eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: w biurach podróży tęsknota za zimą?

Wakacje 2016: w biurach podróży tęsknota za zimą?

2016-07-06 13:21

Przeczytaj także: Wakacje 2016: turyści dopiszą, ale w przyszłym roku


Egzotyka i Kanary w LCC silnie w górę, kierunki egipskie w dół

fot. mat. prasowe

Rynek lotniczej turystyki wyjazdowej

Wykres obrazuje zasadnicze zmiany w układzie głównych kierunków sezonu zimowego.


Na powyższym wykresie widoczne są zasadnicze zmiany w układzie głównych kierunków sezonu zimowego, które wynikają z dwóch nakładających się na siebie czynników, a mianowicie ekspansji tanich linii (wzrost roli LCC na Wyspach Kanaryjskich) oraz wzrostu obaw przed zagrożeniem terrorystycznym (duży spadek znaczenia Egiptu). Widoczny jest też bardzo duży wzrost czarterowej oferty egzotyki (o ponad 43 procent), która stanowi odpowiedź biur podróży na wzrost zamożności klientów i ich częściowe znudzenie dotychczasowymi kierunkami wypoczynku i jednocześnie stanowi proces uniezależniania się od kierunków stanowiących obszar ekspansji tanich linii.

Itaka i Rainbow ostatniej zimy znacznie powyżej całości rynku


Gdy bierzemy pod uwagę tylko zimową turystykę zorganizowaną ogółem, a zatem czartery, pakiety z LCC i turystykę autokarową łącznie, to spadek liczby klientów możemy oszacować na niecałe 7 procent, a przychody ze sprzedaży imprez turystycznych na zbliżone do ubiegło-sezonowych lub wykazujące bardzo niewielki wzrost (poniżej 2 procent). Znacznie lepsza sytuacja w zakresie przychodów niż liczby klientów wynika z istotnego wzrostu udziału stosunkowo kosztownej oferty egzotycznej i jednoczesnego spadku udziału tanich wyjazdów do Egiptu.

Należy jednak przy tym pamiętać, że sytuacja niektórych organizatorów może być znacznie lepsza niż rynku jako całości. Dotyczy to zwłaszcza biura Itaka, która w sezonie zimowym odnotowała wzrost liczby klientów o 15 procent (do 111,3 tysiąca) i przychodów o 31 procent (do 384,4 mln złotych) oraz biura Rainbow, które zanotowało wzrost liczby klientów o 8,6 procent (do 65,4 tysiąca) i około 15 procentowy wzrost przychodów.

Media : uciekinierzy z turystyki wyjazdowej napędzają turystykę w kraju


Na zakończenie kwestii sezonu zimowego, który w lotniczej turystyce wyjazdowej wykazał jako całość wzrost liczby klientów o około 6,6 procent, a biorąc dodatkowo pod uwagę wyjazdy autokarowe nawet nieco więcej (około 7 procent) warto się odnieść do nader często powtarzanej ostatnio w mediach tezy o gwałtownym wzroście zainteresowania wypoczynkiem w kraju, który ma jakoby źródło w rezygnacji części turystów z wyjazdów zagranicznych i zasilania w ten sposób krajowego rynku turystycznego.
Jest to niestety teza najprawdopodobniej zupełnie nieprawdziwa, gdyż w rzeczywistości nie powinno być żadnego (per saldo) przepływu strumienia klientów z turystyki wyjazdowej do krajowej. Sytuacja w sezonie letnim będzie raczej podobna do tej jaka miała miejsce w sezonie zimowym, czyli występujący niewielki spadek liczby klientów biur podróży zostanie zapewne skompensowany wzrostem liczby osób wyjeżdżających na wakacje zagraniczne organizowane samodzielnie.

Wzrost liczby chętnych na wypoczynek w kraju , w tym nad Bałtykiem wynika przede wszystkim ze wzrostu dochodów gospodarstw domowych generowany przez wzrost zatrudnienia, płac i program 500 +, które razem powodują, że przybywa osób, które mogą sobie na taki wypoczynek pozwolić, a nie ze spadku liczby turystów wyjeżdżających za granicę. Można łatwo zrozumieć, że taka argumentacja jest obecnie dla poprawnych politycznie mediów mocno niewygodna, ale mieszanie polityki z turystyką nie jest najlepszym pomysłem. Warto jednak wykazywać trochę logiki w konstruowaniu przekazu, nie mówiąc o tym, że forsowanie takich poglądów przez media z pewnością nie służy pozytywnemu nastawieniu klientów do zagranicznych wyjazdów.

Zmiany w bieżącej sytuacji na głównych kierunkach na bazie danych Enovatis


Po omówieniu sytuacji w ostatnim sezonie zimowym wypada zatrzymać się przez przynajmniej krótką chwilę na sytuacji trwającego właśnie sezonu letniego. Jako nowy element w ocenie sytuacji w zmianach dynamiki rezerwacji na głównych kierunkach wybieranych przez polskich turystów, w tym tych uważanych za bezpieczne, a także tych budzących obawy turystów, tradycyjnie pomocnych może być kilka wykresów, które bazują na najnowszych danych przedstawionych 1 lipca przez spółkę Enovatis (m.in. portal Wakacje.pl) oraz innych dostępnych w tym zakresie danych.

Można z nich wyciągać rozliczne wnioski, ale chcieliśmy zwrócić uwagę przynajmniej na cztery elementy, a mianowicie na odwrócenie pozytywnego trendu sprzedaży wycieczek do Turcji (prawdopodobnie chwilowe), jednoczesną poprawę sprzedaży Grecji, na konsekwentne wytracanie dynamiki wzrostu sprzedaży kierunków hiszpańskich, a także na utrzymywanie się przez drugi kolejny miesiąc słabych tendencji sprzedaży Egiptu, co może być utrzymującym się rezultatem katastrofy egipskiego samolotu, który odbywał rejs z Paryża do Kairu.

fot. mat. prasowe

Dynamika zmian rok do roku na 5 najpopularniejszych kierunkach

Widoczne jest konsekwentne wytracanie dynamiki wzrostu sprzedaży kierunków hiszpańskich.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: