eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Marki własne detalistów w Polsce 2011-2013

Marki własne detalistów w Polsce 2011-2013

2011-10-14 00:15

Marki własne detalistów w Polsce 2011-2013

Wartość i dynamika rynku marek własnych w Polsce © fot. mat. prasowe

Według szacunków zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. "Marki własne detalistów w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013", wartość rynku marek własnych w Polsce wyniosła 24,6 mld zł w 2010 roku, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z rokiem 2009.

Przeczytaj także: Spożywcze marki własne w 2011 roku

Wysoka dynamika rynku była efektem znaczącego wzrostu wartości sprzedaży w supermarketach i hipermarketach, który wyniósł odpowiednio po 20%. W konsekwencji, oba formaty zanotowały wzrost udziałów w rynku. Intensywnie rozwijała się również sprzedaż poprzez dyskonty, aczkolwiek z dynamiką niższą niż w ubiegłym roku – 17%. Handel tradycyjny rósł w tempie dwucyfrowym, ale wciąż poniżej poziomu rynkowego.

Największy udział w sprzedaży marek własnych mają dyskonty – w 2010 roku przekroczył on 55% i według naszych przewidywań będzie się systematycznie zwiększał w kolejnych latach. Za dynamicznym rozwojem sprzedaży private label w tym kanale stoi szybko rosnąca sieć sklepów dyskontowych. W 2010 roku w Polsce przybyło ponad 260 nowych placówek tego formatu, kilkadziesiąt więcej niż w poprzednim roku. Za największy wzrost odpowiada sieć Biedronka, która rośnie w tempie 150-200 sklepów rocznie, aczkolwiek w 2010 roku zanotowała wzrost sprzedaży niższy niż w ubiegłych latach. Poza tym, w dyskontach większość oferty stanowią produkty marek własnych – w przypadku niektórych sieci ich udział sięga niemal 90% asortymentu.

Do rozwoju rynku marek własnych w 2010 roku niewątpliwie przyczyniło się wciąż odczuwalne spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego polscy konsumenci, szukając oszczędności, częściej sięgali po produkty detalistów. Z uwagi na to, iż cena nadal jest kluczowym czynnikiem wyboru, produkty marek własnych, z reguły bardziej atrakcyjne cenowo od produktów markowych, wpisały się w potrzebę bardziej racjonalnych wydatków. Poza tym nastąpił wyraźny wzrost akceptacji marki własnej.

fot. mat. prasowe

Wartość i dynamika rynku marek własnych w Polsce

Wartość i dynamika rynku marek własnych w Polsce


Tym samym okres osłabienia gospodarczego przyczynił się do poprawy wizerunku towarów private label, co w kolejnych latach będzie procentować wzrostem ich sprzedaży oraz udziałów rynkowych.

Na 2011 rok i kolejne lata prognozy PMR przewidują dalszy dynamiczny wzrost rynku marek własnych, przekraczający 20%. Do wzrostu rynku przyczyniać się będzie rozwój oferty private label we wszystkich kanałach handlu nowoczesnego, jak również w hurtowniach zaopatrujących sklepy tradycyjne. Duże znaczenie dla rynku będzie miała ekspansja sieci dyskontowych, których liczba w przyszłym roku przekroczy 3 tys.

Obecna, trudna sytuacja na światowym rynku surowcowym może jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój marki własnej w Polsce. Rosnące ceny żywności w sklepach, ale także wszelkiego rodzaju inne opłaty powodują, że ludzie będą kierowali się tam, gdzie jest taniej i będą sięgali po bardziej przystępną cenowo ofertę marek własnych.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: