eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC

2014-03-11 10:34

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC © wellphoto - Fotolia.com

7 marca bieżącego roku w siedzibie Business Centre Club odbyła się konferencja pt. „Rynek zamówień publicznych branży budowlanej w związku z funduszami europejskimi 2014-2020”, podczas której przedstawiono rekomendacje dotyczące najważniejszych zmian w prawie i praktyce zamówień publicznych. Eksperci zaproponowali m.in. wprowadzenie ustawowej definicji „rażąco niskiej ceny” oraz odejście od stosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium, według którego wybierany jest wykonawca.

Przeczytaj także: Nowelizacja prawa zamówień publicznych chroni podwykonawców

Oprócz wymienionych we wstępie zmian Business Centre Club zarekomendował również:
  • w przypadku inwestycji infrastrukturalnych o dużej wartości potrzeba wprowadzenia przetargów wielostopniowych z etapem właściwej prekwalifikacji i wykluczania z nich wykonawców oferujących rażąco niską cenę;
  • w przypadku inwestycji, które będą eksploatowane w długim czasie, wprowadzenie kategorii najniższego kosztu;
  • wprowadzenie do kontraktów możliwości waloryzacji ceny na podstawie wskaźnika GUS;
  • wprowadzenie możliwości aneksowania kontraktów o wartość niezbędnych robót dodatkowych nieobjętych zamówieniem, a których wykonanie jest niezbędne do realizacji zamówienia;
  • wyeliminowanie z przetargów firm, które nie posiadają niezbędnych zasobów do realizacji zamówienia (wiedzy, doświadczenia, środków finansowych);
  • wprowadzenie obowiązku korzystania przez wykonawcę z zasobów firm, które udzieliły wykonawcy referencji na etapie ubiegania się wykonawcy o zamówienie, a w przeciwnym przypadku odstąpienia od podpisania umowy lub jej zerwania;
  • ustalenie jednolitego wzorca umowy podobnego do tego, który stosowany jest w innych krajach Unii Europejskiej.

fot. wellphoto - Fotolia.com

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych okiem BCC

Eksperci zaproponowali m.in. wprowadzenie ustawowej definicji „rażąco niskiej ceny” oraz odejście od stosowania kryterium ceny jako jedynego kryterium, według którego wybierany jest wykonawca.


Przykłady funkcjonowania Prawa zamówień publicznych w innych krajach UE

FRANCJA

We Francji najniższa cena może być jedynym kryterium udzielenia zamówienia, jeśli tylko jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia (art. 53.I.2 Kodeksu zamówień publicznych). W literaturze i orzecznictwie wskazuje się, że cena może być jedynym kryterium w przypadku zamówień prostych i zestandaryzowanych (np. zakup paliwa).

Zgodnie z orzecznictwem francuskim, niezgodne z prawem jest stosowanie ceny jako jedynego kryterium w przypadku złożonych robót budowlanych. W praktyce najczęściej są stosowane dwa kryteria: cena oraz jakość (rozbita na podkryteria) . Przepisy Kodeksu wymieniają przykładowo cenę, walor techniczny, innowacyjność, termin wykonania, cechy estetyczne i funkcjonalne, serwis posprzedażny i wsparcie techniczne.

Postanowienia Kodeksu wyraźnie dopuszczają również możliwość zastosowania kryteriów ekologicznych. Dopuszczalne są także inne kryteria, o ile są związane z przedmiotem zamówienia.

NIEMCY

W Niemczech, zgodnie z regulacjami prawnymi właściwymi w przypadku zamówień, których przedmiotem są dostawy lub usługi (Bekanntmachung der Vergabe -Und Vertragsordnung für Leistungen Teil A (VOL/A)) oraz regulacjami prawnymi właściwymi dla zamówień na roboty budowlane (Allgemeine Bestimmungen für die Vergabe von Bauleistungen Teil A VOB/A) instytucje zamawiające udzielają zamówień publicznych na podstawie oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, uwzględniającej kryteria związane z przedmiotem zamówienia, takie jak np.: jakość, cena, wartość techniczna, estetyka, funkcjonalność użytkowa, aspekty środowiskowe, koszty eksploatacji, koszty cyklu życia, efektywność kosztowa, obsługa klienta i pomoc techniczna, termin dostarczenia oraz okres dostarczenia lub realizacji zamówienia.

Przepisy niemieckie zastrzegają, że najniższa cena nie może być jedynym decydującym kryterium udzielenia zamówienia. Podstawową zasadą wyłonienia zwycięzcy w przetargach organizowanych w Niemczech jest wybór oferty najbardziej korzystnej ekonomicznie – zasada ta nie koniecznie oznacza najniższą ceną. Zazwyczaj ocena ta jest oparta na cenie, jakości oraz innych kryteriach dotyczących konkretnego zamówienia.

 

1 2 ... 7

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: