Polski ruch lotniczy 2009-2028
2009-12-04 10:30
Przeczytaj także: Sektor lotniczy i obronny w opałach
Airbus podaje, iż w ciągu następnego dwudziestolecia potrzebnych będzie około 166 nowych samolotów pasażerskich oferujących powyżej 100 miejsc na pokładzie. Ich łączna wartość wyniesie 13 miliardów dolarów. Prognoza uwzględnia również wymianę 35 starszych samolotów na bardziej ekologiczne modele.Z prognozy wynika, że spośród 166 nowych maszyn 148 zaspokoi potrzeby rynku w segmencie samolotów wąskokadłubowych, czyli takich jak na przykład doskonale sprzedające się modele z rodziny A320, a 18 z nich będzie reprezentować segment szerokokadłubowy, czyli rodziny A330/A340 i A350 XWB.
Popyt na taką flotę samolotów odpowiadać będzie przewidywanemu wzrostowi ruchu lotniczego oraz potrzebie wymiany flot w obsługujących nasz rynek liniach lotniczych.
Polska to kluczowy kraj regionu Europy Środkowej, położony w samym sercu kontynentu i charakteryzujący się najwyższym zaludnieniem ze wszystkich krajów regionu, wynoszącym obecnie 38,1 miliona mieszkańców. Ponadto, jak przewiduje Airbus, polska gospodarka, stanowiąca obecnie 34 procent PKB Europy Środkowej, cieszyć się będzie stabilnym rozwojem przez następne 20 lat. Jest to również jedyny europejski kraj, który w roku 2009 osiągnie wzrost gospodarczy wynoszący 1,1 procent PKB. Fakt organizacji przez Polskę, wspólnie z Ukrainą, Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 przyczyni się do wzrostu ruchu lotniczego, którego obsługa będzie wymagała zwiększonej liczby samolotów. Popyt napędzany jest również przez ewoluujące sieci połączeń, ekspansję tanich linii lotniczych oraz postępującą liberalizację rynku.
„Ruch lotniczy w Europie Środkowej będzie rósł średnio o 6,4 procent rocznie w ciągu kolejnych 20 lat. Tempo to jest znacznie szybsze niż światowa średnia w tym samym okresie wynosząca 4,7 procent. Europejskie tanie linie zdołały już skorzystać z okazji, przejmując ponad 50 procent rynku połączeń między Polską i Europą w roku 2008” – powiedział Paul Bonnabau, menedżer ds. prognoz rynkowych w firmie Airbus.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Sprzedaż samolotów napędza przemysł lotniczy
-
Transport powietrzny a mniejszy ruch lotniczy
-
Deloitte: rośnie produkcja samolotów i wydatki na obronność
-
Przemysł obronny rośnie, a lotnictwo powoli pikuje
-
Europejskie linie lotnicze nierentowne
-
INNOLOT: program wsparcia prac badawczo-rozwojowych w lotnictwie
-
Ruch lotniczy rośnie
-
Linie lotnicze: usługi dodatkowe są dochodowe
-
Przemysł lotniczy w górę, transport w dół