eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2016: Turcja ciągle traci, zyskuje Egipt

Wakacje 2016: Turcja ciągle traci, zyskuje Egipt

2016-04-05 13:43

Wakacje 2016: Turcja ciągle traci, zyskuje Egipt

Egipt zyskuje ©  lindrik - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA przedstawił najświeższą, cykliczną analizę dotyczącą tegorocznych wyjazdów wakacyjnych poza granice naszego kraju. Autorzy opracowania tradycyjnie już wzięli pod lupę pierwsze siedem dni sierpnia, a więc okres, na który przypada tzw. wysoki sezon. Najświeższa porcja informacji dowodzi dalszych kłopotów Turcji, która raczej nie ma co liczyć na wysyp turystów. Z drugiej strony wydaje się, że zaufanie powoli odzyskuje Egipt.

Przeczytaj także: Wakacje 2016: gospodarka kontra terroryzm w walce o turystów

I. Materiały problemowe dotyczące istotnych kwestii w turystyce wyjazdowej


Na wstępie do tej części materiału przypominamy, że zwykle co drugi tydzień, w miejsce szczegółowego omówienia kwestii zmian cen imprez turystycznych, a także przelotów (LCC) na kierunkach turystycznych, zamieszczane są materiały ważne dla branży turystyki wyjazdowej o charakterze problemowym, które powinny przybliżyć odbiorcom czynniki, procesy i zależności mające istotny wpływ na branżę i na panującą w niej koniunkturę oraz mogące wyznaczyć potencjalne kierunki jej rozwoju i ewolucji. Tematyka cen wycieczek jest wtedy zredukowana do mapek obrazujących zmiany cen wobec ubiegłego tygodnia oraz tego samego okresu poprzedniego roku i relatywnie krótkich komentarzy. Tym razem materiał w tej formie został przedstawiony drugi raz z rzędu, gdyż układ kalendarza spowodował, że zwyczajowe zmiany cen po I kwartale 2016 nie zostały jeszcze wprowadzone przez wszystkich organizatorów.

1. Sprzedaż wycieczek coraz słabsza , ale nie aż tak jak się wydaje


Czasu do wakacji coraz mniej, ale według raportów PZOT popyt na wycieczki w biurach nie tylko nie rośnie, ale wręcz maleje. Spadek ogólnej sprzedaży czarterów, który jeszcze w lutym wynosił 16 procent, w marcu powiększył się do 20 procent. W ostatnim miesiącu tendencje zniżkowe (wobec ubiegłego roku) zapanowały na wszystkich większych kierunkach z wyjątkiem Hiszpanii.

fot. lindrik - Fotolia.com

Egipt zyskuje

Egipt, w którym nie ma aż tak ewidentnych potencjalnie niebezpiecznych konfliktów, powoli zaczyna przekonywać do siebie niektórych turystów.


Zdecydowana dodatnia dynamika liczby sprzedawanych wycieczek występowała jedynie ma mniej popularnych z zeszłym roku kierunkach jak Chorwacja, czy Albania. Generalnie rzecz biorąc sytuacja nie jest jednak aż tak zła jak wynika to z rzeczonych raportów. Sprzedaż u organizatorów sprzedających poprzez system MerlinX w okresie zwłaszcza ostatnich miesięcy wprawdzie silnie spadała, ale u wielu sprzedających przez inne systemy rezerwacyjne w niemal podobnym stopniu wzrastała.

Ponieważ jednak najwięksi z nich, czyli Rainbow i TUI Poland w znacznym stopniu (od 50 do 80 procent) prowadzą sprzedaż przez własne sieci sprzedaży lub Internet, więc jej zwiększenie w małym stopniu przekłada się na obroty agentów. Konsekwencją tego jest wniosek, że duże spadki sprzedaży dotyczą głównie właśnie biur agencyjnych, tym bardziej, że w ostatnich miesiącach duzi Internetowi agenci radzili sobie z reguły lepiej niż rynek, o tanich liniach nawet już nie wspominając.

Znacznie odbiega to od sytuacji u naszych zachodnich sąsiadów, którzy deklarują poziomy sprzedaży niewiele odbiegające od zeszłorocznych. Co więcej w kilku ostatnich miesiącach widoczna jest wyraźnie odwrotna zależność pomiędzy sprzedażą Turcji i Egiptu oraz Grecji i Hiszpanii. Gdy te pierwsze kierunki spadały, to te drugie w podobnym stopniu rosły. Oznacza to, że klient, który nie decydował się np. na Turcję, to wychodził od agenta z zakupioną wycieczką np. do Grecji. Tak więc charakterystyczną cechą bieżącej sprzedaży w Niemczech jest to, że spadkom liczby rezerwacji Turcji i Egiptu towarzyszą jednocześnie bardzo podobne wzrosty sprzedaży Grecji i Hiszpanii, co w rezultacie niemal całkowicie rekompensuje tamte spadki.

U nas sprzedaje się inaczej


W Polsce tak nie jest. Klient, który nie decyduje się na zakup Turcji często wychodzi z biura agencyjnego z niczym. Jest to prawdopodobnie efekt dużej presji części agentów na klientów, żeby ci jednak nabyli wycieczkę do Turcji. Wskazywać na to mogą intensywne wystąpienia w mediach niektórych przedstawicieli środowiska agencyjnego, które wydają się być niczym innym jak mocnym zachęcaniem klientów do zakupu akurat tego właśnie kierunku.

Niestety działania tego typu mogą się okazać w dużym stopniu kontrproduktywne. Informacje o bezpiecznej Turcji w sytuacji, gdy co kilka dni dochodzi tam do kolejnego niebezpiecznego wydarzenia mogą wydać się klientom mocno naciągane, a nawet budzić podejrzenia. Pamiętać bowiem należy, że turyści wyjeżdżający na zagraniczne wycieczki to 5 procent z reguły najbardziej obytych i rozgarniętych osób w naszym społeczeństwie.

 

1 2 ... 4

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: