eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe

Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe

2019-03-22 09:01

Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe

Zakupy w sieci stały się mobilne © Stanisic Vladimir - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Zakupy online z poziomu smartfona cieszą się coraz większą popularnością - z danych zebranych przez platformę Shoper wynika, że wejścia z poziomu smartfonów i tabletów stanowią już 2/3 wszystkich wizyt w e-sklepach. W momencie, gdy kupujący finalizuje transakcję, proporcja ta odwraca się na korzyść komputerów. Tak jednak czy inaczej, udział kanału mobile ciągle rośnie, a trend ten szczególnie uwydatnia się w przypadku sklepów odzieżowych.
Czasy, kiedy surfować po sieci można było wyłącznie z poziomu stacjonarnego komputera, odeszły do lamusa. Szacunki wskazują, że już wkrótce z internetem łączyć się będzie połowa domowych sprzętów. Ciągle jednak wielu z nas hołduje opinii, że gadżety są do zabawy, a specjalistami od poważnych zadań pozostają duży ekran i klawiatura. Te ostatnie służą nam również w finalizowaniu transakcji w e-sklepach, ale już w przypadku przeglądania oferty e-sprzedawców na pozycję lidera zdecydowanie wysuwają się telefony. Jak dowodzą dane zbierane przez Shoper w styczniu i lutym bieżącego roku, za 60 proc. wizyt w e-sklepach odpowiadały smartfony, 37 proc. stanowiły odwiedziny z komputera, a 3 proc. - z poziomu tabletu.

Jeśli porównać te dane z ubiegłorocznymi, to okaże się, że udział smartfonów zanotował aż 10-procentowy wzrost, co odbyło się głównie kosztem komputerów. Warto jednak mieć na uwadze, że statystyki te dotyczą wszystkich wizyt na platformie Shoper, z których nie wszystkie kończą się zakupem.

Oglądanie na telefonie, zakupy na komputerze


Shoper przeanalizował dokładnie również te wizyty w e-sklepach, które w styczniu i lutym 2019 r. prowadziły do sprzedaży. W 58 proc. przypadków użytkownicy korzystali z komputera, w 39 proc. ze smartfona, a w 3 proc. z tabletu.
- Zebrane dane pokazują, że jest spora część kupujących, którzy do przeglądania oferty sklepu wybierają telefon, a kiedy przychodzi do zakupu, przerzucają się na komputer. Nic dziwnego, komórkę mamy zawsze przy sobie, a wejście na stronę sklepu zajmuje kilkanaście sekund. Gdy przychodzi do podania adresu dostawy i zrealizowania płatności, duży ekran wydaje się wciąż wygodniejszy - zauważa Jacek Zientkiewicz, Brand Manager Shopera.

fot. mat. prasowe

Jakich urządzeń używamy do wizyty w sklepie internetowym?

W styczniu i lutym 2019 r. za 60 proc. wizyt w e-sklepach odpowiadały telefony.


Dobrym uzupełnieniem tych danych jest tegoroczny raport SMSAPI na temat komunikacji konsumentów i marek. Spośród tysiąca respondentów 59 proc. stwierdziło, że wiadomość z promocyjną ofertą woli przeczytać w telefonie niż na komputerze. Kolejne pytania dotyczyły dalszych etapów kontaktu z e-sklepem i stopniowo sympatia użytkowników przesuwała się w stronę komputera - 71 proc. stwierdziło, że woli sfinalizować zakup na komputerze.

fot. mat. prasowe

Na jakich urządzeniach dokonujemy zakupu?

W styczniu i lutym 2019 r. w 58 proc. przypadków użytkownicy korzystali z komputera.


- Jeszcze kilka lat temu usługi internetowe projektowano przede wszystkim z myślą o komputerach. Wersje mobilne sklepów czy serwisów dodawano później. Każdy ma pewnie w pamięci kontakt ze nie-responsywną stroną, na której musiał przedostać się przez skomplikowany formularz na małym ekranie telefonu. Dziś takie sytuacje prawie się nie zdarzają, więc rezerwa wobec urządzeń mobilnych zapewne wkrótce zniknie. Zauważamy, że popularność zyskują linki w promocyjnych SMS-ach. Firmy tworzą już standardowo swoje sklepy w technice RWD, dzięki czemu użytkownicy już wiedzą, że w ten sposób przejdą od razu do responsywnej strony sklepu - mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

Dlaczego ubrania kupujemy mobilnie?


Branżą, gdzie urządzenia mobilne najbardziej zdominowały zakupy w sieci, jest odzież. W styczniu i lutym 2019 r. 58 proc. zamówień w sklepach sprzedających ubrania zrealizowana była za pomocą smartfonów. Z kolei w zestawieniu wszystkich wizyt, również takich, kiedy użytkownicy nic nie kupili, udział gadżetów z małym ekranem wyniósł 71 proc.
- Część mobilnych zakupów pochodzi zapewne prosto z przymierzalni w tradycyjnych sklepach. Klienci po sprawdzeniu, czy nowe ubranie dobrze leży, wyciągają telefon i upewniają się, czy nie znajdą tego samego towaru taniej w sieci. Gdy im się to udaje, tylko kilka stuknięć dzieli ich od zakupu. Ale naturalnie to nie jedyny powód. Ubrania są relatywnie niedrogie, lubimy więc kupować je szybko i impulsywnie, a użycie smartfona bardzo temu sprzyja. Badania z Wielkiej Brytanii wykazały też korelację między zakupami mobilnymi a częstym korzystaniem z mediów społecznościowych. Marki i sklepy odzieżowe są w tych serwisach bardzo aktywne, atakując użytkowników promocyjnymi komunikatami - wyjaśnia Jacek Zientkiewicz.

Wychodząc naprzeciw rosnącej popularności zakupów na urządzeniach mobilnych Shoper pod koniec 2018 r. wprowadził we wszystkich swoich sklepach funkcjonalność PWA (Progressive Web Apps). Osoby, które otworzą stronę sklepu, który korzysta z tej funkcjonalności, mogą łatwo zapisać skrót do niej w formie ikonki na pulpicie smartfona lub tabletu. Odtąd, do interesującego ich sklepu, wchodzą wygodnie jak do aplikacji mobilnej i są jeszcze bardziej skłonni przejść pełen proces zakupowy na małym ekranie.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: