eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › PR w nowych mediach

PR w nowych mediach

2004-11-06 14:49

Przeczytaj także: Informacja prasowa na piątkę



BOGACTWO MOZAIKOWEJ STRUKTURY NOWYCH MEDIÓW

Ważnym głosem w dyskusji o charakterze współczesnej kultury jest koncepcja Abrahama Molesa. Zauważa on, że w przeciwieństwie do minionych epok, kiedy wiedza zdobywana była w sposób uporządkowany, linearny i hierarchiczny, obecnie informacje docierają do odbiorcy z bardzo wielu źródeł. Przez to człowiek współczesny często przyswaja je w sposób przypadkowy, wyrywkowy, a z tego rodzą się kłopoty z ustaleniem hierarchii ważności jej elementów[7].

W nowych mediach hierarchię ważności informacji ustala sam odbiorca, który jest jej poszukiwaczem. W dotychczas istniejących mediach nadawcy dyktowali, jaki przekaz ma dotrzeć do odbiorcy. I dziś w ten właśnie sposób odbierany jest przekaz reklamowy i bywa odrzucany jako silnie perswazyjny, narzucony.

W komunikacji marketingowej prowadzonej za pośrednictwem nowych mediów ogromne znaczenie odgrywa permission marketing. W przypadku mediów o charakterze dialogowym bardzo istotne jest wyrażenie przez klienta zgody na otrzymywanie treści o charakterze informacyjnym i reklamowym. W przypadku informacji internauci bardzo często sami jej poszukują i znacznie częściej wyrażają zgodę na jej otrzymywanie niż ma to miejsce w przypadku reklamy.

Im bardziej zróżnicowane będą elementy systemu, tym system będzie bardziej twórczy. Należy się więc spodziewać, że nowe media przyczynią się do wzrostu liczby zaskakujących przekazów, także dzięki ogromnej różnorodności swoich użytkowników, którzy stanowią elementy systemu[8]. Reklamie zaś, która w bardzo nikłym stopniu wykorzystuje zwrotne kanały komunikacji, będzie bardzo trudno nadążyć za public relations, które może w nieograniczony sposób korzystać z atutów wymiany myśli.

Poza różnorodnością, pojęciem, które nieodłącznie kojarzone jest z nowymi mediami, jest interaktywność. Spopularyzowana poprzez błyskawiczny rozwój internetu cecha oznacza dwustronną komunikację poprzez system. Dialogowość medium pozwala nie tylko na uzyskanie natychmiastowego sprzężenia zwrotnego od odbiorcy do nadawcy, ale także umożliwia zamianę ról, gdy odbiorca staje się nadawcą. Interaktywność, rozumiana jako dialogowość, realizowana jest nie tylko poprzez internet, ale także poprzez telewizję interaktywną i telefonię komórkową, postrzeganą jako nowe medium.

W internecie pojęcie interaktywności zyskuje wiele wymiarów: może mieć charakter komunikacji pomiędzy dwiema osobami, na przykład za pomocą poczty e-mail, oferty jednego podmiotu dla wielu jednostek (mailing) lub też równoczesnej komunikacji wielu jednostek [9]. Według psychologów interakcja, a szczególnie własna zdolność do wywoływania reakcji, jest tym, co ludzie cenią najbardziej w kontaktach międzyludzkich. Najprawdopodobniej ta cecha komunikacji znajduje odzwierciedlenie również w kontaktach za pośrednictwem nowych mediów.

Komunikacja interaktywna umożliwia również pozyskiwanie dużej liczby informacji o konsumentach i ich potrzebach oraz preferencjach zakupowych. Interakcja w komunikacji umożliwia również szybkie identyfikowanie zagrażających sytuacji kryzysowych oraz zapobieganie rozwojowi kryzysu[10].

oprac. : Iwona Kubicz / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: