eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Galerie handlowe kreują doświadczenia

Galerie handlowe kreują doświadczenia

2018-11-07 11:40

Galerie handlowe kreują doświadczenia

Galerie handlowe urozmaicają swoje oferty © .shock - Fotolia.com

Przed nowoczesnymi centrami handlowymi rysują się nowe wyzwania. W obecnych czasach kierunek rozwoju tego rodzaju obiektów jest silnie uzależniony od trendów społeczno-kulturowych. Dziś galeria handlowa to już nie tylko „shopping”, ale również miejsce spotkań. Zmiany w jej funkcjach determinuje również postęp technologiczny oraz presja ze strony konkurencji.
Te spośród galerii handlowych, które stawiają na rozwój i budowanie przewagi konkurencyjnej, wiedzą już dobrze, że sposób na klientów jest dziś właściwie jeden - różnorodność i wyjątkowość oferty. Eksperci są przekonani, że konieczne przy tym jest włączenie funkcji rekreacyjnych, które będą gwarantować odwiedzającym unikalne doświadczenia.
Rozszerzenie funkcji tradycyjnych centrów to najlepsza strategia na zwiększenie swojej konkurencyjności na rynku handlowym w Polsce. Właściciele galerii koncentrują się więc na zaproponowaniu klientom aktywności, które są niedostępne online i tworzą miejsca, w których można spędzić nawet cały dzień. Jest to jednak możliwe pod jednym warunkiem – posiadania w swoim portfolio różnorodnych najemców, wykraczających np. poza branżę modową, którzy są w stanie zapewnić odwiedzającym pozytywne doświadczenia. To właśnie one budują markę nowoczesnych obiektów handlowych”, tłumaczy Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Przykładów centrów handlowych oferujących najróżniejsze możliwości spędzania wolnego czasu jest na świecie wiele. Weźmy chociażby Madrid Xanadu w Hiszpanii, który oprócz 250 sklepów, 15 sal kinowych oraz kręgielni oferuje odwiedzającym kryty stok narciarski, tor gokartowy, park rozrywki i minigolfa. Jednym z najbardziej rozrywkowych centrów handlowych na świecie jest też Mall of America w Minneapolis, który kusi odwiedzających labiryntem luster, Nickelodeon Universe, symulatorem lotu, pokazami muzyki i światła, a także centrum gier i rozrywki, łączącym funkcje sportowe i gastronomiczne z wirtualną rzeczywistością.

fot. .shock - Fotolia.com

Galerie handlowe urozmaicają swoje oferty

Zmiana funkcji centrów handlowych w Polsce jest naturalnie związana z rosnącą zamożnością polskiego społeczeństwa. Polacy coraz chętniej i częściej wydają pieniądze na rekreację i kulturę, co nie umyka uwadze właścicieli galerii handlowych.


Polski sektor handlowy na fali zmian


Sektor rozrywkowy w polskich galeriach handlowych może nie jest tak spektakularny, jak w krajach Europy Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych, jednak warto podkreślić, że coraz chętniej spędzamy czas wolny poza domem, popyt na centra handlowe rośnie, a to wpływa również na coraz większe zróżnicowanie oferty rekreacyjnej.
„Zmiana funkcji centrów handlowych w Polsce jest naturalnie związana z rosnącą zamożnością polskiego społeczeństwa. Polacy coraz chętniej i częściej wydają pieniądze na rekreację i kulturę, co nie umyka uwadze właścicieli galerii handlowych. Średnio co czwarte centrum handlowe w Polsce posiada element rozrywkowy. Warto również zwrócić uwagę na samą ewolucję oferty rozrywkowej, która początkowo opierała się głównie na multipleksach oraz strefach food court stopniowo poszerzając się i obejmując m.in. place zabaw dla dzieci, kluby fitness, szkoły tańca, biblioteki, czy escape roomy. Lista tych atrakcji wciąż się wydłuża, a możliwościami polskiego rynku handlowego interesują się nowi, globalni operatorzy”, komentuje Anna Wysocka.

W zależności od rodzaju i skali centrum handlowego, a także od wielkości miasta, w którym się znajduje, element rozrywkowy obejmuje 5-10% powierzchni galerii handlowej.
„Zmienia się również rodzaj oferty najemców i operatorów już obecnych na naszym rynku. Przykładem są pokoje zabaw, które stają się miejscami, gdzie dzieci mogą uczyć się i bawić podczas warsztatów i pokazów edukacyjnych. Co ciekawe, typowa przestrzeń dedykowana najmłodszym „klientom” urosła z 200 - 250 mkw. do 500 – 1 000 mkw. w zależności od wielkości centrum i jego lokalizacji. Dodatkowo, niektóre kluby fitnessowe oferują opiekę nad dziećmi, trenera personalnego, trenera dietetycznego, zdrowy catering, a nawet całodobowe godziny pracy”, informuje Joanna Tomczyk, Konsultant w Dziale Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

„Na polskim rynku nie brakuje doskonałych przykładów tego, jak powinna wyglądać odpowiednio dobrana oferta rozrywkowa centrum. Prym wiodą w tym obszarze takie obiekty jak warszawskie Blue City czy łódzka Manufaktura. Co jednak ciekawe, również sieci handlowe proponują ciekawe usługi. Sklep z zabawkami Hamleys w Galerii Północnej w Warszawie to również miejsce do zabawy z takimi atrakcjami, jak lustrzany labirynt, tor wyścigowy, zabawy w wodzie, mówiące gadające drzewo, czy kreatywny warsztat. „Jedno jest pewne - przykłady z całej Polski pokazują, że klienci wymagają od centrów zarówno wysokiej jakości towarów, jak i wysokiej jakości rozrywki w jednym miejscu. Stwarza to wyzwanie, przed którym stają zarówno deweloperzy, jak i właściciele obiektów handlowych”, dodaje Anna Wysocka.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.