eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rozwój firmy czy przetrwanie? Co planuje sektor MŚP?

Rozwój firmy czy przetrwanie? Co planuje sektor MŚP?

2017-01-12 10:15

Rozwój firmy czy przetrwanie? Co planuje sektor MŚP?

Co planuje sektor MŚP? © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Z badania zrealizowanego na zlecenie BZ WBK Leasing wynika, że 35 proc. przedstawicieli polskiego sektora MŚP planuje rozwój firmy poprzez inwestycje. To niewątpliwie dobra wiadomość, co jednak z resztą? Wniosek z tego, że 2/3 ankietowanych nie planuje rozwijać swojej działalności. Czy ich celem jest jedynie przetrwanie?

Przeczytaj także: Sektor MŚP zarzuca inwestycje. 1/3 firm bez planów inwestycyjnych

Niewątpliwie jednym z największym wyzwań współczesnej przedsiębiorczości jest rynek pracy pracownika oraz rekordowo wręcz niska stopa bezrobocia. W listopadzie 2016 roku wskaźnik bezrobocia znajdował się na poziomie 8,2 proc., co jest wystarczającym dowodem na to, że zatrudnienie pracownika to w obecnych czasach spory wysiłek materialny. Składa się na niego nie tylko oczekiwane przez pracownika wynagrodzenie, ale również koszty, które pochłania proces rekrutacji.

Wyzwanie, jakim jest pozyskiwanie nowych kadr, przekłada się na plany inwestycyjne polskiego przedsiębiorcy z sektora MŚP, a w rezultacie także na rozwój firmy. Badanie „Leasing Index” wyraźnie dowodzi, że zarówno małe (zatrudniające do 49 pracowników), jak i średnie (od 50 do 249 pracowników) przedsiębiorstwa o wiele ostrożniej podchodzą do zatrudniania nowych pracowników niż największe firmy.
- Spośród najmniejszych 11 proc. planuje zwiększyć zatrudnienie, dla średnich odsetek wynosi 22 procent – mówi Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej BZ WBK Leasing. - Istotne jest również przeanalizowanie planów inwestycyjnych po rozbiciu na branże. Nasze badanie wskazuje, że dla branży budowlanej (18 proc.), usługowej (10 proc.) oraz produkcyjnej (8 proc.) zwiększenie zasobów kadrowych znajduje się w pierwszej trójce najważniejszych obszarów rozwoju.

fot. mat. prasowe

Czy planujecie rozwijać skalę działalności?

Niemal 2/3 badanych nie zamierza rozszerzać swej działalności.

Wniosek płynący z tych danych jest taki, że szczególnie w przypadku sektora budowlanego planowane kolejne inwestycje infrastrukturalne z nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020 będą miały wpływ na zatrudnienie nowych pracowników. Będzie to wynikać szczególnie z planowanych w kolejnych latach inwestycji w infrastrukturę drogową i kolejową. W pozostałych branżach poziom deklaracji wskazuje, że zatrudnienie nowych pracowników może wynikać w głównej mierze z sezonowej specyfiki ich działalności – dodaje.

Nie tylko ludzie


Z badania BZ WBK Leasing wynika również, że 16 proc. ankietowanych planuje rozwój firmy poprzez inwestycje związane z wprowadzeniem nowych produktów oraz usług. Najczęściej są to firmy handlowe (21 proc. wskazań) i usługowe (18 proc. wskazań). Kolejne 11 proc. zamierza zainwestować w nowy sprzęt, a 8 proc. ma w planach zwiększenie sieci dystrybucji. Pozostałe obszary wskazane przez polskie małe i średnie przedsiębiorstwa, to otwieranie nowych oddziałów i filii (4 proc. wskazań) oraz ekspansja zagraniczna lub wzrost eksportu (3 proc. odpowiedzi).
- Choć bez wątpienia kadra jest jednym z najważniejszych zasobów przedsiębiorstwa, nie jest to jedyny obszar, w ramach którego przedsiębiorcy z segmentu MŚP planują rozwój firmy. Odsetek firm zamierzających wprowadzić nowe produkty potwierdza fakt, że przedsiębiorstwa chcą poszerzać zakres i zasięg działalności. Raport Deloitte wskazuje, że liczba firm, które na tę dziedzinę przeznaczają przynajmniej 10 proc. swoich obrotów wzrosła z 13 proc. w 2015 do 17 proc. w 2016 r. – stwierdza Tomasz Sudaj. - Skoro już firmy inwestują w opracowywanie nowych produktów, to kolejnym naturalnym krokiem będzie sfinansowanie ich wprowadzenia na rynek i przygotowanie pod ten proces odpowiednich kanałów i sieci sprzedaży. Aktualnym pytaniem zatem pozostaje kwestia w jak odległej perspektywie kondycja polskiej gospodarki, a co za tym idzie nastroje przedsiębiorców pozwolą im na krok związany z wprowadzeniem tych produktów na rynek – dodaje.

fot. mat. prasowe

Odpowiedzi poszczególnych branż

Na rozwój działalności najczęściej zdecydują się przedsiębiorstwa produkcyjne.


Dane pozyskane przez Deloitte wskazują, że w perspektywie najbliższych 3-5 lat 59 proc. polskich firm zamierza zwiększyć swoje nakłady na rozwój w porównaniu z 2015 rokiem. Podobny wzrost nakładów na rozwój planują Węgry (59 proc.) czy Rumunia (63 proc.). Liderem w regionie jest Słowacja (69 proc. firm planuje wzrost nakładów na rozwój), a w ogonie znajduje się Słowenia, gdzie 11 proc. firm zamierza zwiększyć swoje wydatki na badania.
- Powyższe wskaźniki potwierdzają wzrost chęci do inwestowania w innowacyjność, który w zależności od regionu Europy Środkowej i Wschodniej jest inny. Polska nie wyróżnia się pod tym względem ani na plus, ani na minus, pozostając mocnym średniakiem. Mamy więc sporo w tym zakresie do nadrobienia, a wzrost innowacyjności polskich firm jest konieczny, by mogły one sprostać na bardzo konkurencyjnym globalnym rynku – podsumowuje Tomasz Sudaj.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Rozwój firmy czy przetrwanie? Co planuje sektor MŚP?

    Melly / 2017-02-12 11:27:54

    Polecam przeczytać, jakie zmiany wdrożyła jedna z polskich firm: http://www.tawpolska.pl/projekty/523/z_nurtem_strumienia_wartosci.html#.WKAkrNLhDIV
    To bardzo ciekawe case study. Strategia rozwoju objęła tu opracowanie nowych rozwiązań zarówno w zakresie technologii, jak i organizacji procesu produkcyjnego. Pomysł był znakomity. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: