eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Budowanie osobistej marki

Budowanie osobistej marki

2013-11-19 10:31

Przeczytaj także: Media społecznościowe w służbie budowania marki osobistej


Twoja osobista marka będzie miała znaczący wpływ na to, czy twoje strategie networkingowe będą skuteczne, ale i na odwrót – dzięki networkingowi będziesz mógł budować i umacniać swoją osobistą markę. Dlatego to ważne, żeby zrozumieć, czym tak naprawdę ona jest i jak ją można tworzyć i rozwijać. To nie tylko twoja specjalizacja i to, co robiłeś i robisz obecnie, lecz także sposób, w jaki to robisz i jak komunikujesz się w tej kwestii z innymi.

Podsumowując, miarą osobistej marki jest nie to, co robisz, ale to, co inni wiedzą o tobie, za co cię cenią oraz co o tobie mówią.

fot. mat. prasowe

Rys. 1. Elementy osobistej marki

Warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, by lepiej zrozumieć, co składa się na osobistą markę.



Warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, by lepiej zrozumieć, co składa się na osobistą markę.

Co robisz lub robiłeś i jaką wartość (jakie kompetencje) oferujesz swojemu networkowi?

Kompetencje to nic innego jak twoja wiedza, umiejętności, doświadczenie i postawy. Mówiąc językiem biznesowym: kompetencje są twoją ofertą dla pracodawcy i sieci. To one w głównej mierze decydują o tym, czy jesteś atrakcyjnym kandydatem do pracy, jaka jest twoja cena (wynagrodzenie), czy możesz negocjować podwyżkę oraz jaką rolę będziesz odgrywał w firmie. To one wpłyną na to, czy sieć uzna cię za fachowca, specjalistę, eksperta i czy w razie konieczności dostaniesz od niej rekomendację. Dlatego to takie ważne, żeby w przemyślany sposób podejmować decyzje dotyczące tego, czym się będziesz zajmował i z jakim pracodawcą, z jaką inicjatywą lub marką się zwiążesz.

Wszyscy rekruterzy wiedzą (na podstawie zakorzenionych na rynku stereotypów), że pracownik z firmy Mars ma określony profil osobowościowy, że ludzie z firm państwowych przyjmują ustalone postawy, a ci z amerykańskich korporacji inaczej funkcjonują niż ci ze skandynawskich. Myślałeś kiedyś o tym? Pamiętaj, że na twoją markę wpływa nie tylko to, co robisz teraz, lecz także cała ścieżka kariery. (…)

Jak się prezentujesz światu? Jaki wizerunek budujesz na co dzień?

Wierzymy w to, co widzimy. Czy wiesz, jaki jest oczekiwany wizerunek w twoim środowisku zawodowym, branży, firmie? Czy spełniasz te oczekiwania? Czy twój wygląd wspiera twój wizerunek? To wbrew pozorom bardzo istotne. Jeśli jesteś dietetykiem, a masz nadwagę, to twoja marka nie zadziała; podobnie będzie wtedy, gdy uczysz networkingu, a sam go nie uprawiasz. Jeżeli jesteś marketingowcem, a nie napiszesz dobrego CV, które w marketingowy sposób pokaże ciebie i usługi, jakie możesz świadczyć pracodawcy, to twoja marka na pewno nie zadziała i nikt nie będzie chciał cię zaprosić na rozmowę, bo od razu stracisz wiarygodność. Nieważne są gusta; liczy się raczej spójność tego, jak się prezentujesz, z tym, co robisz i kim chcesz być.

Nie bez znaczenia jest też język ciała. Co mówi o tobie? Czy jesteś emocjonalnie dojrzały? Jak reagujesz w stresowych sytuacjach? Jak radzisz sobie z problemami? To wszystko jest istotne, dlatego zastanów się, jak chcesz być postrzegany. (…)

Jak komunikujesz światu to, co robisz?

Pracodawcy są świadomi, jak ważna dla sukcesu firmy jest komunikacja. Cała ich strategia HR-owa pod hasłem „employer branding” ma na celu nieustanne budowanie marki pracodawcy z wyboru (employer of choice). Chcą przyciągnąć najlepszych pracowników, być rozpoznawalni, zakorzenić się w twojej głowie. A co ty robisz? Jak chcesz być kojarzony? Czy masz strategię komunikacji, która zadba o to, żeby otoczenie kojarzyło cię z hasłami, na których ci zależy? (…)

To otoczenie buduje opinię na twój temat. Jesteś tym, kim cię widzą, dlatego powinieneś starać się wpływać na sposób, w jaki postrzegają cię inni. (…)

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: