eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jakie są współczesne polskie kobiety?

Jakie są współczesne polskie kobiety?

2011-02-08 11:15

Przeczytaj także: Polska bizneswoman podwaja zyski


Według badania Inquiry, większość kobiet decydujących się na zabieg kosmetyczny to kobiety pracujące zawodowo. Najwięcej Polek korzysta z usług fryzjera. Popularne są również wizyty u manicurzystek i kosmetyczek, a tylko 6 proc. pracujących i 11 proc. niepracujących Polek nie korzysta w zupełności z profesjonalnych zabiegów kosmetycznych.

Kobieta na stanowisku

fot. mat. prasowe

Procentowy udział kobiet wśród właścicieli firm

Procentowy udział kobiet wśród właścicieli firm

Przed transformacją polityczno – gospodarczą kobiety w zasadzie nie mogły liczyć na stanowiska kierownicze. Dopiero przemiany ekonomiczne spowodowały, że kobiety uzyskały możliwość wykazania się przedsiębiorczością. Efektem tego jest bardzo wysoki odsetek pań decydujących się na założenie własnej firmy. Według badań Eurostat z 2005 roku, Polska plasuje się na trzecim miejscu, po Litwie i Hiszpanii, wśród krajów z największą ilością firm założonych przez kobiety.

Okazuje się, że kobiety dobrze realizują się w rolach kierowniczych, wśród liderów zespołów, a także same inicjują otwieranie nowych firm i rozpoczynanie nowych działań. Ambicja oraz rzetelna wiedza z zakresu zarządzania ułatwia podjęcie decyzji o rozpoczęciu własnej działalności. Kobiety zapytane o powody, dla których zakładają własną firmę w pierwszej kolejności wymieniają chęć zwiększenia własnej niezależności oraz sposób na podniesienie swoich dochodów. W ten sposób część z nich chce również osiągnąć rozwój zawodowy. Rzadziej wymieniane powody to nienormowany czas pracy, poczucie prestiżu, możliwość dawania pracy innym oraz pewność zatrudnienia.

fot. mat. prasowe

Najczęstsze powody zakładania własnej firmy przez kobiety

Najczęstsze powody zakładania własnej firmy przez kobiety


Patrząc na ogólną sytuację w innych krajach, pozycja zawodowa kobiet w Polsce nie jest najgorsza, ale mamy jeszcze nad czym pracować. Dziedziną wciąż w znacznym stopniu zdominowaną przez mężczyzn jest oczywiście polityka. Okazuje się, że w ławach poselskich w Polsce zasiada jednie 20 proc. kobiet a w Senacie tylko 8 proc. Dla porównania w krajach skandynawskich liczba kobiet wśród parlamentarzystów jest dwa razy wyższa.

Bez względu na polepszające się warunki zatrudnienia kobiet, są one wciąż w gorszej sytuacji niż mężczyźni. Jak widzieliśmy, może to być motywacją do podjęcia decyzji o rozpoczęciu działalności na swój rachunek. Badania dowodzą, że 52 proc. dorosłych Polek uważa, że lepiej jest prowadzić własną firmę niż być zatrudnioną na etacie (takich wskazań zanotowano 37 proc.). Według badań prowadzonych przez Ewę Lisowską z SGH, kobiety właścicielki firm mają przeważnie powyżej 45 lat. Aż 50 proc. wszystkich właścicielek firm znajduje się w tym przedziale wiekowym, podczas gdy tylko 23 proc. to kobiety do 34. roku życia. Polskie bizneswomen mogą pochwalić się wykształceniem – 56 proc. z nich ma wykształcenie co najmniej średnie, zaś prym wiodą nauki ekonomiczne i humanistyczne. Liczną grupę tworzą również panie - inżynierowie i technicy. Jeśli chodzi o profil działalności firm prowadzonych przez kobiety, przodują firmy handlowe i usługowe (54 proc.), w tym często usługi na rzecz biznesu. Ponadto wiele kobiecych firm jest związanych z rolnictwem, co sprawia, że wskaźnik przedsiębiorczości na polskiej wsi jest wyższy niż w dużych miastach (Polki w biznesie – menedżerki i właścicielki firm, Ewa Lisowska, Szkoła Główna Handlowa, 2008).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: