eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Analiza rynku kosmetycznego 2011

Analiza rynku kosmetycznego 2011

2011-03-21 12:25

Analiza rynku kosmetycznego 2011

Najczęściej wybierane miejsca zakupu kosmetyków w Polsce wg płci © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Kobiety wybierają sklepy specjalistyczne na zakupy kosmetyków, podczas gdy mężczyźni kupują tego typu produkty przy okazji zakupów w sklepach ogólnospożywczych - to niektóre wnioski z badania konsumenckiego zawartego w najnowszym raporcie PMR pt. "Rynek dystrybucji artykułów kosmetycznych w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013".

Przeczytaj także: Najlepsze sklepy drogeryjne 2010

fot. mat. prasowe

Najczęściej wybierane miejsca zakupu kosmetyków w Polsce wg płci

Najczęściej wybierane miejsca zakupu kosmetyków w Polsce wg płci

Jak czytamy w raporcie, głównym miejscem zakupu kosmetyków, wskazywanym przez respondentów, są sklepy kosmetyczne i drogerie. Rozwój tej kategorii sklepów w ciągu ostatnich kilku lat pokazał, iż konsumenci, a zwłaszcza konsumentki, coraz chętniej sięgają po droższe produkty, oczekują szerokiej oferty oraz pomocy ze strony obsługi, a więc oferta hipermarketów nie jest już dla nich wystarczająca. W rezultacie wyspecjalizowane w zakresie kosmetyków sklepy kosmetyczne i drogerie zwiększają swój udział w rynku. Istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż sklepy te są dogodnie zlokalizowane (w centrach handlowych, na głównych ulicach). Poza tym w mniejszych miejscowościach, gdzie nie funkcjonują hipermarkety, sklep kosmetyczny to często jedyne miejsce, gdzie można nabyć kosmetyki.

Według deklaracji badanych, 53% wszystkich zakupów kosmetyków kobiety realizują w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, a kolejne 15% za pomocą konsultantek firm kosmetycznych. Oznacza to, że dla badanych kobiet zakupy kosmetyków wiążą się z korzystaniem z wyspecjalizowanego w sprzedaży kosmetyków kanału dystrybucji.

Według PMR, inaczej sytuacja wygląda wśród mężczyzn. Pomimo że 35% wszystkich męskich zakupów stanowią zakupy w drogeriach lub sklepach kosmetycznych, to 42% stanowią zakupy w sklepach ogólnospożywczych: hipermarketach (24%) lub supermarketach i dyskontach (18%). Taki układ miejsca zakupów potwierdza hipotezę weryfikowaną w innych projektach badawczych PMR, która mówi, iż mężczyźni częściej niż kobiety realizują zakupy kosmetyków w ramach większych zakupów, np. cotygodniowych zakupów na potrzeby całego gospodarstwa domowego. Kobiety z kolei częściej dokonują zakupów kosmetyków jako niezależne działanie konsumenckie lub przy okazji innych zakupów w galeriach handlowych. Ponadto, taki rozkład miejsc zakupów wynika z nabywanych produktów – kobiety częściej kupują specjalistyczne, droższe kosmetyki, które w ogólnospożywczych sklepach nie są po prostu dostępne.

Wśród drogerii i sklepów kosmetycznych najczęściej wskazywane były drogerie Rossmann, Natura, Sephora i Super–Pharm. W kategorii hipermarketów Tesco, Real i Carrefour. W kategorii dyskontów Biedronka i Lidl.

Kryteria wyboru miejsca zakupów

fot. mat. prasowe

Preferowane przez polskich konsumentów formy promocji kosmetyków

Preferowane przez polskich konsumentów formy promocji kosmetyków

Raport wskazuje, że w spontanicznych odpowiedziach najczęściej wymienianym kryterium wyboru miejsca zakupu kosmetyków była wygodna lokalizacja (35% wszystkich wskazań). Dogodna lokalizacja oznacza wygodę, bliskość, łatwy dojazd, miejsca parkingowe. Kolejnym kryterium wyboru była cena (22% wskazań). 20% wskazań dotyczyło szerokiego wyboru asortymentu. Próg 10% wskazań przekroczyła jeszcze jakość produktów (12% wskazań). Wymieniane w dalszej kolejności kryteria to marka sklepu (6%) oraz dostępność promocji (4%).

Preferowane formy promocji

fot. mat. prasowe

Liczba placówek największych sieci drogeryjno-kosmetycznych w Polsce

Liczba placówek największych sieci drogeryjno-kosmetycznych w Polsce

Najczęściej wybieraną formą promocji, zarówno wśród mężczyzn jak i wśród kobiet, jest możliwość zakupu dwóch produktów w cenie jednego. Taką formę promocyjnej sprzedaży jako najbardziej preferowaną wskazało 38% badanych kobiet oraz 42% mężczyzn. Preferencje związane z zakupem dwóch produktów w cenie jednego wiążą się z silnym przywiązaniem do produktów ulubionej marki, co znalazło potwierdzenie w badaniu. Kolejna pod względem popularności forma promocji to niższa cena produktu, odpowiednio 27% kobiet oraz 25% mężczyzn. Najmniej wskazań uzyskała możliwość otrzymania gratisu przy zakupie określonego kosmetyku – tę formę promocji, jako najbardziej preferowaną, wskazało 17% kobiet oraz 11% mężczyzn.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: