eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ruch lotniczy rośnie

Ruch lotniczy rośnie

2013-04-24 12:25

Ruch lotniczy rośnie

Ruch lotniczy rośnie © MO:SES - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Nowe badanie przeprowadzone dzięki Amadeus Air Traffic Travel Intelligence - rozwiązaniu do analizy ruchu lotniczego - wykazało, że średnie natężenie ruchu lotniczego na świecie w 2012 roku wzrosło o 5 proc. w stosunku do poprzedniego roku, zaś Azja jest największym, najszybciej rozwijającym się i najbardziej konkurencyjnym rynkiem podróży lotniczych. Rozwiązanie firmy Amadeus, które udostępnia kompleksowe dane dotyczące liczby pasażerów, w tym bezpośredniej i pośredniej sprzedaży miejsc lotniczych, pokazuje, że w 2012 roku Azja odnotowała 9 proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2011, natomiast w przypadku Ameryki Łacińskiej wzrost ten utrzymuje się na poziomie 6 proc.

Przeczytaj także: Rynek lotniczy cargo. Zyskają Chiny, straci Europa i USA

Badanie pokazuje również, że 22 proc. wszystkich połączeń lotniczych na świecie koncentruje się tylko na 300 najpopularniejszych trasach , z których każda odnotowuje ponad milion pasażerów rocznie. Co więcej, 69 proc. wszystkich przewozów lotniczych na świecie odbywa się na głównych trasach, obsługujących 100 tysięcy pasażerów w ciągu roku.

Analiza wskazuje na Bliski Wschód jako silny ośrodek lotów przesiadkowych z trzema kluczowymi lotniskami: w Doha, Abu Dhabi i Dubaju, które wyróżniają się dużym natężeniem ruchu lotniczego w zakresie lotów łączonych. Na przykład, trzy wymienione lotniska obsługują teraz w sumie około 15 proc. całego ruchu lotniczego, realizowanego na trasach z Azji do Europy oraz z Europy do krajów Południowo-Zachodniego Pacyfiku. Co więcej, ruch Europa-Azja, przebiegający przez Bliski Wschód, wzrasta o około 20 proc. rocznie.

Badanie pokazuje również Azję jako najbardziej konkurencyjny rynek lotniczy. 75 proc. ruchu lotniczego w regionie generują trzy lub więcej linii lotniczych, a 27 proc. – pięć lub więcej przewoźników, co czyni ten region bardzo konkurencyjnym na wszystkich realizowanych trasach. To sprawia, że region ten mocno kontrastuje z Bliskim Wschodem czy Europą, gdzie tylko połowa całego ruchu lotniczego jest obsługiwana przez trzy lub więcej linii lotniczych.

Połączenia lotnicze o największym natężeniu ruchu pasażerskiego na świecie są zdominowane przez azjatyckie loty krajowe

Z analizy połączeń lotniczych o największym natężeniu ruchu pasażerskiego wynika, że siedem na dziesięć najbardziej ruchliwych tras lotniczych znajduje się w Azji.

Jeju-Seul w Korei Południowej pozostaje najbardziej ruchliwą trasą lotniczą, a wiele połączeń uznanych za najpopularniejsze w 2011 roku znów znalazło się w czołówce w roku 2012. Jednak nastąpiły pewne zmiany, w szczególności dotyczące połączenia Beijing-Shanghai, które z siódmego miejsca wśród najbardziej ruchliwych na świecie w 2011 roku, przeniosło się na miejsce czwarte w 2012 roku. Z kolei trasa Sapporo-Tokio wyprzedziła w rankingu połączenie Rio de Janeiro-Sao Paulo, stając się drugą najpopularniejszą trasą lotniczą, a Okinawa-Tokio weszła do pierwszej dziesiątki zestawienia jako dziewiąte najbardziej ruchliwe połączenie lotnicze na świecie.

fot. MO:SES - Fotolia.com

Ruch lotniczy rośnie

22 proc. wszystkich połączeń lotniczych na świecie koncentruje się tylko na 300 najpopularniejszych trasach , z których każda odnotowuje ponad milion pasażerów rocznie. Co więcej, 69 proc. wszystkich przewozów lotniczych na świecie odbywa się na głównych trasach, obsługujących 100 tysięcy pasażerów w ciągu roku.


Globalne podróże lotnicze są dobrze rozwinięte i dysponują 1000 tras, obejmujących miejsce wylotu i destynacji, które stanowią 40 proc. światowego ruchu lotniczego

35 proc. ruchu lotniczego w Europie i Ameryce Północnej odbywa się na mniejszych trasach z liczbą pasażerów poniżej 100 tysięcy rocznie. Dane te mocno kontrastują z innymi regionami, takimi jak Azja, gdzie 85 proc. ruchu lotniczego koncentruje się na trasach, które przyciągają ponad 100 tysięcy pasażerów rocznie.

Ta koncentracja ruchu lotniczego w Azji wskazuje, że wzrost ten będzie się utrzymywał, ponieważ linie lotnicze mają szansę na rozwój drugorzędnych połączeń poza głównymi, konkurencyjnymi trasami lotniczymi. Ponadto analiza pokazuje, że w Azji, większe trasy obsługujące ponad 100 tysięcy pasażerów rocznie odnotowują 4-9 proc. wzrost, ale mniejsze i średnie trasy w regionie osiągają wzrost około 19-21 proc. w skali roku.
Przeczytaj także: Rynek lotniczy 2014 Rynek lotniczy 2014

 

1 2 3

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: