eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak pracodawcy walczą z pandemią? Oceniają pracownicy

Jak pracodawcy walczą z pandemią? Oceniają pracownicy

2020-04-12 00:44

Jak pracodawcy walczą z pandemią? Oceniają pracownicy

Jak działania firm w czasie pandemii oceniają pracownicy? © apops - Fotolia.com

Czy w związku z rozprzestrzeniającą się pandemią koronawirusa polscy pracodawcy podejmują jakieś działania? Co robią? Jak te działania oceniają pracownicy? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi zrealizowane dla Forum Odpowiedzialnego Biznesu badanie “Koronawirus - opinie Polaków i ocena działań”.

Przeczytaj także: 7 trendów na rynku biurowym w 2021 roku

Z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia wynika, że większość pracodawców nie przygląda się kryzysowi bezczynnie. Z deklaracji pracowników wynika, że różnego rodzaju inicjatyw, dotyczących zarówno personelu, jak i klientów, podjęło się blisko 80% firm. Zdecydowanie optymistycznie przedstawia się fakt, że siedmiu na dziesięciu zatrudnionych działania swoich szefów ocenia pozytywnie.

Badanie dowodzi, że ośmiu na dziesięciu pracodawców wdrożyło w firmie rozwiązania, które służyć mają maksymalnemu zminimalizowaniu ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Wśród podjętych przez firmy działań pracownicy wskazywali m.in. na:
  • przekazywanie informacji o zagrożeniu (57%),
  • przygotowanie miejsc pracy (54%),
  • ograniczanie bezpośrednich kontaktów (45%),
  • wprowadzenie pracy zdalnej (40%),
  • pomoc w opiece nad dziećmi (26%),
  • wsparcie psychologiczne dla osób potrzebujących (6%), a nawet pomoc w zakupach (concierge).

Badanie pokazuje, że wymienione powyżej działania częściej dostrzegali pracownicy największych firm, zatrudniających powyżej 500 osób. Różnicę w porównaniu z mniejszymi przedsiębiorstwami widać szczególnie w takich działaniach jak zapewnienie dodatkowego sprzętu ochronnego i formalizacja zasad ograniczających liczbę osób na spotkaniach.

Jak jednak podkreśla komunikat z badania, stwierdzenie, że z kryzysem najlepiej radzą sobie największe firmy jest zbyt daleko idące. Tylko połowa ich pracowników uważa bowiem, że rozwiązania wprowadzone przez pracodawcę wobec pracowników były wystarczające. Z kolei największy odsetek osób, które oceniły, że pracodawca podjął wystarczające działania wobec swoich pracowników, był w mikroprzedsiębiorstwach - tak oceniło niemal trzy czwarte badanych. 45% ankietowanych postrzega dobrze i bardzo dobrze działania swoich pracodawców, a w sumie 70% ankietowanych ocenia je pozytywnie.

fot. apops - Fotolia.com

Jak działania firm w czasie pandemii oceniają pracownicy?

6 na 10 pracowników uważa, że w walce z pandemią firma staje na wysokości badania.


Równocześnie, 8% procent ankietowanych już zetknęło się z sytuacją redukcji zatrudnienia. Sytuacja jest bardzo dynamiczna i niepewna w kontekście zatrudnienia, stąd trudno ocenić, jak dokładnie wyglądają te dane na dziś (badanie zrealizowano w dn. 25.03 - 30.03 br.). Niemniej, w obecnej sytuacji za pozytywny można uznać fakt, że część pracodawców wysyła pracowników na urlopy - 21% na płatne urlopy wypoczynkowe, a 12% na urlopy bezpłatne. To oznacza bowiem, że firmy na razie starają się unikać drastycznych rozwiązań takich jak znacząca redukcja zatrudnienia.

6 na 10 pracowników uważa, że w walce z pandemią firma staje na wysokości badania


Prowadzenie przez firmę działań na rzecz otoczenia zewnętrznego najlepiej oceniane jest przez pracowników mikrofirm: 7 na 10 z nich uważa realizowane przez pracodawcę inicjatywy za wystarczające. Natomiast w przypadku firm większych odsetek wskazań jest dużo niższy - odpowiednio 58% w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających ponad 500 osób oraz 52% w firmach liczących od 250 do 499 pracowników. Średnio 63% ankietowanych stwierdziło, że zakres wsparcia ich pracodawcy na rzecz otoczenia jest wystarczający. Istotnym wyzwaniem dla firm, zarówno dużych, jak i sektora MŚP, pozostaje komunikacja wewnętrzna dotycząca podejmowanych inicjatyw. Co drugi badany i badana nie wie, czy ich pracodawca realizuje dodatkowe działania, które mają na celu wsparcie otoczenia w walce z pandemią koronawirusa.

Zatrudnieni na umowie o pracę doceniają pracodawcę


Badani zatrudnieni na podstawie umów o pracę częściej dostrzegali pozytywne działania swoich pracodawców. Osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło rzadziej wskazywały pozytywne działania w swoim otoczeniu. Częściej dostrzegali zaś te negatywne, takie jak wysyłanie na przymusowe urlopy (co musiało dotyczyć osób zatrudnionych na umowie o pracę). Takie zróżnicowanie odpowiedzi osób działających w tym samym otoczeniu może wskazywać na gorsze warunki pracy osób zatrudnianych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Co drugi pracownik nie może uniknąć bezpośredniego kontaktu z wieloma osobami


Połowa badanych pracowników oceniła, że ich stanowisko związane jest z koniecznością bezpośredniego kontaktu z wieloma osobami, którego nie można nawet czasowo wyeliminować (np. służba medyczna, sprzedawca, pracownik sklepu spożywczego, kierowca, listonosz, kurier). 80% z nich otrzymało dodatkowe zabezpieczenia, a dwóch na trzech ankietowanych oceniło, że zapewniło im to bezpieczeństwo.
- Pandemia koronawirusa stała się prawdziwym testem szybkości działania, odwagi i odpowiedzialności, na poziomie indywidualnym, naszego najbliższego otoczenia, ale też testem tego, jak funkcjonujemy jako społeczeństwo, sprawdzianem dla różnego rodzaju instytucji, organizacji i oczywiście biznesu. Pandemia i jej konsekwencje gospodarcze obnażyły również wszystkie bolączki rynku pracy. Wyniki naszego badania pokazują, jak potrzebne są rozwiązania wzmacniające stabilność zatrudnienia oraz rzetelna komunikacja, zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna. Bardzo potrzebne już dziś jest poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą oddalić w czasie czy zminimalizować negatywne konsekwencje pandemii na rynku, których wszyscy się obawiamy np. w postaci zwolnień - mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. - Firmy stoją więc teraz przed poważnym zadaniem, jak zapewnić ciągłość działania, przetrwać kryzys, ale i jak skutecznie przygotować się na funkcjonowanie po pandemii. Czy i w jakim stopniu będą się sprawdzać ich strategie biznesowe, w tym te dotyczące zaangażowania społecznego, czy będą adekwatne w zmienionej rzeczywistości? Patrząc na dzisiejsze wspaniałe szerokie zaangażowanie zarówno na poziomie indywidualnym, jak i aktywność biznesu, trzeba jednak pamiętać, że działania filantropijne, choć bardzo potrzebne i ważne, są tylko elementem systemowego podejścia do CSR. Ten sprawdzian, także z odpowiedzialności społecznej dopiero się zaczął - dodaje Marzena Strzelczak.

Informacja o badaniu:
Badanie “Koronawirus - opinie Polaków i ocena działań” na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu przeprowadziło ARC Rynek i Opinia. Badanie zostało zrealizowane w dn. 25.03.2020 r - 30.03.2020 r. metodą CAWI na losowej kwocie próbie Polaków w wieku od 18 do 165 lat, reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejsca zamieszkania oraz regionu (N = 1019).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: