które na gruncie krajowym pozwolą również na bardziej skuteczną kontrolę i dozór celny (analiza ryzyka, bezpieczeństwo), usprawnienie funkcjonowania Służby Celnej, wyeliminowanie dokumentów papierowych, a także zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez wprowadzenie uproszczeń dla wiarygodnych przedsiębiorstw. Ponadto umożliwia on uproszczenie formalności, a tym samym przyspieszenie przepływu strumienia towarów.

fot. Elnur - Fotolia.com

Elektroniczna obsługa celna bardziej przyjazna dla przedsiębiorców

Moment, kiedy celnicy pożegnają się z papierową dokumentacją staje się coraz bliższy. Postęp technologiczny wyznacza kolejne kierunki dla gospodarki, a Służba Celna - jeśli chce za nimi nadążyć - musi wkraczać odważnie w świat cyfryzacji. Wykorzystanie Internetu daje nie tylko możliwość skuteczniejszych kontroli, ale także ma ułatwić przedsiębiorcom komunikację z urzędem.


Szybki postęp technologiczny w gospodarce wymusza innowacyjne dostosowania po stronie Służby Celnej, co nie wyklucza, że również ta instytucja może być motorem postępu. Utrzymanie dynamiki rozwoju osiągniętej w okresie modernizacji i uniknięcie „dryfu rozwojowego” będzie możliwe przy właściwym określeniu dla służby priorytetów rozwojowych - elementów, które będą wyzwalały kreatywność i wpływały na postęp, pozwolą wzmocnić ją jako organizację wykorzystującą narzędzia elektroniczne i obecną w Internecie.

Urzędowy ePUAP zaufania

Internet – jako priorytet rozwoju – jest traktowany jako instrument umożliwiający podnoszenie efektywności działania, które charakteryzuje się dążeniem do zwiększenia efektywności administracji publicznej poprzez automatyzację (cyfryzację) procesów na rzecz zmniejszenia biurokracji.

Na przestrzeni ostatnich lat, widząc, że cyfryzacja jest jednym z filarów nowoczesnej administracji celnej obok legislacji i organizacji - Służba Celna w sposób aktywny realizowała m.in. inicjatywę bezpapierowego środowiska dla podatników. Dąży się również do łączenia, a następnie budowy oraz rozbudowy wspólnotowych systemów informatycznych. Dzięki temu jak najwięcej osób będzie mogło składać dokumenty w formie elektronicznej.

Izba Celna w Warszawie wprowadziła możliwości komunikacji na platformie ePUAP. Za pomocą odpowiedniego formularza zainteresowane osoby mogą przedłożyć sprawę w odpowiednim urzędzie na terenie całego województwa mazowieckiego. Jest to alternatywa dla tradycyjnej formy składania pism i wniosków w kancelariach urzędów lub wysyłania ich pocztą. Każdy, kto posiada konto na platformie ePUAP oraz kwalifikowany podpis cyfrowy lub bezpłatny profil „zaufany” (zastępuje podpis elektroniczny) ma możliwość skorzystania z tego udogodnienia.

 

1 2

następna

oprac. : Truck & Business Polska Truck & Business Polska

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: