eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel detaliczny a kradzież towaru 2009

Handel detaliczny a kradzież towaru 2009

2009-11-12 01:22

Handel detaliczny a kradzież towaru 2009

Straty w handlu detalicznym wg regionu © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Sieci handlowe z 41 państw poniosły w ostatnim roku straty na poziomie 84,1 mld EUR (114,8 mld USD) w wyniku kradzieży i pomyłek wewnętrznych. To o 5,9% więcej niż w roku poprzednim. Straty stanowiły 1,43% ich obrotów - wynika z III Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym.

Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2008

Światowy Raport o Kradzieży w Handlu Detalicznym (Global Retail Theft Barometer, GRTB) został przygotowany przez brytyjski instytut Centre for Retail Research, na zlecenie firmy Checkpoint Systems, Inc — międzynarodowego producenta i dostawcy rozwiązań dla handlu detalicznego z zakresu ochrony, identyfikacji i prezentacji produktów. Do badania przystąpiły firmy z 41 krajów na pięciu kontynentach w okresie od lipca 2008 r. do czerwca 2009 r.

Z badania wynika, że w tym okresie światowe sieci handlowe straciły 84,165 mld EUR (114,8 mld USD) z powodu kradzieży oraz wewnętrznych pomyłek sieci (np. przy znakowaniu towarów etykietami z niewłaściwymi danymi o produkcie). Stanowi to 1,43% ich obrotów. W porównaniu z 2008 r. udział ten wzrósł o 5,9%. To pierwszy rok, w którym niemal wszystkie kraje odnotowały wzrost tego wskaźnika. Tylko trzem udało się tego uniknąć. Natomiast w 2008 r. aż 14 krajów obniżyło udział strat.

- Straty ponoszone przez sieci handlowe w związku z kradzieżami oznaczają, że 553 mln rodzin z przebadanych 41 krajów musiało dopłacić do kupowanych produktów po 152 EUR - mówi prof. Joshua Bamfield, dyrektor Centre for Retail Research.

Tak wyraźna zmiana sytuacji w tym roku ma silne związki ze światową recesją. Wzrosła zarówno liczba kradzieży dokonywanych przez klientów, jak i przez pracowników. Z kolei wydatki sieci na zapobieganie takim sytuacjom zostały ze względu na kryzys obniżone.

Straty w ujęciu globalnym

Największy udział w globalnych stratach sieci handlowych miała Ameryka Północna. Przychody ze sprzedaży na kontynencie o najlepiej rozwiniętym sektorze handlu detalicznego z powodu kradzieży były o 33,7 mld EUR (45,99 mld USD) mniejsze.

fot. mat. prasowe

Straty w handlu detalicznym wg regionu

Straty w handlu detalicznym wg regionu

Straty w Europie wyniosły natomiast 32,3 mld EUR (44,1 mld USD, wzrost o 4,4% w porównaniu z poprzednim rokiem) i stanowiły 1,33% obrotów sieci na tym kontynencie.

Z powodu kradzieży i pomyłek najbardziej cierpią handlowcy w Afryce, bo choć uszczerbek sieci wyniósł tam 0,6 mld EUR (0,82 mld USD), to stanowił on aż 1,72% całkowitych obrotów.

W 38 z 41 przebadanych krajów poziom strat wzrósł w minionym roku. Jedynie Portugalii udało się zachować ich odsetek w stosunku do obrotów na niezmienionym poziomie, a Austria i Singapur odnotowały nawet zmniejszenie tego wskaźnika odpowiednio o 2% i 1,7%.

Największy wzrost udziału strat z powodu kradzieży i pomyłek odnotowały: Słowacja (9,8%), USA (8,8%) oraz RPA (8,2%). Szczególnie duży wpływ na obroty sieci handlowych te czynniki mają w Indiach, gdzie stanowią aż 3,1% przychodów ze sprzedaży tamtejszych sklepów. Sytuacja jest trudna także w Maroku (1,69%), Meksyku (1,68%) oraz RPA i Tajlandii (po 1,59%).

 

1 2 3

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: