eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie MŚP w najlepszej kondycji od trzech lat

Polskie MŚP w najlepszej kondycji od trzech lat

2017-11-02 00:20

Polskie MŚP w najlepszej kondycji od trzech lat

Sektor MŚP w dobrych nastrojach © LIGHTFIELD STUDIOS - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Sektor MŚP w dobrych nastrojach. Tak wysokiego poziomu optymizmu nie notowano wśród małych i średnich przedsiębiorców już od trzech lat. Pozytywną ocenę kondycji swoich firm wystawia ponad 2/3 badanych, a ponad 1/3 (35%) oczekuje polepszenia swojej sytuacji finansowej w nadchodzących 12 miesiącach. Dla ponad połowy ankietowanych priorytetem na najbliższą przyszłość jest pozyskiwanie nowych klientów. Jednocześnie spada odsetek firm, dla których kluczowe jest zwiększenie zatrudnienia.

Przeczytaj także: Sektor MŚP tnie koszty. Nadchodzą gorsze czasy?

Przed nami trzecia edycja realizowanego przez Diners Club Polska badania „Kondycja finansowa polskich MŚP”. Najnowsze wyniki dowodzą, że wśród badanych przedsiębiorców panuje spory optymizm. O dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej swojej firmy mówi przeszło 67 proc. ankietowanych. Umiarkowana koniunktura panuje w 27,4 proc. firm, a do złej lub bardzo złej sytuacji przyznaje się zaledwie 3,1 proc. właścicieli.

Bieżące wyniki są zatem znacznie lepsze od ostatnich. Dla porównania, w 2016 złą ocenę kondycji swojego przedsiębiorstwa wystawiło czterokrotnie więcej badanych, a w 2015 roku rzesza pesymistów była trzy razy większa.

fot. mat. prasowe

Jak ocenia Pan/Pani obecną sytuację finansową swojej firmy?

W poprzednich latach negatywną ocenę firmie wystawiło aż czterokrotnie więcej (2016 r.) i trzykrotnie więcej (2015 r.) przedsiębiorców.


MŚP zapowiadają wyścig o klienta


Jak wynika z badania Diners Club, polskie MŚP skoncentrują się przede wszystkim na klientach. Ponad połowa właścicieli deklaruje, że najważniejszym dla nich zadaniem na najbliższe 12 miesięcy jest pozyskanie nowych konsumentów i odbiorców. 14 proc natomiast będzie głównie starało się utrzymać obecnych.
- W nadchodzącej przyszłości polskie MŚP nie będą szczególnie oszczędne - cięcia kosztów zapowiada tylko 9 proc. badanych. Dla porównania, w zeszłym roku aż 41 proc. ankietowanych priorytetowo traktowało ograniczenie wydatków – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.

Z roku na rok, coraz więcej reprezentantów MŚP planuje inwestycje pozwalające na zwiększenie skali działania – w 2017 r. za najważniejszy cel uznało to już 13 proc. właścicieli. Jednak, zdecydowanie spadł odsetek firm, które priorytetowo traktują zwiększenie zatrudnienia. W przyszłym roku będzie to najważniejszym zadaniem dla niecałych 2 proc., podczas gdy rok temu było to głównym celem 8 proc. ankietowanych.

fot. mat. prasowe

Co uważa Pan/Pani za najważniejsze zadanie dla firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy?

Zdecydowanie spadł odsetek firm, które priorytetowo traktują zwiększenie zatrudnienia.


Zdecydowanie więcej optymizmu


35 proc. przedsiębiorców przewiduje, że kondycja ich firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy jeszcze się polepszy. Dla porównania, w zeszłym roku tak pozytywne wizje snuło 24 proc. badanych. Ponad 55 proc. właścicieli przyznaje, że sytuacja ich przedsiębiorstwa jest stabilna i w najbliższym czasie nie powinna się zmienić. Na pogorszenie koniunktury natomiast przygotowuje się tylko 6 proc. MŚP.
- Zarówno w zeszłym roku, jak i dwa lata temu nastroje były mniej optymistyczne. W 2016 r. poprawy spodziewał się dopiero co czwarty ankietowany (24 proc.), a w czarnych barwach przyszłość widziało znacznie więcej, bo 23 proc. przedsiębiorców – mówi Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.

fot. mat. prasowe

Jakie są Pana/Pani przewidywania odnośnie kondycji firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy?

35 proc. przedsiębiorców przewiduje, że kondycja ich firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy jeszcze się polepszy.


Prawie 90 proc. zadowolonych z minionych 12 miesięcy


89 proc. przedsiębiorców minione 12 miesięcy (od września 2016 r. do września 2017 r.) określiło jako udane dla firmy. Dla porównania, poprzedni 12-sto miesięczny okres (od września 2015 r.) dobrze oceniła nieco ponad połowa MŚP. Obecnie, niezadowolonych z działalności jest tylko 6 proc. właścicieli – to ponad siedmiokrotnie mniej niż było w 2016 r.
- W 2016 r. firmy z sektora MŚP deklarowały, że skoncentrują się na ograniczeniu kosztów (41 proc.) oraz utrzymaniu obecnych klientów (26 proc.). Biorąc pod uwagę wyniki tegorocznych badań Diners Club możemy przypuszczać, że zdecydowanej większości z nich udało się zrealizować zamierzone cele – dodaje Katarzyna Fatyga z Diners Club Polska.

fot. mat. prasowe

Czy minione 12 miesięcy określiłby Pan/Pani jako dobre/udane dla Pana/Pani firmy?

Większość ankietowanych uważa, że ostatnie 12 miesięcy było udane.


Nota metodologiczna:
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS) na zlecenie Diners Club Polska we wrześniu 2017 r. na podstawie wywiadów z 500. właścicielami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski, metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4 proc. poziom ufności 0,95.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: