eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 8/2013

Europa: wydarzenia tygodnia 8/2013

2013-02-24 03:11

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 7/2013

  • W/g wstępnych danych Eurostat-u w czwartym kwartale 2012 roku produkt krajowy brutto krajów strefy euro spadł o 0,9 proc. r/r (PKB we Francji spadło o 0,3 proc. włoska gospodarka skurczyła się o 0,9, a niemiecka o 0,6 proc.). Komisja Europejska przewiduje, że w tym roku gospodarka strefy euro skurczy się o 0,3 proc. Polska urośnie o 1,2 proc. Pierwsze oznaki poprawy sytuacji gospodarczej zobaczymy w drugiej połowie roku.
  • Niemcy coraz bardziej zbliżają się do stanowiska Francji. Kanclerz Angela Merkel nie wyklucza możliwości wydobywania gazu łupkowego w Niemczech. Zapowiedziała, że jej rząd będzie starał się zbudować konsensus w tej sprawie z firmami i społeczeństwem. Stwierdziła, że zaobserwowano wielostronny wpływ metody na środowisko, a Niemcy są gęsto zaludnionym krajem, więc ma to jeszcze większe znaczenie
  • Agencja ratingowa Moody's obniżyła rating wielkiej Brytanii z najwyższego poziomu AAA do AA1. Powodem obniżki, jest słabość gospodarki w średniookresowej perspektywie. Wielka Brytania wypadła z grona dwunastu państw mających najwyższą ocenę wiarygodności kredytowej AAA we wszystkich trzech największych agencjach ratingowych (Moody's, Fitch i Standard & Poor's).
  • Zdaniem ekspertów brytyjski deficyt budżetowy, wynoszący niespełna 7 proc., zwiększy się w 2013 roku. Kurs funta szterlinga spada od miesięcy tak wobec euro, jak i wobec USD. Bank of England zapowiedział ostatnio, że w najbliższych latach inflacji nie uda się sprowadzić do docelowego poziomu 2 proc.; zapewne będzie wynosiła ok. 3 proc. W czwartym kwartale ubiegłego roku brytyjska gospodarka skurczyła się o 0,3 proc. Bank Anglii przewiduje, że w 2013 roku wzrost gospodarczy nie przekroczy 1 proc.
  • Prezydent Francji Francois Hollande przyznał, że jego kraj nie osiągnie wzrostu gospodarczego w bieżącym roku na planowanym wcześniej poziomie 0,8 procent. Nowe wskaźniki zostaną ogłoszone przez rząd przed końcem marca.
  • Po wielu latach negocjacji Rosja podpisała ugodę w sprawie uregulowania długu rzędu 35 mld USD. Wynika z niej, że Rosja daruje Kubie ten dług zaciągnięty w czasach ZSRR.
  • Rosyjski koncern naftowy Rosnieft oferuje koncernom z Chin, Japonii i Korei Południowej współpracę przy eksploatacji złóż ropy i gazu w Arktyce.
  • W rosyjskiej Jakucji odkryto nowe złoże złota o nazwie "Góra Rudna". Według wstępnych szacunków zapasy złoża wynoszą około 200 ton. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony konkurs na przeprowadzenie prac badawczych, a następnie obiekt zostanie udostępniony inwestorom, wyłonionym w przetargu.
  • Coraz trudniejszą sytuacje finansową ma francuski koncern Peugeot. W końcu ubiegłego roku rząd Francji postanowił też przyznać 7 mld euro gwarancji kredytowych dla banku PSA. Jednak komisja Europejska uznała jednak, że jest to pomoc publiczna dla całego koncernu i na razie zezwoliła rządowi Francji przyznać tylko 1,2 mld euro gwarancji dla banku PSA, domagając się w ciągu pół roku planu sanacji całego koncernu. PSA postanowiło zamknąć jedną ze swoich francuskich fabryk i zwolnić 8 tys. pracowników, chce też zebrać 300 mln euro ze sprzedaży nieruchomości, a także zaoszczędzić 600 mln euro, dzieląc się z GM kosztami konstrukcji nowych samochodów.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

EUROPEJSKI RYNEK MOTORYZACYJNY - VOLKSWAGEN

Gdyby z dystansu spojrzeć na ubiegłoroczne wyniki Volkswagena, to omawiając sytuację na rynkach motoryzacyjnych trudno byłoby mówić o kryzysie. Coraz bardziej uzasadniona jest opinia, że ten niemiecki koncern już obecnie jest głównym rywalem Toyoty i General Motors. Teza ta jest uzasadniona, jeśli przeanalizować ubiegłoroczne wyniki sprzedaży samochodów przede wszystkim na największym na świecie, chińskim rynku. Dobre wyniki koncern uzyskuje też na rynku amerykańskim. Robi wrażenie informacja, że w 2012 sprzedaż aut w Chinach wzrosła o 6,8 proc. r/r, podczas gdy Volkswagen sprzedając 2,81 mln sztuk zwiększył swoją sprzedaż o 24,5 proc. r/r, zbliżając się do sprzedaży GM. Chiński sukces równoważy słabsze wyniki na ogarniętym kryzysem rynku europejskim.

Jeśli do powyższych informacji dodać, że w ubiegłym roku niemiecki koncern zwiększył dostawy aut na globalny rynek o 14,9 proc. r/r (oczywiście dzięki wzrostowi sprzedaży w Chinach i w USA) i wyraźnie zwiększył swój udział w globalnym rynku, to coraz bardziej realny jest moment, kiedy przekroczy on 10-milionowy poziom sprzedaży.

Globalna sprzedaż głównej marki VW rozwija się mimo stałego spadku popytu na samochody w Europie Zachodniej, gdzie trafia ponad jedna trzecia globalnych dostaw koncernu.Kryzys w tym regionie trwa, sprzedaż VW spadła w styczniu o 12,3 proc.(chociaż z tego spadku należy wyłączyć rynek niemiecki).

Produkcja koncernu jest kształtowana przez rynek i to on wymusza szybszy rozwój produkcji nowych modeli Golfa i kompaktowego auta typu SUV Tiguan, równocześnie zmniejszając produkcję modeli Passat saloon, Passat estate oraz CC coupe.

Nie można powiedzieć, że koncern we wszystkich obszarach działalności produkcyjnej odnosi sukcesy. Jest on właścicielem pięciu głównych marek samochodów osobowych, jednak hiszpańska filia przynosi straty (od 2008 roku wyniosły one ponad miliard euro). Od 2012 rok koncern realizuje wprowadzanie megaarchitektury (MQB), która poprzez synergię ma zapewnić dodatkowe efekty przy produkcji modeli takich jak Golf hatchback, Audi A3 compact i Skoda Octavia.

Od pewnego czasu zarząd firmy czyni też starania, by zintegrować produkcję ciężarówek MAN, Scania i własnego działu pojazdów użytkowych, bo to jest niezbędne, aby skutecznie rywalizować na rynku z samochodami Volvo i Daimlera.

Pomny niedawnego konfliktu ze związkami zawodowymi zarząd koncernu nie zaniedbuje działań na rzecz poprawy wewnętrznych stosunków z załogą. Działania w tym zakresie są szczególnie ostrożne, by nie było poważnych zadrażnień z powodu zbyt dużych premii dla zarządu, które są uzależnione od zysku. Warto tu dodać, że w 2012 roku zysk operacyjny koncernu wzrósł do 11,5 mld euro. To bardzo dobry wynik jeśli wziąć pod uwagę to, że francuski konkurent Peugeot poniósł najwyższą w historii stratę w kwocie 5 mld euro, redukuje 8000 miejsc pracy oraz zamyka zakład w pobliżu Paryża. Podobnie słabe wyniki w Europie, najgorsze od 20 lat ma amerykański Ford...

Marek Dobrowolski - NEW GENERATION TEAM - KONSORCJUM BIZNESOWE

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: