eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zakup domen internetowych a projektowanie nazwy

Zakup domen internetowych a projektowanie nazwy

2011-10-19 14:03

Przeczytaj także: Nazwa domeny - niełatwy wybór


Projektowanie nazwy jako neologizmu, polega na wymyśleniu zupełnie nowego słowa. Ochrona takiej nazwy jest prostsza, bo łatwiej zarejestrować ją jako słowny znak towarowy. Ponadto, neologizmy stają się silnym argumentem w sporach sądowych. Skorzystał na tym Panasonic, bo stworzenie i ochrona nazwy jako neologizm okazała się bardzo skuteczna. Lumix i Toughbook to zarejestrowane znaki słowne na rzecz tej firmy. Właściciel zarejestrowanych znaków towarowych spóźnił się z rejestracją domeny. Wykorzystał to sklep internetowy z elektroniką i zarejestrował je jako domeny w roku 2005. Od tego czasu prowadził sprzedaż pod tymi markami. Podczas rozprawy Prezes Sądu Polubownego wyjaśnił, że kolejność zgłaszania nie ma znaczenia, bo domeny zarejestrowano w złej woli. Eksperci podkreślili, słowne znaki towarowe były wcześniej zgłoszone do Urzędu Patentowego na rzecz Panasonic. Dostęp do bazy Urzędu Patentowego jest otwarty. Każdy może, wręcz powinien sprawdzić, czy nie narusza praw innego przedsiębiorcy. Ochrona nazwy jest przywilejem a jej respektowanie obowiązkiem. Projektowanie nazwy musi ten aspekt koniecznie obejmować. Niewiedza nie jest usprawiedliwieniem.

Waga nazwy i jej cena rośnie wraz ze skalą i obszarem działania biznesu. Facebook zapłacił prawdopodobnie 8,5 mln dol. za domenę „fb.com”. Koncern nabył prawa do domeny „fb.com” od American Farm Bureau Federation (AFBF), amerykańskiej organizacji zrzeszającej gospodarstwa rolne w Stanach Zjednoczonych. Po co korporacji Marka Zuckerberga taka domena, skoro firma jest właściciel marki i domeny „facebook.com”? Być może jest to związane z planami wprowadzeniem własnej usługi poczty elektronicznej. Ciekawostką jest to, że internauci uwielbiający skróty, zamiast pisać „facebook” używają dwóch liter „fb” i wszyscy wiedzą o co chodzi. Stąd też może dodatkowe uzasadnienie tak wysokiej wartości tej domeny dla amerykańskiej korporacji.

Projektowanie nazw a podejście firm

Projektowanie nazwy musi zawierać rejestrację domeny. To prawda oczywista, ale wiele firm jak widać pomija lub zaniedbuje ten aspekt budowania marki. I choć nikt nie ma domeny na własność, jedynie jest jej użytkownikiem, to w momencie audytu marki jakość i siła domeny internetowej są elementem wyceny marki. Czyli kolejny argument za tym, aby o nazwę zadbać, nawet bardziej niż o logo. W praktyce okazuje się, że dużo łatwiej jest zmienić logo niż zadbać o poprawne projektowanie nazwy.

Koszty projektu nazwy w uznanych na świecie agencjach namingowych dla marki międzynarodowej zaczynają się od 100 000 dolarów, a przy skomplikowanych projektach dochodzą nawet do sumy pół miliona dolarów. W Polsce profesjonalnego projektowania nazewniczego jeszcze się nie docenia. Projektowanie nazw dla marek: ORLEN, COGNOR, AXTONE obejmowało wszystkie konieczne do działania rynkowego kompletny proces budowy i analizy nazw. Dzięki temu firmy te bez problemu mogą prowadzić biznes na terenie całej Europy.

Warto napomknąć, że projektowanie nazw dla wielu polskich korporacji nie skończyły się sukcesem, bo menedżerowie nieświadomi znaczenia nazwy dla sukcesu rynkowego, traktowali naming, jako banalną usługę agencji kreatywnej. Płacenie za wykupienie praw do domeny internetowej jest częstsze i droższe od pełnego projektu nazwy. Wycofywanie się z rynków europejskich z powodów prawnych związane ze słownymi znakami towarowymi jest ukrywane przez firmy. Badania na zarządach firm wskazują, że wszyscy dbają o markę. W praktyce bardzo duży odsetek firm nie ma podstawowej ochrony swoich marek, stosuje skomplikowane i trudne do lansowania domeny lub, tak jak w przypadku producenta stolarki okienne Drutex, wprowadza klientów w błąd. Jeszcze inni ukrywają się za wieloliterowymi akronimami, które rzadko kto potrafi odszyfrować. Nie można efektywnie budować marki bez dobrej nazwy. Chyba, że firma ma monopol – wtedy projektowanie nazw praktycznie nie ma znaczenia.

poprzednia  

1 2

oprac. : Jarosław Filipek / CODES CODES

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: