eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Prezenty świąteczne. Dla kogo, za ile?

Prezenty świąteczne. Dla kogo, za ile?

2019-12-16 10:42

Prezenty świąteczne. Dla kogo, za ile?

Prezenty świąteczne ©  lily - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Sezon na świąteczne zakupy należy uznać za rozpoczęty. Bardziej zapobiegliwi Polacy po prezenty świąteczne wybrali się już kilka miesięcy temu. Ta grupa jest jednak nieliczna (5%), większość myśli o tym na miesiąc przed świętami, a nie brakuje i takich (12%), którzy zostawiają to na ostatnią chwilę. Kupując upominki gwiazdkowe chętnie korzystamy z promocji, a budżet staramy się trzymać pod kontrolą – wynika z badania PAYBACK Opinion Poll.

Przeczytaj także: Prezenty świąteczne. Emocje i nerwy

Wprawdzie niektórzy z nas na Boże Narodzenie planują wyjazdy, to jednak w większości domów zwycięża tradycja. Święta to zatem czas, który najczęściej spędzamy z rodziną, przy wigilijnym stole. A to oznacza, że najpierw musimy zadbać o zapełnienie lodówki i przygotowanie tradycyjnych, świątecznych przysmaków. 6 na 10 respondentów po zakupy spożywcze wybiera się do super- i hipermarketów, a 17% do dyskontów. Czynnikami, które decydują o wyborze danego sklepu są przede wszystkim ceny i oferowane promocje. Przeszło połowa kupujących przywiązuje wagę do dostępności wszystkich produktów w jednym miejscu oraz ich jakości.

Gdzie po prezenty świąteczne?


Jak Boże Narodzenie, to oczywiście prezenty świąteczne. Prawie połowa respondentów rozpoczyna poszukiwania upominków dla najbliższych już miesiąc przez świętami, co dziesiąty natomiast pozostawia to na ostatnią chwilę. Oprócz galerii handlowych, do których udaje się w tym celu 33% badanych, co czwarty prezenty świąteczne kupuje wyłącznie przez Internet. Większość z nas korzysta wówczas z laptopa, natomiast dla co szóstego respondenta najwygodniej jest dokonać transakcji przy użyciu smartfona, który zawsze jest pod ręką. Okres świąteczny często oznacza tłumy w sklepach stacjonarnych. Co piąty respondent robi wówczas zakupy online, gdyż w spokoju może zastanowić się nad swoim wyborem, natomiast 16% twierdzi, że znacznie lepsze okazje może znaleźć właśnie w tym kanale.

fot. mat. prasowe

Kiedy zaczynamy zakupy prezentów świątecznych?

Połowa Polaków na prezenty świąteczne poluje miesiąc przed świętami.


Budżet pod kontrolą


Prezenty świąteczne bywają sporym obciążeniem dla kieszeni, ale nie wszyscy skłonni są do dużej rozrzutności. Połowa badanych przeznacza na nie od 100 do 500 zł, natomiast co trzeci nawet do 1000 zł. Jak się okazuje, budżet staramy się mieć pod kontrolą. 40% Polaków nie przekracza ustalonej wcześniej maksymalnej kwoty, którą może wydać na prezenty świąteczne.

Dla kogo najczęściej kupujemy upominki? Na pierwszym miejscu są oczywiście najmłodsi. Prezenty świąteczne dla dzieci kupuje aż 73% respondentów. Nieco mniej dla swoich partnerów (71%) oraz rodziców (63%). Przeważnie zakupów świątecznych prezentów dokonujemy sami (45%) i zajmuje nam to zwykle kilka godzin. Wśród prezentów dominują kosmetyki, na które decyduje się prawie 60% ankietowanych, na dalszym miejscu znajdują się zabawki (45% wskazań) oraz ubrania (37% wskazań).

Święta to moment, w którym myślimy nie tylko o najbliższych, ale także o najbardziej potrzebujących. W tym czasie organizowanych jest wiele zbiórek charytatywnych – udział w nich deklaruje 66% respondentów.

Jak święta to promocje


Do ofert promocyjnych podchodzimy zazwyczaj z dystansem i korzystamy z nich tylko czasem, gdy akurat bardzo spodoba nam się dany produkt (37%). Inaczej sprawa wygląda, gdy mówimy o zniżkach w okresie świątecznym. W tym czasie ponad 60% badanych często z nich korzysta, a prawie 30% twierdzi, że promocje świąteczne są dużo atrakcyjniejsze niż w pozostałe dni w roku.

fot. mat. prasowe

Ile czasu zajmują nam zakupy prezentów?

7% badanych na zakupy prezentów świątecznych przeznacza cały dzień.


Jak wynika z badania, informacje na temat aktualnych ofert promocyjnych czerpiemy w głównej mierze z z gazetek. Taki sam odsetek respondentów (31%) dostaje sms od swoich ulubionych sklepów, a także obserwuje reklamy w telewizji, radiu czy prasie. Zdecydowanie najczęściej śledzimy informacje na stronach internetowych sklepów, w których planujemy zrobić świąteczne zakupy – robi tak aż 70% badanych. Ponad połowa respondentów twierdzi jednak, że najchętniej otrzymywałaby informacje o aktualnych promocjach drogą mailową.

Powyższe badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 28 listopada-3 grudnia 2019 r. metodą ankiety online na grupie 587 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Irus020 / 2019-12-22 23:44:54

    Jak prezenty to przemyślane, dla rodziców nie będę oszczędzał i planuje kupić im roombę, która znacznie ułatwia prace domowe. Wiem bo sam już użytkuje ją we własnym mieszkaniu od roku. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: