eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC

2014-03-11 10:34

Przeczytaj także: Nowelizacja prawa zamówień publicznych chroni podwykonawców



Wskazane zostało również, iż Do czasu zakończenia kontroli nie został zrealizowany, w zakładanym zakresie, „Wieloletni program inwestycji kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015” (WPIK). Niezależnie od słabości instytucjonalnej PLK SA oraz braku środków krajowych, w tym własnych PLK SA, długoletnia stagnacja w budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej przyczyniła się do ograniczenia konkurencji na rynku wykonawców projektów inwestycyjnych i robót budowlanych. Miało to negatywny wpływ na sprawność i jakość realizowanych zadań inwestycyjnych. Ponadto, nieosiągnięcie zakładanej poprawy stanu technicznego infrastruktury kolejowej skutkowało brakiem polepszenia jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym i miało negatywny wpływ na konkurencyjność tej gałęzi transportu.

Badanie wydatkowania środków na infrastrukturę drogową jest obecnie w toku.

III. Perspektywa rozwoju na lata 2014-2020

Dokumenty programowe przyjęte przez Radę Ministrów 8 stycznia 2014 r. dotyczące wydatkowania pomocy Unijnej w ramach rozdysponowania Funduszami Europejskimi w latach 2014-2020. Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przewiduje, w ramach III osi priorytetowej Rozwój infrastruktury transportowej przyjaznej dla środowiska i ważnej w skali europejskiej.

Działania realizowane w ramach Priorytetu III mają być dofinansowane z Funduszu Spójności. O środki unijne będą mogły ubiegać się inwestycje z zakresu:
  • rozwoju drogowej i kolejowej infrastruktury w sieci TEN-T, połączeń kolejowych poza tą siecią oraz w aglomeracjach;
  • niskoemisyjnego transportu miejskiego, transportu śródlądowego, morskiego i intermodalnego;
  • poprawy bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.

W Programowaniu perspektywy finansowej na lata 2014-2020 wskazuje się, iż wciąż największy udział w alokacji będzie mieć cel związany z promocją zrównoważonego transportu, nastąpi znaczne obniżenie jego alokacji, w tym w dużej mierze będzie to miało konsekwencji na priorytet inwestycyjny dot. zwiększania mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T.

Na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w propozycjach na wydatkowanie środków finansowych w latach 2014 -2020 wskazane jest że na infrastrukturę rząd chce przeznaczyć najwięcej tj. 27 513, 9 mln euro. Pula środków unijnych, dostępnych w ramach Priorytetu III dotyczących infrastruktury drogowej i kolejowej na okres 2014-2020, to 14 832,1 mln euro.

Założenia Komisji Europejskiej przewidywał podział środków finansowych na drogi i koleje w proporcji 60:40, jednakże w wyniku słabych rokowań na to by koleje posiadały zdolność inwestycyjną, która związana jest z problemami wydatkowania pieniędzy w poprzednich latach proporcję tę Ministerstwo chce odwrócić na korzyść dróg.

Opinia w sprawie stanowiska rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy –Prawo zamówień publicznych (druk sejmowy nr 1653)

Poselski projekt dotyczący zmiany ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) spotkał się w toku konsultacji społecznych z zasadniczo pozytywną reakcją. Pozytywną opinię na jego temat wyraża również Business Centre Club.

Poważne stanowisko krytyczne, autorstwa Urzędu Zamówień Publicznych –z 22 października 2013 r. przedstawił rząd. Konieczne stało się ustosunkowanie do krytyki Urzędu Zamówień Publicznych, która zdaniem Business Centre Club, jest w przeważającej większości niezrozumiała i bezpodstawna.

Projekt poselski przewiduje zmianę ustawy Pzp w następującym zakresie:
  1. podwyższenie progu kwotowego, od którego powstaje obowiązek stosowania przepisów ustawy,
  2. poszerzenie zakresu stosowania trybów negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienia z wolnej ręki przy udzielaniu zamówień na „usługi niepriorytetowe”,
  3. ograniczenie nadużywania stosowania jedynego kryteriumceny; dokonanie zmian w zakresie ustalania rażąco niskiej ceny,
  4. modyfikacja przesłanki wykluczenia wykonawcy z uwagi na wyrządzenie szkody lub rozwiązanie, wypowiedzenia, lub odstąpienie od umowy z przyczyn dotyczących wykonawców,
  5. wprowadzenie zasady solidarnej odpowiedzialności podmiotu trzeciego udostępniającego wykonawcy swoje zasoby w zakresie wiedzy i doświadczenia, potencjału technicznego, finansowego, ekonomicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia, zmiany w zakresie terminu oceny aktualności uzupełnianych dokumentów,
  6. ustalenie wartości zamówienia udzielanego w częściach,
  7. zniesienie obowiązku zatrzymywania wadium,
  8. wprowadzenie obowiązku opracowania przez Urząd Zamówień Publicznych oraz stosowania przez wykonawców dokumentów wzorcowych i rocznego opracowania dokumentów wykorzystywanych przy udzielaniu zamówień publicznych, na podstawie planów uchwalonych przez Rade Ministrów i opiniowanych przez komisje sejmowe i senackie.

poprzednia  

1 ... 3 4 5 ... 7

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: