eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Rynek domen internetowych w 2014 r. w Polsce i na świecie

Rynek domen internetowych w 2014 r. w Polsce i na świecie

2014-12-23 13:37

Rynek domen internetowych w 2014 r. w Polsce i na świecie

Rynek domen w Polsce w zadyszce © viperagp - Fotolia.com

Do końca roku zostało jeszcze kilka dni, ale rynek domen już teraz może otrąbić sukces. Tak dobrego okresu w branży adresów internetowych nie było od końca zeszłej dekady. Przede wszystkim ze względu na wyjątkowo dużą liczbę wysokich sprzedaży, ale także uruchomienie przez ICANN programu nowych domen. W beczce miodu jest jednak kropla dziegciu: triumfy święci przede wszystkim rynek światowy, za którym niestety nie nadąża rynek polski.

Przeczytaj także: Budowanie wizerunku a końcówki domen

Rynek domen to jedna z ciekawszych, a zarazem bardziej „tajemniczych” gałęzi e-biznesu. Miarą jego sukcesów są wysokie transakcje – sprzedaże adresów opiewające na zawrotne kwoty, często liczone w milionach dolarów. Są one realizowane na rynku wtórnym, w cieniu którego pozostaje rynek pierwotny, obsługujący rejestracje adresów www przez internautów. W tym roku, prawdopodobnie po raz pierwszy w historii, część blasków przypadła w udziale również rynkowi pierwotnemu: rejestratorom i rejestrom, a nie tylko inwestorom dokonującym spektakularnych sprzedaży. Ma to związek z wdrażanym przez ICANN programem nowych domen, który docelowo zwiększy pulę dostępnych do rejestracji końcówek do niemal 2 tys. To właśnie nowe domeny i milionowe transakcje są czynnikami definiującymi sukcesy rynku domen w bieżącym roku.

Milionowe transakcje


Zacznijmy od sprzedaży, ponieważ to zwykle na niej skupia się uwaga obserwatorów branży adresów internetowych. Choć w tym roku na rynku domen nie doszło do transakcji na miarę Sex.com (w 2010 r. domena ta zmieniła właściciela za kwotę 13 milionów dolarów), to jednak można mówić o swoistym rekordzie. W ciągu ośmiu pierwszych miesięcy bieżącego roku doszło do ośmiu ujawnionych transakcji na kwoty siedmiocyfrowe (licząc w dolarach). Wcześniej w tej wąsko zdefiniowanej kategorii najlepiej wypadł rok 2007, kiedy do końca sierpnia sprzedano sześć „milionowych” adresów.

Już sam początek bieżącego roku zwiastował dobrą passę. 1 stycznia sfinalizowana została sprzedaż domeny Whisky.com za 3,1 miliona dolarów. Co ciekawe, informacja na ten temat trafiła do mediów dopiero w marcu, ze względu na warunki umowy poufności. Przewidywała ona trzymiesięczną karencję na ujawnienie transakcji. To zresztą bardzo ciekawy przypadek, nad którym warto się pochylić.

Pierwotnie nabywca adresu domagał się zachowania transakcji w tajemnicy. Na to jednak nie chciał zgodzić się inwestor. Z prostej przyczyny: wysokie sprzedaże nie tylko stymulują rozwój rynku wtórnego domen, ale także kreują markę samych inwestorów, z których część uchodzi za bez mała biznesowych celebrytów (np. Rick Schwartz, Frank Schilling, Kevin Ham). Z kolei firmy wydające krocie na domeny z różnych względów nie chcą chwalić się podobnymi zakupami, zdradzającymi zasobność ich portfela. Kompromisy takie jak w przypadku sprzedaży Whisky.com należą do rzadkości.

fot. viperagp - Fotolia.com

Rynek domen w Polsce w zadyszce

Według zestawienia serwisu CenyDomen.pl najdrożej sprzedaną nazwą w 2014 r. jest domena NowySamochod.pl, która zmieniła właściciela za 30 750 zł. A w 2011 roku domena Co.pl, sprzedana została za ponad milion złotych.


Dla branży niejawność transakcji stanowi spory problem. Szacuje się, że aż 80 proc. sprzedaży nie zostaje upublicznionych. To utrudnia promocję rynku wtórnego i spowalnia wzrost cen. Mimo to tuż po sprzedaży Whisky.com na rynku światowym ujawniono kolejne gigantyczne transakcje. Pod koniec stycznia adres Wan.com zmienił właściciela za 800 tys. dolarów, w kolejnym miesiącu domena 100.com została sprzedana za 950 tys. dolarów, a już w pierwszej połowie marca pojawiły się kolejne kwoty siedmiocyfrowe. 1,96 miliona dolarów zapłacono za adres 37.com, a 2,43 miliona – za Youxi.com. Tegorocznym rekordem jest sprzedaż domeny MI.com za 3,6 miliona dolarów. Oprócz wymienionych, w zestawieniu „milionerów” w 2014 r. znalazły się następujące adresy: Sex.xxx (3 miliony USD), MM.com (1,2 miliona USD), Check.com (1 milion USD) i BTC.com (1 milion USD).

Polska w zadyszce


Niestety spektakularnymi transakcjami – oczywiście z poprawką na skalę – w tym roku nie może się pochwalić rynek polski. Według zestawienia serwisu CenyDomen.pl najdrożej sprzedaną nazwą w 2014 r. jest domena NowySamochod.pl, która zmieniła właściciela za 30 750 zł. Znajduje się ona dopiero na 56. miejscu zestawienia wszystkich transakcji na polskim rynku, otwieranego przez domenę Co.pl, sprzedaną w 2011 r. za ponad milion złotych.

Zestawienie nie uwzględnia jednak adresu DH.pl, sprzedanego w sierpniu za pośrednictwem platformy Sedo.com za 15 750 euro (ponad 66 tys. zł), o czym donosił serwis RynekDomen.pl. W temacie transakcji na rynku polskim jest jeszcze jeden „rodzynek”. Chodzi o sprzedaż domeny Radio.pl, również nagłośnioną przez RynekDomen.pl. W tym przypadku pojawia się jednak problem opisany wyżej: brak jawności transakcji. Według informacji ze śródeł nieoficjalnych, adres został sprzedany za co najmniej 400 tys. zł, a najprawdopodobniej za kwotę w przedziale 550–590 tys. zł. O tym, że do transakcji faktycznie doszło wiadomo m.in. z wpisu w bazie Whois oraz informacji na forum inwestorów domenowych DI.pl. Niestety kontrahenci nie zdecydowali się na jej oficjalne nagłośnienie – ze szkodą dla rynku domen. Obserwując rynek wtórny końcówki .pl, można odnieść wrażenie, że jego uczestnicy z większą niechęcią niż zachodni biznes oraz inwestorzy upubliczniają duże transakcje.

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: