eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor MSP a oferta banków

Sektor MSP a oferta banków

2011-11-23 12:40

Sektor MSP a oferta banków

Z usług ilu banków korzystają więksi przedsiębiorcy? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Gdy mówi się o potrzebach sektora małych i średnich przedsiębiorstw, często uwaga koncentruje się na firmach najmniejszych, a potrzeby tych większych traktowane są w podobny sposób. Tymczasem, jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Instytut Homo Homini na zlecenie Deutsche Bank PBC, w ramach segmentu MSP pomiędzy firmami małymi i większymi istnieją istotne różnice, jeśli chodzi o oczekiwania wobec banków.

Przeczytaj także: Oferta banków powinna być zróżnicowana

Na koniec lutego 2011 roku według GUS w Polsce zarejestrowanych było 3,9 mln firm sektora MSP, z czego szacuje się, że ok. 1,8 mln to firmy aktywne. Segment MSP stanowi 99,9 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych i zatrudnia ok. 70 proc. aktywnych zawodowo Polaków (obecnie to ok. 6,6 mln osób).

W ramach segmentu MSP istnieją znaczne różnice jeśli chodzi o oczekiwania wobec banków – to najważniejszy wniosek wynikający z badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Deutsche Bank PBC wśród 800 przedsiębiorstw – firm małych (o obrotach do 5 mln zł rocznie) i większych (o obrotach pomiędzy 50 a 150 mln zł rocznie).

fot. mat. prasowe

Jakie cechy banku są istotne dla większych przedsiębiorców?

Jakie cechy banku są istotne dla większych przedsiębiorców?

Jak wykazało badanie, przedsiębiorcy działający w większej skali oczekują od banku przede wszystkim profesjonalnego doradztwa (89 proc.). Cena usług czy poziom zaawansowania bankowości elektronicznej są ważnymi cechami konta, ale nie są krytyczne dla budowania relacji Klient-bank (87 proc. większych firm uważa cenę usług za istotną cechę banku , a 10 proc. za neutralną). Firmy mikro i małe największą uwagę przy wyborze banku zwracają na jakość bankowości elektronicznej (91 proc. badanych wskazało na tę cechę banku jako istotną) i cenę usług (dla 90 proc. ważny jest brak opłat za prowadzenie konta, a dla 87 proc. bezpłatne przelewy krajowe i zagraniczne).

- Badanie potwierdza jak bardzo zróżnicowany jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw – komentuje Agnieszka Wiklik, Dyrektor Obszaru Klienta Biznesowego Deutsche Bank PBC. – Różnice te mają istotny wpływ na oczekiwania firm wobec banków. Zadaniem instytucji finansowej jest takie dostosowanie swojej oferty, aby w możliwie najlepszy sposób odpowiadała ona na potrzeby danego przedsiębiorcy – dodaje.

W ramach badania przedsiębiorcy odpowiadali również na pytanie o sposób pozyskiwania informacji o produktach i usługach finansowych. Dla małych firm sektora najważniejszym źródłem informacji jest Internet (63 proc. wskazań). Firmy większe po informacje zwracają się przede wszystkim do swoich doradców (68 proc. wskazań). Przedsiębiorcy praktycznie nie zwracają uwagi na reklamę radiową i prasową usług finansowych. Nie korzystają też z infolinii.

fot. mat. prasowe

Jaka forma dyspozycyjności jest najważniejsza u doradcy?

Jaka forma dyspozycyjności jest najważniejsza u doradcy?

Doradca finansowy powinien być dla firmy stale dostępny pod komórką (preferowane przez 46 proc. większych firm sektora) oraz pod mailem (28 proc.). Więksi przedsiębiorcy oczekują od doradcy proaktywności – ponad połowa z nich chce, aby doradca podejmował inicjatywę i informował ich o nowych produktach i możliwościach oferowanych przez bank (56 proc.). Korzystanie z pomocy doradcy bankowego jest zbieżne z zakresem prowadzonej działalności. Ten element jako istotny wskazywały wszystkie firmy działające na skalę europejską, połowa firm ogólnopolskich oraz ponad jedna trzecia (35 proc.) regionalnych. Wśród mniejszych przedsiębiorców aż 12 proc. trudno określić, jakie są ich oczekiwania wobec doradcy (3 proc. dużych).

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: