eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Agencje PR w Polsce

Agencje PR w Polsce

2012-01-27 13:48

Przeczytaj także: Rynek PR w Polsce: firmy w dobrej kondycji


Wielkość to nie wszystko. Liczy się pomysł

Jednak nie tylko wielcy branży odnoszą sukcesy na polskim rynku. Również gracze spoza tego grona pochwalić się mogą udanymi kampaniami, czego najlepszym dowodem jest ubiegłoroczna edycja Złotych Spinaczy, czyli branżowych nagród za najlepsze kampanie PR. Tym razem - jak chwalą się organizatorzy - była rekordowa. O prymat w 19 kategoriach walczyło aż 178 kandydatur.

Nie ma odwrotu od Internetu

Public relations już nierozerwalnie związany jest z Internetem. Zdecydowana większość agencji PR chętnie wykorzystuje ten kanał dotarcia do odbiorców w komunikacji. To naturalna kolej rzeczy, ponieważ - jak piszą Marta Dzikiewicz i Magdalena Szczechowicz w ostatnim raporcie strategicznym IAB Polska: - Współczesne środki masowego przekazu bazują na przekazie elektronicznym, większość działań uznawanych za tradycyjne PR w naturalny sposób przeniesiona została do Internetu. Wykorzystując narzędzia internetowe, możemy wpływać na media tradycyjne. Internet pełni poza tym ważną funkcję w zarzadzaniu informacja w sytuacji kryzysowej, gdzie kluczową rolę odgrywa szybkość komunikacji.

- Agencje stawiające dotychczas przede wszystkim na klasyczne narzędzia PR, w minionym roku zweryfikowały swój punkt widzenia, oddając Internetowi należne mu miejsce wśród głównych kanałów komunikacyjnych - podkreśla Grzegorz Miłkowski z Imagine PR. - Potwierdzają to także same strategie, w których to Internet zaczyna warunkować pozostałe kanały komunikacji, stanowiąc coraz częściej punkt wyjścia do pozostałych działań.

Jak wynika z danych, opublikowanych w raporcie IAB, działania w sieci, nazywane e-PR, prowadzi 65 procent polskich marketerów. Na czym polega ich aktywność? Ekspertki IAB przytaczają garść statystyk:
  • W Polsce działa ponad 350 aktywnych blogów korporacyjnych;
  • Newslettery regularnie wysyła 39 procent firm;
  • Profil w serwisie społecznościowym posiada 76 procent firm i agencji.

To właśnie media społecznościowe święcą w ostatnim czasie największe tryumfy, jeśli chodzi o popularność wśród narzędzi PR. Trudno się dziwić, skoro zdecydowana większość polskich internautów ma profil przynajmniej na jednym z takich portali i regularnie z niego korzysta. Ich śladem podążają więc i marketerzy, korzystając z nowych i skutecznych form dotarcia do potencjalnych odbiorców.

- Najbardziej zauważalnym trendem w 2011 roku było kompletne zdominowanie działań w mediach społecznościowych przez agencje interaktywne. Kampanie w społecznościach, jako stricte komunikacyjne, powinny być domeną agencji PR. Widać, że znajomość nowych mediów wciąż pozostawia wiele do życzenia, wciąż zdarzają się PR-owcy, mówiący, ze nie są w stanie zaproponować działań w socjał media, gdyż "nie mają konta na Facebooku" – zauważa jednak Justyna Bandoła, PR Manager agencji Bird&Co. - Na szczęście branża edukuje się, jest spore zainteresowanie ta tematyka. Specjaliści PR szybko nadrabiają zaległości w dziedzinie komunikacji w Internecie - ich szybki rozwój to największe wyzwanie stojące przed specjalistami ds. komunikacji od dłuższego czasu.

Społeczności. Broń skuteczna, ale obosieczna

- Wzrost popularności social media w działaniach wizerunkowych firm przyczynił się do powstania nowych sposobów ich wykorzystania w public relations. Coraz częściej zintegrowane kampanie są prowadzone wyłącznie w mediach społecznościowych, głównie na Facebooku. Byliśmy świadkami dużych akcji z wykorzystaniem np. celebrytów czy blogerów, które odbywały się całkowicie w świecie social media. Nad przygotowaniem tych akcji pracowały zwykle także grupy zintegrowane, czyli agencje public relations, interaktywne, a często także reklamowe - podkreśla Agnieszka Burzyńska, managing director agencji studio PRowokacja. - Rozbudowane kampanie w mediach społecznościowych były dobrze odbierane przez klientów, którzy aktywnie brali w nich udział, przyczyniając się tym samym do budowania pozytywnego wizerunku firmy.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Ceny mieszkań I 2012

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: