eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zarządzanie kryzysowe a imprezy masowe na Euro 2012

Zarządzanie kryzysowe a imprezy masowe na Euro 2012

2011-07-28 11:39

Zarządzanie kryzysowe a imprezy masowe na Euro 2012

© fot. mat. prasowe

Masowe imprezy na obiektach sportowych w tym na stadionach to nie tylko współzawodnictwo sportowe oglądane z trybun przez widzów, lecz także zwiększone ryzyko pojawienia się zdarzeń zagrażających zdrowiu bądź życiu. Na organizatorach takich imprez, gromadzących często kilka tysięcy widzów, spoczywa wielka odpowiedzialność zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim ich uczestnikom.

Przeczytaj także: Mecz piłkarski a bezpieczeństwo imprez masowych

Bezpieczeństwo zależy w dużym stopniu od organów administracji publicznej, które wykonują wiele zadań w związku z sytuacją kryzysową (jeżeli zaistnieje). Z organizowanymi imprezami masowymi związany jest stan zagrożenia, który może budzić obawy co do poziomu akceptowanego bezpieczeństwa. Funkcjonujące plany reagowania kryzysowego mają za zadanie podwyższenie poziomu bezpieczeństwa uczestników imprez, ponieważ bez względu na to, jaki charakter będą miały sytuacje/zdarzenia kryzysowe, człowiek zawsze będzie miał w nich udział.

Każde duże zgromadzenie ludzi wiąże się z podwyższonym ryzykiem obrażeń i mogących wystąpić ofiar śmiertelnych w jednym czasie i miejscu. Gdy zaistnieje wiele zdarzeń jednostkowych i pojawia się problem z ich opanowaniem przez służby porządkowe, może dojść do sytuacji kryzysowej lub nawet do katastrofy. Co sprzyja pojawieniu się takiego ryzyka?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być prosta: duża liczba poszkodowanych, wystąpienie paniki albo skumulowanie agresji tłumu. W przypadku masowej imprezy portowej zawsze istnieje pewien stopień ryzyka, które wzrasta proporcjonalnie do liczby uczestników zgromadzenia i czasu jego trwania. Ryzyko związane ze skupiskami ludzi w trakcie trwania imprezy masowej należy traktować jako potencjalny wypadek masowy (zdarzenie, w którym w celu udzielenia pomocy konieczne jest skierowanie na miejsce wypadku wielu zespołów ratowniczych i jest to możliwe do wykonania przez lokalny system ratownictwa) lub katastrofę (sytuację, gdy lokalny system ratownictwa okazuje się niewydolny i trzeba uzyskać pomoc medyczną z zewnątrz).

Przewidując rozwiązania metodyczne sytuacji zagrożenia dla uczestników i organizatorów imprezy sportowej, można posłużyć się metodą trójkąta ograniczeń, która w tym przypadku pozwoli na analizę zależności pomiędzy czasem, zakresem działań, jakością działań oraz budżetem. Składając te ograniczenia, powstaje trójkąt ograniczeń, który ma tę jedną cechę, że połączenia pomiędzy poszczególnymi elementami są sztywne i zmieniając jeden z parametrów, należy zmienić pozostałe, w przeciwnym razie nie dotrzymamy parametru środkowego. Innymi słowy, jeśli przy tym samym czasie i budżecie zwiększymy zakres zadania, to będziemy mieć problemy, aby zabezpieczyć proces zarządzania kryzysowego, a tym samym bezpieczeństwo publiczne w czasie imprez masowych na odpowiednim poziomie.

Trójkąt ograniczeń może stanowić fundamentalną zasadę zarządzania kryzysowego. Można zaryzykować wręcz stwierdzenie, że zarządzanie kryzysowe w czasie imprez masowych polega na utrzymaniu w równowadze trójkąta ograniczeń. Co w praktyce bywa niestety trudne. Należy pamiętać, że konfiguracja trójkąta ograniczeń może być dowolna, ale tak naprawdę ważna jest sztywność połączeń i odpowiednia interpretacja zależności pomiędzy parametrami go budującymi.

Brak możliwości wyeliminowania zagrożeń naturalnych i cywilizacyjnych, spowodowanych przez człowieka, rodzi konieczność istnienia właściwego systemu zarządzania kryzysowego, który pojmowany jest jako działania (funkcje) kierownicze mające na celu radzenie sobie w sytuacji kryzysowej. Istotą zarządzania kryzysowego jest formułowanie celów działania, planowania, pozyskiwanie i organizowanie zasobów zarówno ludzkich, jak i rzeczowych, dowodzenie oraz kontrola w doniesieniu do wszystkich zadań rzeczowych, podejmowanych w związku ze zdarzeniem przekształcającym się w sytuację kryzysową.

 

1 2 ... 6

następna

oprac. : Difin S.A. Difin S.A.

Przeczytaj także

Mikroblogging dla firm

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: