eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Analiza rynku kosmetycznego 2012

Analiza rynku kosmetycznego 2012

2012-03-14 09:47

Analiza rynku kosmetycznego 2012

Sprzedaż art. kosmetycznych w sklepach drogeryjno-kosmetycznych © fot. mat. prasowe

Największym kanałem dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce są sklepy drogeryjno-kosmetyczne, które, według szacunków zawartych w najnowszym raporcie PMR "Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014", w 2011 roku odpowiadały za 41,2% sprzedaży rynku. Segment ten rozwija się dwutorowo - na znaczeniu szybko zyskują sieci na czele z liderem rynku Rossmannem, podczas gdy niezależne tradycyjne placówki radzą sobie coraz gorzej, a ich liczba i udział w rynku z roku na rok kurczą się.

Przeczytaj także: Analiza rynku kosmetycznego 2011

Sieci drogerii to kanał, który obecnie najszybciej umacnia swą pozycję. Dzieje się tak na skutek zwiększania liczby placówek przez poszczególne sieci, a zwłaszcza Rossmanna, który w zeszłym roku otworzył 100 nowych punktów. Ponadto, drogerie sieciowe zwiększają sprzedaż na pojedynczą placówkę. Sieci przyciągają atrakcyjną ofertą cenową, częstymi promocjami, szerokim asortymentem średniej półki cenowej oraz służącą pomocą obsługą. Są również dogodnie zlokalizowane: w centrach handlowych, na głównych ulicach, w miejscach o dużym natężeniu ruchu, co sprawia, że można w nich zrobić zakupy po drodze, bez potrzeby udawania się gdzieś dalej.

Według szacunków PMR, sprzedaż kosmetyków w drogeriach przekroczyła 7,8 mld zł w 2011 roku, co w porównaniu z rokiem poprzednim, stanowiło wzrost o 11%. Tym samym udział sklepów drogeryjnych w rynku artykułów kosmetycznych zwiększył się do 41,2% w 2011 roku.

fot. mat. prasowe

Sprzedaż art. kosmetycznych w sklepach drogeryjno-kosmetycznych

W 2011 sprzedaż kosmetyków w drogeriach przekroczyła 7,8 mld zł


Siłą napędową kanału drogeryjnego są w ostatnich latach szybko rozwijające się sieci sklepów na czele z Rossmannem. W ciągu ostatnich pięciu lat sieci podwoiły wartość sprzedaży produktów kosmetycznych, tym samym zwiększając swój udział w całym rynku z 20,9% w 2007 roku do ponad 34,2% w 2011 roku.

Agresywna ekspansja sieci drogeryjnych, w połączeniu z rozwojem sieci supermarketów i dyskontów na terenie kraju, prowadzi do kurczenia się liczby tradycyjnych drogerii, które nie są w stanie konkurować z tak silnymi graczami. W rezultacie w latach 2007-2011 łączna liczba sklepów drogeryjnych zmniejszyła się o ponad 1 500, a ich udział w rynku spadł do 7% w roku 2011.

W konsekwencji na 2012 rok PMR prognozuje wzrost sprzedaży w sieciach o prawie 16% do 7,6 mld zł, podczas gdy sprzedaż artykułów kosmetycznych w całym segmencie drogerii wzrośnie o ok. 10% i przekroczy 8,6 mld zł.

Z uwagi, iż sklepy tradycyjne przyłączające się do sieci franczyzowych notują z reguły niższe obroty niż sklepy już istniejące w sieciach, wzrost sprzedaży nie będzie aż tak dynamiczny, jak by to wynikało z liczby nowo zintegrowanych sklepów.

W kolejnych latach sieci drogerii będą nadal umacniały swą pozycję kosztem niezależnych sklepów, które nie będąc w stanie sprostać konkurencji, coraz liczniej będą przyłączały się do sieci lub rezygnowały z dalszej działalności. W rezultacie, według szacunków PMR, udział sklepów sieciowych w liczbie drogerii ogółem wzrośnie z obecnych 35% do 52% w 2013 roku.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: