eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Unia Europejska oczami Polaków

Unia Europejska oczami Polaków

2012-03-14 12:10

Przeczytaj także: Co myślimy o Unii Europejskiej?


Grecy (od 7% w przypadku Internetu do 36% w przypadku telewizji), Belgowie (od 8% w przypadku Internetu do 25% w przypadku telewizji), Łotysze (od 11% w przypadku Internetu do 24% w przypadku telewizji), a także Węgrzy (od 6% w przypadku Internetu do 22% w przypadku telewizji), i Austriacy (od 8% w przypadku Internetu do 20% w przypadku telewizji i prasy) najczęściej uważają, że o Unii Europejskiej media mówią zbyt pozytywnie.

Grecy należą także do narodów, w których najwyższy jest odsetek osób przekonanych o zbyt negatywnym wizerunku UE w mediach (od 5% w przypadku Internetu do 29% w przypadku telewizji). Podobny pogląd jest stosunkowo częsty także we Francji (od 12% w przypadku Internetu do 24% w przypadku telewizji), Holandii (od 12% w przypadku Internetu do 23% w przypadku telewizji) i Wielkiej Brytanii (od 10% w przypadku Internetu do 32% w przypadku prasy), oraz w odniesieniu do Internetu (14%) i prasy (28%) w Szwecji.

PODSUMOWANIE


Wyniki najnowszej fali Standardowego Eurobarometru wskazują, że strategia „Europa 2020” jest pozytywnie oceniana przez Polaków. Jej poszczególne elementy przez zdecydowaną większość mieszkańców naszego kraju uważane są za ważne. Podobnie jest w innych krajach członkowskich UE.

Jednocześnie słabnie w Polsce wiara w to, że UE może przezwyciężyć kryzys i stawić czoło globalnym wyzwaniom. Należy jednak podkreślić, że nadal przeważa optymizm w odniesieniu do przyszłości UE, a Polacy częściej od średniej europejskiej uważają jej kierunek rozwoju za dobry.

Na tle innych krajów europejskich Polacy dobrze oceniają stan swojej wiedzy o sprawach europejskich, jednak zainteresowanie UE zmniejsza się, szczególnie w porównaniu z okresem bezpośrednio po uzyskaniu przez Polskę członkostwa. Obecnie rzadziej rozmawia się o niej ze znajomymi, rzadziej sięga po różnego rodzaju materiały informacyjne (ulotki, broszury). Stabilny jest poziom zainteresowania tematyką europejską w Internecie, co wskazuje na rosnące znaczenie tego medium.

Podobnie, jak w innych krajach europejskich, podstawowym źródłem informacji o Unii Europejskiej pozostaje dla Polaków telewizja.

Polacy są zadowoleni z wizerunku Unii Europejskiej w polskich mediach, zwykle uważają, że w mediach mówi się o UE tyle, ile trzeba i że jest ona przedstawiana obiektywnie. Ogół Europejczyków, częściej niż Polacy, nie jest zadowolony ze sposobu prezentowania UE przez media. Wyższe są wśród nich odsetki osób uważających, że informacji jest albo za dużo, albo za mało i że są one zbyt negatywne.

Informacje o badaniu
W raporcie zaprezentowano wybrane wyniki badania Eurobarometr zrealizowanego na zlecenie Komisji Europejskiej przez konsorcjum TNS Opinion & Social. W Polsce badanie to przeprowadzone zostało w dniach 5-20 listopada 2011 r., na reprezentatywnej próbie 1000 osób w wieku 15 i więcej lat, techniką wywiadu bezpośredniego w domu respondenta. Standardowy Eurobarometr jest badaniem cyklicznym, realizowanym co pół roku we wszystkich państwach Unii Europejskiej oraz w krajach kandydujących: Turcji, Chorwacji, byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, Islandii i Czarnogórze, a także na terytorium Cypru Północnego. Jego wyniki publikowane są w postaci ogólnodostępnych raportów.

poprzednia  

1 ... 3 4

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

25 lat odzyskiwania danych

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: