eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Koncepcje zarządzania

Koncepcje zarządzania

2010-11-08 13:25

Przeczytaj także: Na czym polega zarządzanie przez cele?


Ciekawostka 4 – Najskuteczniejsza strategia produktowa powstała w latach dwudziestych

W latach 1920. w krajach wysokorozwiniętych rynek zaczął się nasycać. Rozszerzała się grupa klientów, którzy chcieli się wyróżnić spośród masy użytkowników dóbr bardzo podobnych do siebie. Jednym z pierwszych, który to dostrzegł, był Alfred Sloan – od 1923 r. dyrektor koncernu General Motors. Połączenie niezależnych producentów w jednej korporacji nie zaowocowało powstaniem jednej marki, jak to miało miejsce w przypadku koncernu H. Forda.

W koncernie zachowano kilka marek, z których każda adresowana była do innej grupy klientów. Jedna z nich miała trafić do klientów masowych (Chevrolet), inna do klasy średniej (Buick, Oldsmobile), inna do młodych o zainteresowaniach sportowych (Pontiac), jeszcze inna do najbogatszych (Cadillac). A. Sloan zrewolucjonizował strategię produktową, oferując każdej grupie klientów odpowiedni produkt za odpowiednią cenę (co roku wprowadzano modyfikację modelu, zaś co 4 lata – nową konstrukcję). Należy jednak stwierdzić, że zaoferowanie szerszej palety wyrobów nie oznaczało odejścia od filozofii produkcji masowej. W dalszym ciągu perfekcyjne, masowe wytwarzanie było głównym źródłem sukcesu.

Ciekawostka 5 – Gdy coś się psuje… analiza oczami szkoły klasycznej

Jeśli istnieje niezadowalająca wydajność i jakość pracy, a także pracowników cechuje nieumiejętna obsługa maszyn i urządzeń, to znaczy że może…
  • …system wynagradzania, który sprawia, że w interesie robotnika jest ukrywanie jego prawdziwych możliwości i praca „na pół gwizdka” – zgodnie z polskim mottem narodowym „czy się stoi, czy się leży…”,
  • …sposób pracy nie jest odpowiednio zaprojektowany, zespół zarządzający kieruje się nieracjonalnymi metodami pracy w przemyśle opartymi na intuicji i jednostkowym doświadczeniu, a nie na sprawdzonych i skutecznych praktykach branżowych,
  • …pracownicy w firmie są niedopasowani pod względem osobistych cech do wymagań pracy – trzeba ostro potrząsnąć działem kadr, aby rekrutacja przestała być przypadkowa,
  • …nie istnieją wewnętrzne reguły dobrego postępowania, pracownicy nie znają „najlepszej drogi postępowania”,
  • …brak symetrii na odcinku uprawnienia-obowiązki-odpowiedzialność – pracownik czuje się jak trybik w maszynie, utrata poczucia wartości i satysfakcji z wykonywanej pracy,
  • …niedostatki struktur organizacyjnych – brakuje albo pracowników, albo wykwalifikowanych menedżerów,
  • …braki w koordynacji i kontroli pracy – przepływ działań i zasobów jest źle zaprojektowany.
Ciekawostka 6 – Gdy coś się psuje… analiza oczami szkoły humanizacyjnej

Gdy w firmie panuje niska wydajność pracy, są konflikty wewnętrzne, reakcje są niezgodne z oczekiwaniami zwierzchników, a niektórzy pracownicy posuwają się do sabotowania, to znaczy że może…
  • …kierownikom brak umiejętności, by oddziaływać na pracowników bodźcami pozamaterialnymi,
  • …zarządzajacy traktują pracowników jak maszyny, nie uwzględniając ich indywidualności i potrzeb psychospołecznych,
  • …zapatrzenie w spójność i skuteczność kontroli wyników jest tak wielka, że wszelkie próby tworzenia nieformalnych grup wsparcia, wymiany wiedzy lub polepszenia atmosfery wśród pracowników są niedoceniane, a nawet zwalczane.
Ciekawostka 7 – Gdy coś się psuje… oczami współczesnego podejścia do organizacji

Gdy firma ma trudności w dostosowywaniu się do zmiennych warunków otoczenia, gdy zarządzający formułują błędne cele organizacji, gdy podejmowane decyzje są nieoptymalne, gdy pojawiają się nieporozumienia na tle kulturowym, gdy wiedza jest zarządzana w sposób niesprawny, to znaczy że może…
  • …zarządzający dysponują zbyt małą zdolnością prawidłowej oceny zjawisk zewnętrznych z uwagi na traktowanie organizacji jako układu zamkniętego i skupiają się na optymalizacji efektów zadań odcinkowych (cząstkowych) zamiast całościowych,
  • …występuje nadmierna absolutyzacja reguł i przepisów, a niedostateczna przestrzeń do reakcji zależnych od sytuacji,
  • …systemy zbierania i przetwarzania informacji rynkowych, firmowych i pracowniczych są niewłaściwie zaprojektowane i nie spełniają swojej roli,
  • …kanały informacyjne w firmie nie są ani zrozumiałe dla pracowników, ani nie są drożne,
  • …pojawia się sprzeczność interesów indywidualnych kierownictwa lub poszczególnych pracowników na ważnych stanowiskach i interesów grupowych całej organizacji, która zakłóca proces podejmowania i realizacji decyzji.
Ciekawostka 8 – Kierownik ma za zadanie… oczami szkoły klasycznej

Kierownik najwyższego szczebla pełni w firmie rolę „pierwszego po Bogu”. Tylko on jest jednostką twórczą i odpowiedzialną za efekty. Wyższe szczeble zarządzania firmą przekazują szczeblom niższym ściśle określone zadania, przy czym „od dołów” oczekuje się jedynie sprawnego wykonawstwa opartego na dyscyplinie, nie zaś dyskusji lub wkładu własnego. Motywowanie wykonawców metodą „marchewki i kija”. Obowiązkiem kierownika jest stworzenie podwładnym odpowiednich fizycznych i organizacyjnych warunków pracy, przy czym zwykle „odpowiedni” oznacza „minimalny dopuszczalny” lub nawet nieco poniżej tego.

oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck Wydawnictwo C.H. Beck

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: