eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Mobilny sprzedawca - tani sprzedawca

Mobilny sprzedawca - tani sprzedawca

2005-06-28 10:59

Gwałtowny rozwój telekomunikacji oraz informatyki wpłynął na upowszechnienie się możliwości zdalnego dostępu do korporacyjnych systemów komputerowych. Zmieniło to styl pracy osób wielu zawodów. Rozwiązania pozwalające na stały dostęp do zasobów sieci firmowych pozwoliły na wzrost wydajności pracowników, a co za tym idzie na ograniczenie kosztów działalności przedsiębiorstwa. Rozwój teleinformatyki szczególnie wpłynął na pracę przedstawicieli handlowych, czyniąc wizyty w siedzibie macierzystej firmy praktycznie zbędnymi.

Przeczytaj także: Mobilność - wygodna i niebezpieczna

Mobilne biuro

Mobilne biuro, to rozwiązania umożliwiające pracę w ruchu - w domu, u klienta. Filozofia ta jest realizowana poprzez technologie gwarantujące stały dostęp do systemów informatycznych macierzystej firmy.

Podstawowym składnikiem mobilnego biura jest urządzenie telekomunikacyjne pozwalające na transmisję danych oraz przesyłanie faxów. Urządzeniem takim najczęściej jest telefon GSM. Telefon taki, wraz z odpowiednim komputerem przenośnym lub kieszonkowym pozwala na przesyłanie korespondencji e-mail, plików, przeglądanie zasobów Internetu, transmisję faxów oraz używanie specjalistycznych aplikacji (CRM, oprogramowanie do kontroli zamówień, terminarze)

Możliwość transmisji danych i faxów, w połączeniu z urządzeniem zewnętrznym (komputer przenośny / PDA) pozwala na pełną realizację idei mobilnego biura, i pracę w dowolnym miejscu (w prawie dowolnym miejscu - ograniczeniem jest oczywiście zasięg sieci telekomunikacyjnej) i czasie. Urządzenia końcowe "mobilnego biura" to najczęściej notebooki, PDA lub palmofony.


Mobilna sprzedaż

Rozwiązania "mobilnego sprzedawcy" sprowadzają się do zapewnienia przedstawicielom handlowym dostępu do systemów informatycznych zawiadujących zamówieniami, stanami magazynowymi oraz relacjami z klientem (CRM). Najpopularniejszym obecnie narzędziem do zapewnienia ruchomego łącza cyfrowego jest technologia GPRS. Wraz z rozwojem sieci polskich operatorów upowszechniają się też wydajniejsze technologie dostępowe - EDGE oraz WLAN. Wszyscy działający w Polsce operatorzy oferują już usługi szybkiego dostępu do różnorakich sieci komputerowych - czy to ogólnie dostępnych (Internet) czy do sieci korporacyjnych.

Podstawowym zadaniem aplikacji obsługujących mobilną sprzedaż jest zbieranie zamówień, dostarczanie bieżących informacji o rynku oraz zapewnienie stałego dostępu do danych umożliwiających kontrolę i zarządzanie zespołem przedstawicieli handlowych. Umożliwiają one elektroniczne ewidencjonowanie, przesyłanie, oraz analizę informacji rynkowych i zarządczych (wcześniej dystrybuowanych w formie papierowej).

Systemy obsługujące przedstawicieli terenowych umożliwiają zarządzanie i administrację systemem mobilnym, definiowanie zadań marketingowych dla określonych grup użytkowników systemu, gromadzenie danych teleadresowych, handlowych oraz marketingowych o klientach w zakresie prowadzonej współpracy, definiowanie i nadzór realizacji planów sprzedaży w jednej z wielu dostępnych opcji. Poprzez zastosowanie technologi lokalizacyjnej GSM oraz dodatkowych modułów GPS, systemy te pozwalają dodatkowo na ścisłą kontrolę tras, czasu pracy przedstawicieli handlowych z możliwością ich definiowania (definiowanie nowej trasy, możliwość przepisania danego klienta (trasy) w przypadku zgłoszenia przez przedstawiciela nieobecności), powiadamianie o zgłaszanych nieobecnościach.

Dzięki systemom "mobilnej sprzedaży" możliwa jest szczegółowa analiza przeprowadzanych wizyt handlowych, rozliczanie kosztów przedstawicieli, ocenianie pracowników czy wieloaspektowe raportowanie, z dostępem do danych historycznych.

W zależności od wielkości sieci dystrybucyjnej i od możliwości korporacyjnych rozwiązań informatycznych, okres zwrotu z inwestycji w system ruchomego dostępu do zasobów informatycznych przedsiębiorstwa wynosi od 2 do około 6 lat. Systemy te jednak, ze względu na stosunkowo łatwą możliwość rozbudowy, są w stanie “rosnąć” wraz z rozwojem przedsiębiorstwa, dość intensywnie wpływając na jego konkurencyjność. Według badań, wsparcie przedstawicieli handlowych stałym dostępem do zasobów informatycznych macierzystej firmy zwiększa ich wydajność nawet o 20 procent, pozwalając efektywniej wykorzystać zasoby ludzkie.


Bezpieczeństwo

Wyprowadzenie pilnie strzeżonych danych korporacyjnych poza firmę pociąga za sobą pytanie o ich bezpieczeństwo. Ta newralgiczna kwestia dotyczy zarówno przechowywania informacji, jak i ich transmisji, zwłaszcza jeśli odbywa się ona przez Internet, a nie wydzielony kanał. Hasło lub czytnik linii papilarnych to niewystarczające zabezpieczenia, gdyż złodziej może przełożyć twardy dysk z danymi do innego komputera. Notebooki wyższej klasy mają funkcję szyfrowania przechowywanych informacji, co chroni je przed niepowołanym dostępem. Wiele firm oferuje też oprogramowanie szyfrujące zawartość dysków notebooków, chroniące waqżne w przypadku kradzieży czy zagubienia przenośnego komputera.

Bezpieczeństwo sieci komórkowych (takich jak GSM) jest zwykle ograniczone do ochrony transmisji (głosu i danych) na trasie od telefonu do stacji bazowych. Pozostałe ważne fragmenty sieci szkieletowych i łączy międzyoperatorskich mogą mieć różny stopień ochrony, zależny od właściciela sieci. W konsekwencji aplikacje "mobilnego sprzedawcy" muszą dysponować innymi, własnymi rozwiązaniami bezpiecznego przekazu informacji, formowanymi niezależnie od sposobów szyfrowania w sieciach GSM. Bezwzględnie ochrona ta musi zapewnić właściwy stopień bezpieczeństwa na całej trasie przekazu - od telefonu aż do znajdującej się na serwerze aplikacji obsługującej system mobilnej sprzedaży.


Wydajniej znaczy taniej

Ruchomy dostęp do zasobów informatycznych firmy poprawia wydajność pracowników. W każdej chwili, i z każdego miejsca pracownicy mogą korzystać z różnorakich aplikacji sieci korporacyjnej. Pozwala to na skuteczniejsze zarządzanie czasem oraz zadaniami pracowników, którzy mogą wtedy swoje obowiązki wykonywać efektywniej. Poprawa wydajności pracowników umożliwia zmniejszenie ich ilości, co skutkuje redukcją kosztów ludzkich przedsiębiorstwa.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: