Powierzchnie handlowe w Polsce VII-IX 2011
2011-11-02 10:22
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Europie 2010-2012
fot. mat. prasowe
GŁÓWNE OBIEKTY HANDLOWE UKOŃCZONE W PIERWSZYCH TRZECH KWARTAŁACH 2011
Wejścia na polski rynek planują kolejne międzynarodowe marki. Szczególne zainteresowanie wzbudza kultowa amerykańska marka odzieżowa GAP czy skandynawski sklep dla majsterkowiczów Jula. Pierwsze sklepy tych marek otwierane są w Warszawie, jednak sieci już zapowiadają dalszą ekspansję w miastach regionalnych. Intensywnie rozwijają się nie tylko duże międzynarodowe sieci handlowe, takie jak TK Maxx czy H&M, ale również mniejsze, krajowe sieci. Przykładem może być powstała w bieżącym roku marka sklepów obuwniczych Harpers Shoes, która już otworzyła salony w kilku lokalizacjach.
DOSTĘPNE POWIERZCHNIE
W III kwartale 2011 roku współczynnik powierzchni niewynajętej w głównych polskich aglomeracjach pozostawał na zbliżonym poziomie do wyników odnotowanych na koniec I półrocza 2011 i w ośmiu największych aglomeracjach wynosił średnio 1,8%. Najniższy współczynnik, poniżej 1%, odnotowywany jest w Warszawie i Szczecinie. Natomiast najwięcej dostępnych powierzchni, współczynnik zbliżony do 3%, znajduje się w Trójmieście.
STAWKI CZYNSZU
W minionym kwartale nie odnotowano większych zmian stawek czynszu, które utrzymują się na stabilnym poziomie. Czynsze typu prime za lokale o powierzchni ok. 100 m² wynajmowane przez najemców z sektora mody w najlepszych centrach handlowych w największych polskich miastach kształtują się w przedziale 70 – 90 EUR / m² / miesiąc.
fot. mat. prasowe
WYBRANE TRANSAKCJE NAJMU / OTWARCIA W III KWARTALE 2011
Najbardziej prestiżowe ulice handlowe znajdują się w Warszawie i Krakowie. Najwyższe stawki czynszu odnotowywane są na Nowym Świecie i Placu Trzech Krzyży w Warszawie, wynoszą 75 – 110 EUR / m² / miesiąc oraz na ulicy Floriańskiej w Krakowie, plasują się w przedziale 70 – 100 EUR / m² / miesiąc.
PROGNOZY
Obecnie kilka znaczących inwestycji handlowych znajduje się na końcowym etapie realizacji i ich dostarczenie na rynek planowane jest na ostatni kwartał 2011 roku. Tym samym całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej na koniec roku wyniesie blisko 8,6 mln m². W najbliższym półroczu deweloperzy planują dostarczyć na rynek blisko 215 000 m² powierzchni handlowej, między innymi w Krakowie, Toruniu, Kaliszu i Gorzowie Wielkopolskim.
Znaczna aktywność deweloperów przekłada się na wzrost zainteresowania sieci handlowych ekspansją, szczególnie w kierunku mniejszych miast. Współczynnik powierzchni niewynajętej w najlepszych lokalizacjach utrzyma się na niskim poziomie. Pewien wzrost wskaźnika mogą odnotować centra handlowe starszej generacji, których standard nie pozwala skutecznie konkurować z nowoczesnymi obiektami. Stawki czynszu w najbliższym kwartale nie powinny ulec większej zmianie.
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
49 nowych i rozbudowanych obiektów handlowych w 2023 roku
-
Rynek handlowy 2023 i prognozy na rok 2024
-
Rynek handlowy 2022 i prognozy na rok 2023
-
Colliers: rynek handlowy rośnie mimo przeciwności
-
Handel 2021 pod znakiem Covid-19
-
Rynek handlowy 2021 i prognozy na rok 2022
-
Colliers: deweloperzy ciągle wierzą w parki i centra handlowe
-
5 faktów z rynku handlowego w I połowie 2021 roku
-
Nieruchomości handlowe w II kw. 2021