eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak reformy wpłynęły na budżet domowy?

Jak reformy wpłynęły na budżet domowy?

2011-08-24 12:29

Jak reformy wpłynęły na budżet domowy?

Wykres 1. Wsparcie rodzin w polskim systemie podatkowo- świadczeniowym w latach 2005-2011 (średnio m © fot. mat. prasowe

Zmiany w systemie podatkowo-świadczeniowym mogą mieć istotny wpływ na sytuację finansową gospodarstw domowych. Czasem jednak skutki wprowadzonych reform zdecydowanie różnią się od planowanych czy deklarowanych zmian. Niezależna Fundacja CenEA (Centrum Analiz Ekonomicznych) postanowiła szczegółowo przyjrzeć się reformom w tym obszarze, w okresie dwóch ostatnich kadencji Parlamentu, by odpowiedzieć na pytanie: Kto na nich zyskał, a kto stracił?

Przeczytaj także: Sytuacja finansowa Polaków gorsza niż w 2010 r.

W raporcie przedwyborczym „2006-2011: kto zyskał, a kto stracił?”, który zaprezentowany zostanie w połowie września, Fundacja CenEA szczegółowo przyjrzy się, jak wprowadzone reformy odbiły się na dochodach różnych kategorii gospodarstw i rodzin. W raporcie zostaną przedstawione skutki, między innymi: zmian w obciążeniu podatkowo-świadczeniowym pracy (składki ZUS i NFZ oraz PIT); zmian w hojności systemu świadczeń, w szczególności świadczeń rodzinnych; rozkład kosztów reformy VAT oraz zaprezentowana zostanie analiza spójności obietnic wyborczych z lat 2005 i 2007 z ich realizacją.

Z raportu Fundacji CenEA wynika na przykład, że wprowadzone regulacje znacząco obniżyły obciążenia ubezpieczeniowe i podatkowe gospodarstw domowych w latach 2007-2011. Wykonane analizy pokazały, że skala korzyści ze zmian regulacyjnych w V-ej kadencji Sejmu w niewielkim stopniu zależała od zamożności gospodarstw, a na zmianach wprowadzonych w VI-ej kadencji skorzystali głównie najbogatsi, ponieważ zamrożenie nominalnej wartości kwoty wolnej od podatku zniwelowało korzyści z reformy PIT z 2009 roku dla mniej zamożnych gospodarstw. Równocześnie wyższe wartości świadczeń rodzinnych dla najuboższych wprowadzone w 2009 roku zapewniły przeciętnie nieznaczny wzrost dochodu gospodarstwom o najniższych dochodach. Zmiany w V-ej kadencji Sejmu sprzyjały najbardziej rodzinom z dziećmi, a korzyści ze zmian w VI-ej kadencji były bardziej powiązane z dochodem z pracy niż strukturą demograficzną rodzin, co spowodowało, że najbardziej skorzystały na nich małżeństwa.

Wsparcie rodzin z dziećmi

Jednym z tematów raportu jest wpływ zmian podatkowo-zasiłkowych wprowadzonych w latach 2006-2011 na finansową kondycję rodzin z dziećmi. Zaprezentowane wyniki symulacji pokazują, że wprowadzenie ulgi podatkowej w 2007 r. zasadniczo zmieniło model finansowego wspierania rodzin z dziećmi. Do tego momentu dominującym elementem wsparcia był system świadczeń, a od 2007 roku znacząco wzrosła rola systemu podatkowego.

Poniższy wykres przedstawia zróżnicowanie zmian we wspieraniu rodzin z dziećmi w zależności od zamożności gospodarstw. System z 2005 roku przeznaczał znacząco wyższe kwoty na dzieci 30% najuboższych gospodarstw domowych. Gospodarstwa takie mogły liczyć na pomoc w przeciętnej wysokości około 100 zł miesięcznie na dziecko.

fot. mat. prasowe

Wykres 1. Wsparcie rodzin w polskim systemie podatkowo- świadczeniowym w latach 2005-2011 (średnio m

Wykres 1. Wsparcie rodzin w polskim systemie podatkowo- świadczeniowym w latach 2005-2011 (średnio miesięcznie na dziecko, w PLN).


Dla porównania, 30% najbogatszych gospodarstw, otrzymywały przeciętnie wsparcie w wysokości od 30 (decyl 8 i 9)* do 50 zł (decyl 10). Wprowadzenie ulgi podatkowej w 2007 roku zasadniczo zmieniło ten obraz.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: