eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Praca dla inżynierów w centrach usług

Praca dla inżynierów w centrach usług

2011-12-13 10:20

Przeczytaj także: Polscy inżynierowie a zmiana pracy


Z badania wynika, że studenci ostatnich lat na kierunkach technicznych wyżej oceniają swoje umiejętności w zakresie zdolności kierowniczych i organizacji pracy innych osób niż studenci kierunków uniwersyteckich – komentuje wyniki raportu Małgorzata Jasińska, Hays CEE Corporate Accounts Director. Dodatkowo, lepiej oceniają umiejętności pracy własnej. Większość z nich podkreślała również, że są znacznie bardziej dyspozycyjni niż studenci kierunków uniwersyteckich. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia potencjalnych pracodawców reprezentujących firmy międzynarodowe. Wyższa dyspozycyjność oznacza bowiem większą elastyczność, między innymi w kwestii gotowości do częstych wyjazdów służbowych – dodaje.

Jak radzi Michał Grabarz, Dyrektor ds. IT w Infosys BPO Europe, studenci kierunków ścisłych powinni w trakcie nauki równolegle rozwijać również inne obszary wiedzy, uczestniczyć w szkoleniach, praktykach czy stażach, a także angażować się działalność kół i stowarzyszeń naukowych, co z pewnością będzie sprzyjać rozwijaniu kompetencji interpersonalnych i autoprezentacyjnych. Dodatkowo, jego zdaniem warto korzystać z możliwości podnoszenia kwalifikacji jakie oferują firmy obecne na uczelniach.

Biznes szuka współpracy

Coraz więcej firm sektora nowoczesnych usług biznesowych szuka możliwości nawiązania współpracy z uczelniami technicznymi. Dotychczasowe programy Business 2 Universities (B2U) były realizowane przede wszystkim na uniwersytetach. Teraz w poszukiwaniu talentów pracodawcy udają się również na politechniki. Infosys BPO Poland na terenie Łodzi współpracuje z Politechniką Łódzką oraz Wyższą Szkołą Informatyki. Są to przede wszystkim warsztaty oraz szkolenia dla studentów, które prowadzone są przez managerów centrum, jak również szeroka oferta staży i praktyk. Z kolei Globalne Centrum Biznesowe HP stworzyło program Akademia HP, w ramach której centrum prowadzi współpracę partnerską z lokalnymi uczelniami wyższymi - bezpłatne kursy z programu Excel, zajęcia z narzędzi SAP, spotkania z praktykami biznesu. Planowane są również szkolenia z kompetencji miękkich. Innym przykładem współpracy centrum usług z uczelniami technicznymi jest centrum IBM we Wrocławiu, które w kwietniu ubiegłego roku uruchomiło program IBM Academic Initiative skierowany do studentów Politechniki Wrocławskiej. Rozwijanie tego typu inicjatyw ma na celu również podniesienie jakość kształcenia na uczelniach technicznych i uzupełnienie programów nauczania np. o warsztaty czy kursy praktyczne. Dla wielu studentów nawiązanie współpracy z firmą jeszcze podczas studiów to szansa na szybką karierę zawodową.

Możliwości kariery

Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez Bank Danych o Inżynierach (2011), specjaliści z wykształceniem technicznym, coraz częściej na swoje miejsce zatrudnienia wybierają korporacje oraz duże przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 osób. Czynnikiem decydującymi o takim wyborze jest między innymi możliwość różnorodnego rozwoju zawodowego.

Możliwość połączenia obszarów IT oraz biznesu to najlepsza droga do jedoczesnego rozwinięcia zarówno twardych, inżynieryjnych kompetencji, jak i budowania umiejętności miękkich oraz biznesowych – tłumaczy Michał Grabarz, Dyrektor ds. IT, Infosys BPO Europe. Są to główne powody, dla których zdecydowałem się na pracę w centrum nowoczesnych usług dla biznesu – dodaje.

Natomiast korzyściami wynikającymi z pracy w centrum usług z zagranicznym kapitałem jest wielokulturowe środowisko pracy oraz przejrzysta ścieżka kariery zawodowej. Dodatkowo, wiele międzynarodowych firm oferuje inżynierom możliwość rozwoju zawodowego w zagranicznych oddziałach. Przykładem jest Globalne Centrum Biznesowe HP we Wrocławiu.

Stanowiska inżynierskie tworzone w HP głównie koncentrują się wokół kwestii związanych z IT, SAP czy procesami weryfikacji jakości – wymienia Paulina Basta, Menedżer Działu Rekrutacji w Globalnym Centrum Biznesowym HP we Wrocławiu. Ścieżka rozwoju na stanowiskach inżynierskich często wykracza poza granice Polski. HP proponuje szeroki wachlarz stanowisk technicznych, na różnych poziomach zaawansowania. Takie są bardzo często tworzone w innych centrach HP, także zagranicą. Zdarza się również, że pracownicy początkowo zatrudniani na stanowiskach specjalistycznych kontynuują swoją karierę na pozycjach menedżerskich – podsumowuje.

Wzrost popytu na kwalifikacje techniczne w sektorze usługowym wynika przede wszystkim z kurczącego się udziału przemysłu w gospodarkach państw wspólnoty i Stanów Zjednoczonych. Sytuację dodatkowo pogłębił kryzys finansowy, który zlikwidował znaczną część miejsc pracy w branżach produkcyjnych. Według analiz Cedefop (Europejskie Centrum Rozwoju Szkolenia Zawodowego), usługi będą w największym stopniu odpowiadały za wzrost zatrudnienia w Europie do 2020 r. Prognozowany jest dalszy wzrost zapotrzebowania na osoby z wysokimi kwalifikacjami (obecnie stanowią 28% zapotrzebowania na pracowników, w 2020 r. – 34%), także technicznymi.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: