eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 23/2013

Polska: wydarzenia tygodnia 23/2013

2013-06-09 10:44

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 22/2013

  • Według prezesa GUS Janusza Witkowskiego wzrost PKB w II kwartale będzie nie niższy niż 0,5 proc. Jego zdaniem w 2013 r. polska gospodarka urośnie o więcej niż 1 proc., zaś ryzyko wystąpienia recesji w pierwszej połowie roku jest niewielkie.
  • Narodowy Bank Polski interweniował na rynku, by ograniczyć osłabianie się złotego. Interwencje rozpoczęto przy kursie w okolicy 4,30 zł za euro. NBP sprzedawał walutę seriami po 20 mln euro. Działania wstrzymano przy kursie na poziomie 4,2380.
  • Premier Donald Tusk podczas międzynarodowej konferencji IPO Summit Warsaw powiedział, że w ciągu najbliższych 10 lat Polska będzie bezkonkurencyjna pod względem atrakcyjności inwestowania, a do polskiej gospodarki trafi 700-800 mld zł. Będą to m.in. inwestycje w drogi, infrastrukturę komunikacyjną. Na inwestycje kolejowe trafi 30 mld zł, na energetykę - 60 mld zł, naukę - 10 mld zł, obronność - 10 mld zł, a na poszukiwanie gazu łupkowego - 5 mld zł.
  • Rada Polityki Pieniężnej obniżyła stopy procentowe o 25 pb. Oznacza to, że teraz referencyjna stopa procentowa NBP wynosić będzie 2,75 proc. w skali rocznej.
  • MPiPS wstępnie prognozuje, że w czerwcu stopa bezrobocia obniży się o 0,2-0,4 pkt. proc. Według szacunków resortu, że stopa bezrobocia w maju wyniosła 13,5 proc. wobec 14,0 proc. w kwietniu. Resort prognozuje, że stopa bezrobocia na koniec br. ukształtuje się na poziomie niższym niż 14 proc.
  • Według EUROSTAT-u sprzedaż detaliczna w Polsce w kwietniu wzrosła o 2,7 proc. r/r (po wzroście o 1,6 proc. r/r w marcu), jednak m/m spadła o 0,1 proc.
  • W UE gaz z łupków to wciąż kontrowersyjny temat ze względu na obawy, czy eksploatacja złóż oraz wykorzystywane w tym procesie chemikalia są bezpieczne dla środowiska i wód gruntowych. W trakcie ostatniego posiedzenia ministrów energii państw UE w Luksemburgu wiceminister gospodarki Hanna Trojanowska powiedziała, że wg polskiego rządu unijne regulacje dotyczące wydobycia gazu z łupków nie są potrzebne i powinny być wyłączną kompetencją państw członkowskich.
  • Na początku lipca br. w Warszawie odbędzie się Globalne Sympozjum Regulatorów (GSR), czyli spotkanie szefów krajowych regulatorów rynku telekomunikacyjnego. Patronat nad imprezą objął prezydent Bronisław Komorowski.
  • Sukces Katowic. W stolicy Śląska powstanie Centrum Dostarczania Usług IBM. W rywalizacji o inwestycję Katowice pokonały Poznań i Łódź. Powstanie ponad 2 tys. miejsc pracy
  • PLL LOT w 2014 roku planuje kolejne zwolnienia - do 200 osób. Strata za rok ubiegły jest szacowana na ok. 150 mln zł. Przewoźnik zatrudnia 413 pilotów, 642 pracowników personelu pokładowego, a w sumie w firmie pracuje obecnie ponad 1700 pracowników. LOT otrzymał już rządową pomoc w wysokości 400 mln zł, a w sumie ma otrzymać ok. 1 mld zł.
  • MEN szacuje, że w tym roku pracę straci ok. 7 tys. nauczycieli. To konsekwencja niżu demograficznego i reformy szkół średnich. W Polsce pracuje ponad 400 tys. nauczycieli. Nie wszyscy będą bezrobotni: niektórzy przejdą na emeryturę, znajdą pracę w szkołach niepublicznych, lub wrócą do szkół, jeśli nabór
  • będzie większy niż prognozowali dyrektorzy.
  • Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził taryfę dla Tauronu, która zakłada obniżkę cen energii dla gospodarstw domowych średnio o 4,55 proc. Nowa taryfa została zatwierdzona na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r.
  • Przez prawie cztery miesiące 50 dreamlinerów przekazanych liniom lotniczym nie mogło wozić pasażerów z powodu problemów z akumulatorami. Przewoźnicy posiadający te samoloty występują o odszkodowania do Boeinga. W tej grupie jest też polski LOT.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

POLSKA MA NAJWIĘCEJ STACJI AUTOGAZU W UE

W Polsce jest aż 5,6 tysiąca stacji z autogazem. W Unii Europejskiej jesteśmy pod tym względem liderem, a w Europie wyprzedza nas tylko Turcja. By utrzymać rozwój rynku autogazu w Polsce, akcyza na to paliwo nie może rosnąć – mówi prezes Polskiej Organizacji Gazu Płynnego. Polacy wciąż chętnie montują instalacje gazowe, bo ich koszt przy obecnych cenach zwraca się już po niecałym roku. Po naszych drogach jeździ 2,6 mln takich pojazdów.

Akcyza od kilku lat jest utrzymywana na tym samym, zbliżonym do europejskiej średniej poziomie. W przyszłość w dużej mierze zależeć będzie od decyzji Komisji Europejskiej, dotyczących opodatkowania nośników energii i ich przełożenia na polskie prawo. Jednak w najbliższym czasie nie spodziewa się podwyżek.

– Jest to produkt wyjątkowo wrażliwy na wszelkie działania władz fiskalnych, w tym na opodatkowanie. Jeśli zwiększy się akcyza, to ten rozwój rynku może stanąć pod znakiem zapytania, ale w Europie jesteśmy jednoznacznie utożsamiani jako doświadczeni w autogazie, potentaci w skali światowej – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

Instalacja LPG w samochodzie wciąż jest bardzo opłacalna. Średnia cena autogazu wynosi w tej chwili ok. 2,37 zł i jest ponad dwukrotnie niższa od ceny oleju napędowego. Nawet uwzględniając lekki wzrost spalania po montażu instalacji gazowej, kierowcy mogą zmniejszyć wydatki o połowę. Dzięki temu już po niecałym roku inwestycja się zwraca.

"Nie oszczędzać na instalacji"

Przyznaje on, że pomimo dużej liczby aut z instalacją gazową cześć Polaków nadal podchodzi sceptycznie do tego rozwiązania. Według Olechowskiego wynika to między innymi z tego, że autogaz jest nowym paliwem.

– Benzyna czy olej napędowy są to paliwa z długą historią, przed wojną już były znane, a LPG jest paliwem młodym i to dojrzewało, dojrzewa i nadal trwa jeszcze przełamywanie pewnych oporów, nieufności i braku pewności – mówi Olechowski.

Według niego Polacy nie rozumieją do końca specyfiki tego paliwa. Obawiają się tzw. zakręcenia kurka, czyli zmniejszenia dostaw gazu. Popularne jest też przekonanie o szkodliwości autogazu dla silników. Wiele osób uważa, że to paliwo gorsze od tradycyjnych.

Olechowski podkreśla jednak, że w rzeczywistości autogaz jest paliwem bardziej ekologicznym oraz ekonomicznym. Istnieją wprawdzie różne opracowania, ale według niego po doborze odpowiedniej instalacji gazowej kierowcy odczują ulgę w portfelu bez szkody dla samochodu.

– Najważniejsze dla kierowcy, potencjalnego użytkownika, jest dobranie właściwej instalacji do swojego samochodu. Nie należy na tym oszczędzać, tylko poszukać warsztatów, porównać i pobrać odpowiednią generację, odpowiednią instalację, zapłacić więcej i nie będzie problemów – zaznacza Olechowski.

W Europie stopniowo znikają instytucjonalne przeszkody dla rynku autogazu, takie jak zakazy korzystania z parkingów podziemnych przez samochodu z napędem LPG. Odstępuje od tego Portugalia, a również w innych krajach powstały na ten temat opracowania naukowe.

– Odstępuje się od tego zakazu. Mam nadzieję, że i u nas przebijemy się ze świadomością, że ten gaz nie jest tak niebezpieczny jak czasami jest kreowany, i że ten zakaz zostanie zniesiony – podkreśla prezes Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

Olechowski zwraca równocześnie uwagę, że część przeszkód dla autogazu może wynikać z lobbingu przedstawicieli innych branż, którym przeszkadza ta konkurencja.

Andrzej Olechowski dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: