eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża energetyczna przed próbą

Branża energetyczna przed próbą

2012-01-18 13:54

Tylko rok dzieli firmy energetyczne od wprowadzenia opłat za zakup praw do emisji CO2. Instytut Kwiatkowskiego ocenia, że z tego powodu energia elektryczna w Polsce zdrożeje w 2013 r. z obecnych 195 zł do 340 zł za MWh. Będzie to jedna z najwyższych cen prądu w Europie. Dodatkowo, przewiduje się, że już za rok nastąpi uwolnienie rynku dla klientów indywidualnych. Zdaniem ekspertów Instytutu Outsourcingu, jeśli dostawcy energii chcą pozostać konkurencyjni, powinni już teraz zacząć wdrażać rozwiązania optymalizujące ich biznes.

Przeczytaj także: Dostawcy energii walczą o klientów

Założenia pakietu energetyczno – klimatycznego dotyczące zakupu praw do emisji CO2 w połączeniu z uwolnieniem rynku dla klientów indywidualnych rodzą nowe wyzwania dla dostawców energii w Polsce. Jeżeli nie zostaną wprowadzone głębokie zmiany w modelach biznesowych dostawców stratni będą wszyscy - ostrzegają eksperci Instytutu Outsourcingu. Klienci będą maksymalnie obniżać zużycie energii, a sprzedawcy prądu mimo podwyżek będą tracili coraz więcej –już dziś wedle szacunków ekspertów do grupy G (gospodarstw domowych) sprzedawcy prądu dokładają około 500 mln złotych.

- Firmy energetyczne oczekiwały podwyższenia cen energii dla klientów indywidualnych od 8,4 do 17,9 %. Apetyty zweryfikował Urząd Regulacji Energetyki – średni wzrost cen wyniesie około 5,1%. URE ustalając limity podwyżek tylko pozornie chroni każdego z nas, wyższe stawki płacą przez to odbiorcy z grupy biznesowej, a im wyższe koszty przedsiębiorców tym droższe ich produkty i usługi – koło się zamyka – mówi Łukasz Gajewski, Prezes Instytutu Outsourcingu i Prezes Target BPO.

Nowe regulacje mogą zachwiać polskim rynkiem i szybko zweryfikować dotychczasowe strategie biznesowe dostawców. Dodatkowym bodźcem będzie multiplikacja podmiotów oferujących energię, a co za tym idzie większa transparentność ofert. Łatwo porównywalne taryfy będą weryfikatorem propozycji sprzedawców prądu.

- Dostawcy energii już teraz pracują nad swoją ofertą i poprawiają jakość obsługi, aby wyprzedzić konkurencję. Po uwolnieniu rynku kluczowa będzie umiejętność zdobywania i utrzymywania lojalnych klientów i sprawienie, by byli oni zadowoleni zarówno z produktu, jak i poziomu obsługi – przekonuje Marcin Pankau, Prezes Holicon, Ekspert Instytutu Outsourcingu

Potrzebne są systemowe metody

Rozwiązaniem, które sprawdziło się na Zachodzie było wdrożenie m.in. outsourcingu. Według badania „Dojrzałość outsourcingowa polskich przedsiębiorstw” CWS-boco Polska i Outsourcing Magazine, sektor paliwowo – energetyczny coraz chętniej korzysta z tego modelu optymalizacji procesów: 80% przedsiębiorstw paliwowych i energetycznych wydziela na zewnątrz szkolenia, ponad 73% usługi czystości, 60% leasinguje transport, a połowa zleca usługi IT. Partnerzy z firmy zewnętrznej mogą przejąć procesy sprzedaży energii, IT czy HR.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: