eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Tożsamość w sieci

Tożsamość w sieci

2013-10-25 09:45

Tożsamość w sieci

Jakie jest twoje cyfrowe DNA? © Monkey Business - Fotolia.com

W badaniu przeprowadzonym przez MasterCard® wyodrębniono pięć globalnych typów osobowości internetowej. Dzięki ankiecie przeprowadzonej wśród konsumentów wiadomo, dlaczego niektórzy ludzie chętniej niż inni dzielą się swoimi danymi w Internecie.

Przeczytaj także: Prywatność w sieci: strony www wiedzą o nas za dużo

Czy naprawdę istnieje coś takiego jak osobowość internetowa? Według najnowszego globalnego badania przeprowadzonego przez MasterCard (NYSE:MA), odpowiedź brzmi: TAK. Program Digital Sharing and Trust Project (Udostępnianie danych i Poufność w cyfrowym świecie) wykazał, że konsumenci wchodząc do internetu, odrzucają swoją rzeczywistą tożsamość i zamieniają ją na osobowość cyfrową, która lepiej charakteryzuje ich zachowania dotyczące ochrony własnej prywatności. Te pięć typów osobowości to: otwarty uczestnik, zwykły dyskutant, typowy zakupowicz, bierny użytkownik i aktywny strażnik – rozkładają się one równomiernie w globalnej populacji, niezależnie od podziałów geograficznych i demograficznych.

„Blisko 2,5 miliarda ludzi na całym świecie korzysta na co dzień z internetu", oznajmił Theodore Lacobuzio, dyrektor stworzonego przez MasterCard zespołu Global Insights, który przeprowadził wspomniane badanie. „To badanie pokazuje, że niezależnie od tego, kim są i gdzie mieszkają, wszyscy ludzie mają ze sobą coś wspólnego, jeśli chodzi o sposób działania i zachowania w sieci – można ich podzielić na pięć odrębnych, globalnych typów osobowości. Gdy konsumenci łączą się z internetem, cechy takie jak wiek, płeć czy narodowość stają się drugorzędne, a na pierwszy plan wysuwa się coś, co określamy poczuciem „przynależności do wspólnoty".

fot. Monkey Business - Fotolia.com

Jakie jest twoje cyfrowe DNA?

Konsumenci wchodząc do Internetu, odrzucają swoją rzeczywistą tożsamość i zamieniają ją na osobowość cyfrową, która lepiej charakteryzuje ich zachowania dotyczące ochrony własnej prywatności. Te pięć typów osobowości to: otwarty uczestnik, zwykły dyskutant, typowy zakupowicz, bierny użytkownik i aktywny strażnik.


Choć konsumenci są coraz mądrzejsi, jeśli chodzi o posługiwanie się swoją tożsamością internetową, badanie wykazało, że stosują wyraźną hierarchię informacji, którymi są gotowi się dzielić, i że istnieją pewne typy organizacji, którym chętniej powierzają swoje dane. Najważniejsze cechy każdego z pięciu wyróżnionych typów osobowości wyglądają następująco:
  • Otwarty uczestnik. Do tej kategorii należy 21% konsumentów internetowych, z niedużą przewagą mężczyzn (60%). Jest to najbardziej cyfrowo zaawansowana grupa użytkowników, której zachowania w internecie odznaczają się mniejszym lękiem przed ryzykiem. Połowa z nich zagląda do internetu ponad 10 razy dziennie, a w zamian za udostępnienie swoich danych osobowych oczekują ciekawych ofert.
  • Zwykły dyskutant. Ten typ osobowości (reprezentowany przez 21% konsumentów internetowych) obejmuje najbardziej zaangażowanych uczestników serwisów społecznościowych, przy czym są to konsumenci niezbyt zaawansowani pod względem technicznym. Jeśli chodzi o zakupy, większość z nich (80%) poszukuje informacji o produktach w internecie, ale 63% woli dokonać zakupu w normalnym sklepie. Choć zdają sobie sprawę z istnienia marketingu ukierunkowanego, nie traktują swoich danych jako czegoś cennego i dlatego nie martwią się zbytnio o ich ochronę.
  • Typowy zakupowicz. Ten typ osobowości charakteryzuje się tym, że traktuje internet jako podstawowe narzędzie, jeśli chodzi o zdobywanie informacji o produktach i dokonywanie zakupów. Obejmuje 21% wszystkich konsumentów internetowych, przy czym większość użytkowników należących do tej kategorii (90%) przed zakupem poszukuje informacji o produkcie w internecie, a połowa podczas pobytu w sklepie korzysta z telefonu komórkowego, by sprawdzić, gdzie znajdzie najlepszą ofertę. Co ciekawe, w niewielkim stopniu zdają sobie oni sprawę z istnienia marketingu ukierunkowanego - tylko 37% z nich wie, że portale społecznościowe wykorzystują ich dane osobowe przy doborze wyświetlanych reklam.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: